Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Kuro vs 4frnt ehp
#135035 06/08/2009 2:38 PM
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Påtide å tenke på nye ski for 2010 sessongen!Ser for meg Kuro eller EHP, men veldig usikker på lengde m.mHar:Volkl Racetiger Racestock (16?)(sl bakkeski)K2 Coomba 181 (Dyanfit)K2 Obsethed 189Volkl Snowwolf (Dynafit)

Vel, coomba'en er nesten ubrukt (kjøpt i vår), obsethed er godt brukt og likt...men er kanskje klar for utskiftning.

Om meg: Jeg kjører ikke switch, hopper ikke høyt...men har begynt i "barneparken"...men kjører bratt. Elsker store flater med flyt. Liker ikke like godt skogskjøring...men fikk litt sansen i fjor. Jeg holder nok litt tilbake når jeg kjører, men kjører bra - detter (for) sjelden. Var for skummel føre. Kjører mest kortsvinger, men også store når forhold tillater det (ikke for mange folk, oversiktlig osv).Er 184, 83 kg. Sterke bein.

Er på utkikk etter en ski som utfordrer meg litt, viser meg nye horisonter, men innser at jeg aldri kommer til å bli en jibber. Har foreløpig sett for meg at Kuro eller EHP - men usikker på lengde. Heller kanskje mot lengre lengder, men kort er bedre i skogen...

Obsethed synes jeg var en kongeski, men savnet ofte en bakski - men den ga meg mye. Likte den i ikke alt for bratte partier, men ikke når det vardt/is, bratt eller sporet/trangt (gummiskogen)

Forslag/erfaringer? (EHP 186 eller 193?) Kuro...noe helt annet? Hvilke bindinger? Passer de med Duke eller bør jeg satse på lavere tyngdepunkt...?

Re: Kuro vs 4frnt ehp
skimachine #135036 06/08/2009 2:48 PM
beb Offline
Fersking
Fersking

Jeg har EHP 186. Kan ikke si at jeg har sett så mange andre med den skien, og fant ikke så mye info om den heller da jeg kjøpte. Ikke har jeg så mange andre ski av samme type å sammenligne med heller. Så det er sagt. Men det er ihvertfall, etter min mening, en skikkelig skogsski. Den flyter veldig godt og snur utrolig lett. Så lenge underlaget er mykt synes jeg den fungerer mange steder, men jeg har ikke hatt noe særlig anledning til å prøve den i større sider i større fart, men mistenker at den ikke er det mest stabile skia i høy fart. Skal du ha noe for å bli komfortabel i skogen med ville jeg ikke nølt med å anbefale den. Kjører selv med Duke.

om du ønsker
skimachine #135037 06/08/2009 9:09 PM
Fersking
Fersking

så har jeg kuro til salgs...http://www.finn.no/finn/misc/object?finnkode=18460443

om du ønsker
skimachine #135038 06/08/2009 9:09 PM
Fersking
Fersking

så har jeg kuro til salgs...http://www.finn.no/finn/misc/object?finnkode=18460443

Ehp...
skimachine #135039 06/08/2009 11:11 PM
Avhengig
Avhengig

Ut i fra det du sier om det selv om det du liker er det et lett valg...gå for EHP 193...den vil gi deg my bra skikjøring i åpent terreng...Har ikke kjørt den selv,men børt den er veldig sving glad så skal ikke være umulig å ta den med i skogen også.

Kuro blir jo en helt annen type ski som er veldig pudder retta og om du da tenker tilbake på tidligere vintere så vil jeg tro du har mere dager på hardt,vindpakket og oppkjørt en rene pudder dager...Ergo for norske forhold er den ikke noe høydare om du ikke kjøper den kun for pudder dager og bruker dine andre ski på dager uten pudder.

Mitt tips er hvertfall EHP så lang du tør!!

Kuro?
skimachine #135040 07/08/2009 2:03 AM
Entusiast
Entusiast

Til Geddi!

Kult at du selger dine Kuro ski som er 180!! lange da. Da har du fått tak ett meget sjeldent par.

Fjorårets modell kom kun i 175 og 185, og til vinteren kommer de også i 195.

skimachine #135041 07/08/2009 9:33 AM
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Fikk en kompis til å kjøpe 179 ehp - og han elsker den. De andre kompisene mine er overrasket hvor mye bedre han har blitt....men var først utrolig skeptiske til at en "nybegynner" kjøpte slike ski.

Du med 186 EHP, hvor tung er du? Hvordan kjører du skiene - på en eller to ski? Mye tyngde frem, eller nøytralt? (Heller litt mot 193, men frykter at den kanskje ikke blir leken nok...)

Når det gjelder Kuro, så har jeg lyst til å prøve skiene for å se om all hypen er berettiget, samtidig får jeg litt mark av den samme hypen. Er det en ren pudder-planke (som den ser ut som), eller fungerer den også i mer variert føre (som mange sier)?

Uansett hva jeg kjøper, så kommer jeg helt sikkert til å bruke skiene i vanlig "Norges mix": vind-snø, heng der løssnøen ikke ligger, løssnø, is, våt snø, gjennomslagsføre og litt skog samt bakke.

Synes det er skikkelig vanskelig å velge ski - man kan stort sett ikke stole på noen. I fjor lurte jeg på å kjøpe Dynastar XXL, men ble skremt av Oslo Sportslager (og de fleste nettsteder) som fremstilte skia som kun egnet for ekstrem storfjell-kjøring (de viste til en film som ble kjørt på veggen). Vel, da endte jeg opp med Obsethed 189, men fikk prøvd XXL med dynafit da min pensjonerte far kjøpte den - og "surprise, surpise" skia var lettkjørt og krevde IMHO mindre kraft enn Obsethed for å bli kjørt bra. Obsethed ble fremstilt som en lettkjørt ski - noe jeg ikke synes den er...jeg må kjøre ekstremt aggressivt for å få ut potensialet av den til storfjellskjøring, og ikke minst til carving i bakken.

Som et ekperiment prøvde jeg også Salomon AK Rocket i 2-meter versjon med dynafit (1998/1999-2001? versjon (militærgrønn)). Super ski for storfjellskjøring i stor fart, og det utrolig bra når der er veldig bratt - men manglet litt flyt når farten var litt lavere...og også litt lang i skogen, selv om den var lettkjørt....men må kjøres nøytralt på yttreski.

skimachine #135042 07/08/2009 11:02 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat skimachine:(Heller litt mot 193, men frykter at den kanskje ikke blir leken nok...)

Har sendt deg en FF-mail!

Beklager..
skimachine #135043 07/08/2009 8:50 PM
Fersking
Fersking

En klassisk skrivefeil der ja.. Skal selvfølgelig være 185 cm.

skimachine #135044 05/10/2009 9:39 PM
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Noen nye tanker? Har fått ett tilbud på ehp - firstende...men fremdeles usikker. Det har jo også kommet noen nye ski i sommer.

Obsethed`en er nå solgt, og coomba en brukt. Coombaen var en grei ski...men litt kjedelig, og litt for kort til å være en skikkelig dra på ski. Så nå ønsker jeg en morsom ski!

Tenker at det kanskje ikke er noe vits i å kjøpe for bredt i og med at jeg bor i Norge...samtidig ønsker jeg noe som utfordrer meg litt.

Ser at friflyt ikke ga ehp 193 veldig bra kritikk...

hva med...
skimachine #135045 05/10/2009 11:33 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Ut ifra det du skriver så ville jeg kanskje satset på en ski mellom 185 og 190cm. EHP 193, XXL 194 og lignende krever ganske mye og med tanke på at du ikke kjører som et godstog.... er kanskje de litt kortere lengdene tingen?

Tenker en ski med normal bakski og front rocker eller lang tupp er midt i blinken.... Bare å lete....

skimachine #135046 06/10/2009 7:59 AM
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Dynastar XXL har jeg brukt! Synes ikke den var noe problem i det hele tatt - måtte bare bruke litt old-school teknikk. Likte ikke tuppen på den, men foretrakk responsen fra bakskiene i forhold til Obsethed.

Jeg tror jeg hadde blitt veldig fornøyd med K2 Darkside...men jeg frykter at jeg bare ville fortsette å kjøre med samme teknikk, og at de kanskje ikke er så utviklende for meg. I fjor kjøpte jeg Obsethed fremfor coomba (som jeg senere kjøpte som rando-ski). Jeg er ikke i tvil om at Coomba'en "passer meg bedre"...men den er ikke utviklende. Jeg er også litt skeptisk til en så bred ski (noe som også gjelder Kuro) etter å ha prøvd Nordica Jahave(??) - bra ski, men pyton når det ble litt bratt og hardt og man ikke kjørte rett ned...i norsk off-piste møter man mye forskjellig føre.

Hadde en tur ned den gamle utforløypa i Oppdal (lia). Der var det hardt og bratt på toppen, pudder i midten og kornete gjennomslagsføre mot slutten. En ski må kunne håndtere den typen føre.

(hmmm...begynner å tro at jeg bør gå til psykolog med skivalget!! Vel, det hjelper å sette ord på ting!)

Bakski
skimachine #135047 06/10/2009 8:56 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Skivalg er aldri enkelt og hvis jeg har forstått deg rett så vil du ha noe med midtbredde mellom 110-125mm. Har testet Darkside på dårlig offpiste føre og den er veldig bra. Ergo garantert fantastisk undre bedre forhold.

Kan komme med et par andre anbefalinger basert på egne opplevelser.

BD - MegawattLine - Mothership

Front rocker og stiv bakski.

Lykke til!

skimachine #135048 06/10/2009 1:51 PM
Medlem
Medlem

"men ble skremt av Oslo Sportslager (og de fleste nettsteder) som fremstilte skia som kun egnet for ekstrem storfjell-kjøring"

Oslo Sportslager er stort sett bra.. men for et par år siden gikk jeg inn og spurte de om Blizzard Titan Nine. "hva skal du med en så stiv ski?" var svaret jeg fikk mens dusten bak kassa målte meg opp og ned. Jeg snudde i døra og gikk..

Titan Nine er f##n ikke stiv, og hvordan kan han vite om jeg kan håndtere de eller ikke? Har aldri stolt helt på de etter det..

skimachine #135049 06/10/2009 1:53 PM
Medlem
Medlem

poenget mitt er vel at det er bedre å høre på råd du får her enn hva de sier i butikken smile

skimachine #135050 06/10/2009 3:32 PM
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Ikke sant! Er litt skeptisk til forum også - veldig sjelden at man hører folk som ikke hyller sitt eget utstyr. Forøvrig enig mht sportlagret - de er stort sett bra...og det må jo være vanskelig å gi råd også: de aner jo ikke hvordan man kjører. Jeg ser nok at jeg utgir meg for å kjøre forsiktig enn det jeg gjør fordi jeg er sikkerhetsorientert... (vedr. fallsone, dropp, beinbrekkersnø, skred osv)Dette er forøvrig en av videoene som gjorde meg oppmerksom på EHP - forhold og kjøring man kjenner seg igjenn i:http://vimeo.com/5131562VPG videoen på samme sted...er på den annen side noe jeg ikke ville ha gjort!

Kuro mer allsidig enn man skulle tro
skimachine #135051 27/10/2009 11:00 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Kjøpte Kuro høsten 2008, hovedsaklig som rene pudderplanker da jeg skulle på heliskiing i AK. Kort erfaring: Disse skiene flyter så godt at de ikke trenger metervis med pudder, de blir lekne i 15 cm fresh. Jeg har 185, men de er lettsvingte og fungerer overraskende bra i skogen. Man KAN carve i preppet løype, men krever mye jobbing, gir slitne legger og det ser rart ut. De bremser voldsomt på slapsete påskeføre, og er helt ubrukelig hvis det samme slapseføret fryser på. Men tre dager med dyp pudder i St. Anton var beste skikjøringen jeg har gjort på mange år, runde på runde uten å bli sliten. Oppsummering - mer allsidig enn jeg trodde, kontinuerlig rocker funker, og nå har jeg kjøpt de nye Gotama som erstatning for de gamle ProRiderne :grin

skimachine #135052 27/10/2009 8:01 PM
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Det ble Black Crows Corvus på meg. Prøvde EHP som jeg syntes var kanllbra i det lille mye føret jeg fant, men ikke taklet hardt føre godt nok. Jeg har nok innrømmet ovenfor meg selv at egenskaper på hardt føre er vel så viktig som pudder...dvs. pudderskiene må også fungere bra på vindpakk/is.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå