Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Allround- ski + binding + støvler
#131170 27/10/2008 1:06 PM
DrS Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg trenger hjelp til å velge noen nye ski. Har ikke vært i skibusinissen på en stund, så er rimelig blank på hvilke jeg skal velge. Har lyst på en ski som går fint i bakken, men ikke er helt umulig i park eller løssnø heller. Ser at mange anbefaler K2 PE. Men hvis jeg velger denne skien - hvilke bindinger skal jeg velge? Er ikke keen på at totalsummen på ski og bindinger skal bli over 5000,-. Også trenger jeg noen nye deilige støvler. Gjør ikke noe om disse er beregnet for park e.l. Men gidder ikke flex på 150 liksom...Takk for all hjelp!

Tjaaa....
DrS #131171 27/10/2008 2:03 PM
Avhengig
Avhengig

Du gir egentlig en altfor generell beskrivelse av utstyret du er på utkikk etter, DrS.

Altså, ut ifra din beskrivelse, så vil omtrent alle mulige ski bortsett fra de feteste pudderplanker kunne brukes.

Kjører du mer i preppet løype enn off-piste? I så fall hvor mye mer, evt. omvendt?

Er du MYE i parken?

K2 PE er en bra ski, men den er jo primært rettet mot park-kjøring. Dog, så er den såpass stiv (i forhold til veldig mange jibbeski) at den vil funke bra i bakken. Og den er brei nok på midten slik at du kan bruke den i løssnø.

Personlig, så vil jeg likevel anbefale Völkl Bridge

http://www.sport-conrad.com/includes/view/artikelansicht_popup.asp?art_nr=70001009

Dette er en veldig allsidig twintip fra Völkl (og alt det innebærer av kvalitet)

Har fått veldig mye bra omtale, og vunnet flere tester.

Den er likevel 92mm på midten, så kjører du mest i preppet bakke, og litt i parken, og litt i off-piste, så finnes det bedre alternativ.

Men for en allrounder, hvis du kjører like mye overalt, så er nok dette en vinner.

Ang. bindinger, så kommer dette mye an på hvor stor og tung du er kontra kjørestil.

For å si det sånn: er du tung (la oss si over 90 kg), kjører agressivt og drar på i parken, så må du ha noe som er solid.

F.eks Marker Jester (har denne på begge mine skipar og er veldig fornøyd), Px15 (eller 18), Salomon STH16. Generelt, bindinger som har en DIN over 14, så sitter skiene på bena.

Men, er du lettere, eller evt ikke drar på så altfor mye, så kan du nok klare deg med lettere og rimeligere bindinger. PX12, f.eks.

Av støvler, så er passform det viktigste (det vet du sikkert)Når det gjelder flex, så spiller vekt inn her også, kombinert med hvor du kjører på ski. Er du tung, bør du styre unna støvler med altfor lett fleks. (Helst over 90...men, det blir smaksak)

Siden du beskriver allmountain-kjøring, så vil et tips være Lange Freeride 110 eller Dalbello Krypton Cross ID.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå