Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Engelberg vs La grave
#135074 21/08/2009 8:51 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Har planer om en 5 ukers tur til 2-3 destinasjoner Zermatt og St anton er klare,men lurer litt på hva jeg skal velge Engelberg eller La grave. Var i Engelberg i fjor og var utrolig heldig med forholda da,så det frister igjen. Men tar gjerne imot tips ang la grave:)

Re: Engelberg vs La grave
nature mess #135075 22/08/2009 11:23 AM
Entusiast
Entusiast

La Grave er jo knallbra. Bratt, renner, skogskjøring. Og så kort vei til andre knallanlegg. Engelberg vet du jo er bra, men blir mindre tid i bil hvis du velger Engelberg. Ligger jo mellom St.Anton og Zermatt. Selv ville jeg dratt dit det er beste forhold. Verdt noen timer i bil. Mao vente med å bestemme seg til en er der.

Hva er du ute etter?
nature mess #135076 24/08/2009 5:19 PM
Medlem
Medlem

Det er det første spørsmålet du må stille deg. Har vært så heldig å oppleve begge stedene i supre forhold ila de 3 siste årene. Alt i alt syntes jeg at La Grave var klart råest.

Hvis du har lyst til å stå bratt og gjerne i renner så ville jeg valgt La Grave nesten uavhengig av forhold. På begynnelsen av oppholdet mitt var det lenge siden sist snøfall, men fikk utrolig fin rennekjøring likevel. Hvis du derimot vil ha mer cruising i pudder så er Engelberg etter min mening bedre. Det skal dog nevnes at La Grave har også noen fantastiske områder for cruising.

MEN: Uavhengig av de tingene der så er det noen ting du bør tenke på:1. Sjekk værmeldingen før du drar. Hvis du ikke har en spesiell relasjon til noen av stedene så er det snømengden som kommer til å avgjøre grad av vellykkethet.

2. La Grave er, etter min mening, en mer klassisk alpe-destinasjon. Med det mener jeg alle storheter som har kjørt der, historiene som finnes og menneskene i gatene. Mer hardcore i mangel av noe bedre ord.

3. 30 min unna La Grave har du Serre Chevalier som har legendarisk skogskjøring ved betydelige snøfall.

4. I La Grave MÅ du ha guide (igjen: kun min personlige mening) for å få maksimalt igjen for oppholdet. Du må ihvertfall ha det noen dager til å begynne med. Ellers så kommer du kun til å cruise samme linja om og om igjen (ikke så oversiktelig område). Evt så følger du noen spor som ender i rapell eller verre... Møtte noen nordmenn ifjor der som droppa guide. Jeg møtte dem på deres 2 eller 3 dag. Da hadde en av dem brukket leggen. Så dem senere med guide...

5. Enklere å komme seg til Engelberg på egenhånd.

Lykke til! Det blir nok en suveren ferie samme hva!

Takk
nature mess #135077 25/08/2009 10:40 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Takk for svar:)

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå