Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Skikjøring i Italia (nærheten av Torino)
#129171 04/01/2005 3:36 PM
More than words
OP Offline
More than words

HeiDrar til Italia i begynnelsen av mars og håper noen her kan gi meg gode tips om gode skisteder. Vi er alle erfarne, gode skikjørere som søker god fri-løssnøkjøring. Vet enkelte steder ikke tilater kjøring utenfor preparerte løyper.

Håper på mange gode tips!

More than words
OP Offline
More than words

Dolomittene skal være veldig bra. Lago di Como er vakkert!

More than words
OP Offline
More than words

Det er et spørgsmål om hvor langt I vil køre. Alagna / Gressoney / Champoluc (http://www.alagna.it/) er det ultimative freeride område med ultroligt meget offpiste, ikke så mange mennesker etc. Se artikel om Rifugio Gugliamina i sidste Fri Flyt. Jeg var der for to år og det er supergodt. Der findes en bog på engelsk der beskriver ca. 100 offpiste-turer i området.Ellers er der Sestriere inde over den franske grænse men det kender jeg ikke.

More than words
OP Offline
More than words

Vil anbefale det på det sterkeste Champoluc, selv om heissystemet er litt tungrodd. Alagna er jo kjent som et off piste-paradis. Vi kom oss aldri der når vi var på tur, rakk aldri bussen fra Champoluc. Men det skal være veldig bra. Da bør dere imidlertid fly til Milano. Ikke noe problem med kjøring utenfor løypene i Champoluc i alle fall

More than words
OP Offline
More than words

I mote Aosta dalen finner du Champoluc som henger sammen med Grossoney og Alagna så det er ikke nødvendig å ta bussen for å komme seg i fra Champoluc til Alagna, men det er helt klart mer praktiskt. Da det tar mye tid å kjøre hele systemet, man skal jo helst ha godt med krefter igjen i beina før man begir seg ut på fjellsidene i Alagna. I fra Torino er det heller ikke langt til La Thuile og Comayer som er minst like godt egnet for offpist om ikke bedre.Cervinia er også en kjekk plass. Systemet i Cervinia er knyttet sammen med sveitsiske Zermatt. Og det er på den Sveitsiske siden man finner den beste skikjøringen, men bo gjerne i Cervinia på den italienske siden da mat og overnatting er betydelig billegere enn i Zermat. Cervinia ligger fantastiskt idylsk til ved foten av Monte Cervino, eller Matterhorn som det er kjent som i Norge, du vet fjellet på Toblerone og Ricola embalasjen. I cervinna er det også noe så sjeldent som en bra afterski på hotall baren i byens beste hotell Red Dragon. Ski høyden er det heller ikke noe å si på det høyeste skipunktet som ligger på Kleine Matterhorn er på 3480 moh.Har du tilgang til bil er det heller ikke lange turen over til Frankrike og Chamonix som det klare første vaalget mitt. Men her er også steder som Val`Thorens et par timer kjøre tur unna.Fra Torino til stedene i Aosta dalen bruker man mellom 1,5 til 2 timer. Så det er et vel av gode steder å kjøre ski kunn en hyggelig biltur unna.

More than words
OP Offline
More than words

Fra Torino har du en time til Montgenevre, 1,5 til Serre Chevalier, og to timer til La Grave. Bare for å ha nevnt den retningen. Så det er egentlig nylige snøfall som bør bestemme retningen deres.

More than words
OP Offline
More than words

Så at stedet var nevnt tidligere her. Vanligvis slippes ikke turistene opp med den øverste av de to kabinene (jeg gjorde ikke det), men er du så heldig tror jeg offpistmulighetene er ganske bra. Det bør underholde deg et par dager i allefall. Ellers er det kanskje litt flatt etter min smak, men relativt få kjører utenfor løypene og løypepolitiet lot meg være i fred. Unntaket var når jeg suste ned en trase som var avsatt til det italienske landslaget i alpint. Mine telemarksvinger ble ikke satt særlig pris på der.

More than words
OP Offline
More than words

Det skal selvfølgelig være Courmayour. smile

More than words
OP Offline
More than words

"Michael Just": jeg fattet interesse for denne boken du nevner. Skal til dette området om ei uke og kunne godt tenke meg å lese litt i en slik bok.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå