Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Big Daddy
#128815 16/01/2005 6:09 PM
More than words
OP Offline
More than words

Bra saker?

Kan få dem rimelig fra Tyskland (06-modellen visstnok). Er det noen her som kjører telemark på dem? Hvilken montering har dere eventuelt valgt på dem? Jeg har ikke bestemt meg for om det skal være alpin eller tele ennå. smile

Jeg lurer også på om dette er "the real thing", altså er dette en mykere turistversjon eller den samme som fabrikkjørerne suser rundt på? Jeg liker litt lengdestive ski og har kjøpt katta i sekken et par ganger de siste årene. F. eks. har ikke Salomon og Rossignol noe som jeg synes passer meg akkurat nå (av det som er til salgs til oss dødelige).

Jeg er svært takknemlig for svar, også synsing!

More than words
OP Offline
More than words

Bjarke kjører visst på slike. Er mykje diskutert i postane hans på powder, tgr og telemarktips foruma. Har sjølv sett dei grisebillig på ein tysk nettbutikk, men er såpass liten og spak sjølv at eg innser at det ikkje er eit "fornuftig" kjøp uansett pris;)

Hvis B3 i 195 er for spak for deg er det vel mykje som tyder på at du vil trives på bigdaddy...

More than words
OP Offline
More than words

Conrad Sport eller noe sånt, ja. Ikke at jeg er noen Atomic fan i utgangspunktet, men når man skal ha en fat ski som er av det stivere slaget så kom den veldig gunstig ut prismessig. En god del vakrere er den blitt også.

More than words
OP Offline
More than words

...jeg skrev ett svar til denne som tydeligvis ikke ble lagt opp. Må ha misset "Lagre inlegg" eller noe..

I alle fall; jeg kjører Big Daddy både alpint og tele for andre år på rad og er veldig fornøyd med de. Tele kjører jeg de med R8 montert rett som jeg ville ha montert en alpinstøvel. Siste år eksperimenterte jeg litt og flyttet bindingerne frem og tilbake, men en tilnærmet alpin montering funker best for meg, bakskien dykker ikke det minste men skiene er svingvillige nokk. Er faktisk også ganske imponert over holdbarheten til BD'en, spesiellt kantene har tålt mer stryk enn jeg havde turde forvente av de.

Om du er ute efter noe som nesten helt sikkert ikke kan bli for mykt for deg kan det og være verdt å titte på HEAD M103 i 193cm; dette er vel nokk den stiveste og stabileste ski jeg enda har prøvd i offpist og som stadig er tilgengelig i butikk til ett ok pris. Kjørte både tele og alpint på de i 2003, men på tele ble de litt i overkant noen ganger, føler meg mye mere vel på BD'en nå.

De av Atomics virkelige topkjørere jeg har truffet på har ofte brukt vanlige produksjons-Big Daddy når snøen er bra. På frikjøringskonkurrenserne derimot er det enkelte som bruker noen litt smallere laminatski som til forveksling ser ut som Sugar Daddy Pimp Edition, noe som har sin plass på mindre optimalt (les: hardt) føre der Big Daddyen ikke hører helt hjemme.

Og jo, Sport-Conrad er en grei butikk å kjøpe igjennom. En hel del folk fra det platte nabolandet i sør som har fått årets ski derifra.

More than words
OP Offline
More than words

Ja, da heller jeg litt mot Big Daddy. Jeg skal også sjekke om jeg finner de Head-skiene til en fornuftig pris. Tidligere har jeg likt både Kneissl Tanker og Völkl Explosive veldig godt, men klarer ikke helt å se på dem som fatski lenger. Disse er såpass gode på hardt møkkaføre at jeg ikke lenger føler behov for ski vesentlig smalere enn 90 mm, men ønsker noe bredere til når det virkelig er mykt og dypt.

Big Daddy er tingen ja!
More than words
OP Offline
More than words

Kjører på denne skia (du refererer til årets modell 2004/2005) og er svært så fornøyd med den. Har prøv mange forskjellige "super-size-me" ski - men synes at den nye Big Daddy skia kommer best ut uansett om det er bunnløs pudder eller hard snø. Kjørte 2003/2004 modellen forrige sessong. Den største forskjellen er vekta. Årets modell er MYE lettere, og du kan montere en lettere binding som gjør toppturen LITT lettere. Så vidt jeg vet kjører Sverre Liliequist på orginalskia - dvs .den du før kjøpt i butikken.

More than words
OP Offline
More than words

Jeg har mulighet til å skaffe meg et par rimelige Big Daddy 03-04-modell (overliggere). At de er konge i løssnøen er vel hevet over enhver tvil men jeg er litt nysjerrig på om de er gode også når pudderen ikke ligger meterdyp over fjellet da jeg har begrenset lyst til å drasse med flere par ski i bakken. At det ikke er ski for å lage riper i harde preparerte løyper er vel innlysende, så det jeg lurer på er vel mer om de vil fungere til offpistekjøring når det er fastere snø på fjellet og dermed om jeg gidder å kjøre på de på mer "normale" dager. Jeg veier forøvrig tett oppunder 100kg og har godt med krutt i lårene...

More than words
OP Offline
More than words

...jeg synes egentlig att de funker veldig bra til all slags offpist, så lenge det ikke er steinhardt. Klart att en ski med 80-noe i midjen sitter bedre på hardt føre, men ut ifra et cost/benefit-perspektiv syne sjeg att BD'en alene er bra. Som du sier, det blir mye å slepe rundt på mange par ski. Jeg havde selv flere smallere ski sidste år også, men valgte oftest ikke å slepe med de når jeg reiste, ettersom BD'en funker såpass bra i det meste offpist. I år har jeg egentlig tenkt å bruke BD'en til all offpist og ikke ha noe smallere offpisteski i det hele tatt. Neste ned er en Stomp som jeg bare bruker i pist/park (i.e. veldig sjeldent).

More than words
OP Offline
More than words

Jeg har montert Linken på bd skia og har gjort meg følgende erfaring: skia er meget svingvillig og flyter svært godt i pudderet, videre når det blir hardt så er skia brukbar stabil, klarer seg fint når pudderet har endret sustans.sammelignet med rene pudderski som big big stixen så er flyten nesten like bra, men svinger bedre. Storfjellsegenskapene er noe begrenset da skia ikke gir den nødvendige tryggheten i stor fart i ymse sne, gir ikke samme solide føleelsen som eks t@nkern. Jeg har 04-05 modellen og har kun brukt den off piste på toppturer, skia har ei grei vekt for dette formålet.

lykke til med skivalget

More than words
OP Offline
More than words

Er det noen som har nett adresser til noen av disse tyske butikkene som selger så billig??????

http://www.sport-conrad.com/
More than words
OP Offline
More than words

Har billge BD's!

More than words
OP Offline
More than words

Mulig jeg er dum.. er prisene i euros?

More than words
OP Offline
More than words

Ja, prisene er i Euro som du ser på Euro-tegnet som står rett etter prisen;) Om prisene inkluderer tysk mva sier soga ingenting om.

More than words
OP Offline
More than words

Sendte en forespørsel ti Conrad på mail ang frakt priser. De tar 45 euro for frakt til Norge, men de sa ingenting om momsen.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå