Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Røldal det nye hotte??
#121752 01/03/2007 11:40 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Sesongen der er jo fra nov til mai,og masse herlig snø.Nesten ingen kan skilte med så sikkre snø forhold.Men hvorfor bygger di ikke ut stolheis fra bunn og enda lenger opp,det kunne jo blitt et ski og freeride eldorado der oppe. Det er jo nesten heller ikke overnattings muligheter der oppe. Måtte 3 mil vekk jeg i vinter ferien. Kom igjen Røldal grip muligheten og sats litt....

Røldal
nature mess #121753 02/03/2007 12:33 AM
Fersking
Fersking

Jeg synets det er helt greit at offpisten ikke er mer tilgjengelig en den er med heis..det er allerede gode områder lett tilgjengelig og store områder som krever lite innsats...det gjør at de som legger i det lille ekstra får æren av flotte førstespor..me like. Var der i venterferien selv, og vi skaffa hytte i røldal på Seim camping samme dag som vi ankom..hadde kanskje litt flaks, men jeg er enig i at det trengs litt flere fasiliteter..Har registrert at et nytt hotell er i oppføring, men det hadde ikke vært dumt med en sportdforetning heller, nærmeste er i Odda noe jeg fikk erfare da jeg mistet en pudder trinse til staven..

nytt
nature mess #121754 02/03/2007 2:28 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

å nytt.... røldal æ hypa upp altførr mykje.. rektig nøkk bygger hordatun nytt,men sno kvaliteten æ alt førr varirans pga at d ikkje finns skog og pudderet blæs avgarde.. ska seiast at på rektige dagar æ d ingen som slær røldal...!!!!!

la oss ikke håpe det.
nature mess #121755 02/03/2007 8:09 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Røldal bygger jo ut, store planer både med nye hyttefelt, oppussing av hordatun, solfonn og ny ekspressheis. Vil vi ha det? nei! Røldal er faktisk et ganske lite fjellområde. Rett før tunnelene er det jo bart. Det er altså ikke plass til så mye mer folk. Er vel nok av fullt utbygde skisenter med altfor mye folk som suser rundt på altfor fett utstyr og tar førstesporet fra meg.

førstespor
nature mess #121756 02/03/2007 9:50 AM
Fersking
Fersking

Har ikke folk rett til å ta førstespor fra deg?

ja jo
nature mess #121757 02/03/2007 11:55 AM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Er enig i en del av det som blir skrevet her.Men tror at det faktisk ville blitt mulighet for og få første spor enda oftere,husk her gjelder det og være på rett sted til rett tid. Tror nok en heis lenger nedi dalen som hadde gått lenger opp,hadde vært en fordel for oss freeriddere. Tror uansett at Røldal forblir kunn for freeride enntusiaster.. ps har alldri sett eller hørt en danske der...

økonomi
nature mess #121758 02/03/2007 5:26 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Alle aksjeselskap i Norge må drive med en forsvarlig egenkapital. Dette for å sørge for sunn drift, og at ikke kreditorer skal lide tap som følge av selskapets aktivitet.

En stolheis koster fort 30-50 millioner kroner. Banker låner ikke ut penger til alpinanlegg med mindre de kan stille med ihvertfall 25/30% egenkapital. For en heis på 50 MNOK kan det bety opp til 15 MNOK i egenkapital som selskapet og dets investorer må spytte inn.

Ingen investorer driver veldedighet - de skal ha pengene tilbake med avkastning. Dette henger sammen med risiko, noe alpinbransjen unektelig er forbundet med. Det er bare å se på historien, mange har tapt mye penger - ikke minst banker på skianlegg rundt om i landet.

La gå at Rødal er hot, snøsikkert og et bra sted for pudderkjøring. Beste måten å sikre volum (mye besøk) i bakkene er å satse på familiene med slakke og fine bakker som er bra preppet. Segmentet er størst, og ikke minst mest betalingsvillig. Da er du straks over på det med geografi - bor det nok betalingsvillige folk i akseptabel kjøreavstand fra anlegget til å forsvare investeringen?

Tenk litt på dette når dere maser på investeringer og vedlikehold i ulike anlegg... det er faktisk butikk skisentrene driver - de skal tjene penger og spare på kostnadene!

Komplisert
nature mess #121759 02/03/2007 7:09 PM
Fersking
Fersking

D blir jo satsa ganske friskt i bygda for tida, men d e desverre bare hytter, altfor lite satsing på utleige. Og d skal komma ekspressheis heilt til topps. D burde også blitt vurdert heis i saudasvingen, som hadde gjort farlig, men fine Ekkjeskar tilgjengelig. Eller kaskje ikkje, vil me ha alle dessa folka i håradalen?Og til "nature mess" så har eg hørt danskar i håradalen. D e jo faktisk ikkje meir en 4 timar fra London til Røldal. Stavanger, Oslo og Bergen e også +/- 4 timar vekke. Og d e mange dalar og plasser skisenteret kunne bygd ut viss dei vil, og har mulighet til d. Så røldal kan, i framtida ein gong, bli d nye Hemsedal. Men eg håpe ikkje d. Då e jo Røldal ødelagt for alltid.

Desværre, en dansker har været i Røldal...
nature mess #121760 02/03/2007 7:19 PM
RAS Offline
Entusiast
Entusiast

Faktisk 3, jeg ved om to andre... ;o) Personlig blev jeg noget skuffet, havde forestillet mig Norges La Grave, og jeg blev mødt af whiteout og 10-15 min kø ved to dårlige heise og en højdeforskell der minder om noget vi kunne have i Danmark... (næsten)Egentlig siger det jo sig selv, med så meget nedbør må der jo være meget dårlig vejr, og så er området vist heller ikke bedre - heller ikke på dage med god sigt. Ud over at jeg efter mit sidste besøg har en dag "tilgode" på mit heiskort, tror jeg ikke umiddelbart jeg kommer tilbage. Jeg kan da komme på flere andre steder (også her i Norge) der er minst lige så gode for sultne freeriders, og som logistisk passer meget bedre.Jeg tror bare Røldal har været gode til at markedsføre sig, og trække i de rigtige tråde - de har nu fundet segmentet deres... For kritisere man Røldal, som jeg nu gør, bliver man ofte mødt som om man har spottet det aller helligeste. Røldal er freeriders Mekka, sådan er det bare!

Røldal
nature mess #121761 02/03/2007 8:18 PM
Fersking
Fersking

Røldal er helt greit det, men kanskje litt for åpent? Det som mange ikke vet er at ca. 45 min fra Røldal i østlig retning ligger Haukelifjell skisenter. Ikke veldig kjent akkurat... Jeg holder til der i helger osv. og har flere ganger erfart at når vi kjører forbi Røldal er det ofte vått og dårlig snø og drittvær der rett og slett. Kommer en litt lenger (til Haukeli) kommer en på østsiden av vannskillet og litt høyere dermed er det oftere sol der og litt kaldere, altså bedre snøforhold. Riktignok har ikke Haukelifjell skisenter like mange heiser osv, men det planlegges en ny heis til en topp like ovenfor det lengste trekket som på baksiden av trekket gir vanvittig bra løype og pudder kjøring (en nedfart som er veeldig lang). Denne heisen skal bygges sommeren 2007 og åpnes neste år. I vinterferien åpnet også en ny varmestue med bar med afterski (med sjenkebevilning+++). I tillegg har Haukeli plenty av overnattingsmuligheter og pudderforholdene er kanonbra! I vinterferien (jeg hadde vinterferie i uke 8) falt det nærmere en meter snø på ett døgn og neste dag kjørte vi i pudder til livet.. Helt sant! smile Finnes også en terrengpark der og gode muligheter for løssnø og litt skogskjøring osv.

Kan kanskje være kejt å utforske neste gang der er i traktene...:)Sjekk ut www.haukelifjell.com

Klovn!!!
nature mess #121762 02/03/2007 9:12 PM
RAS Offline
Entusiast
Entusiast

K2K2 du er da et fjols... Haukeli skisenter var jo en fin lille hemmelighed! Jeg kommer øst fra, og gider ikke høre over Haukeli for at komme til Røldal mere.Men ja nu er det ude, Haukeli skisenter er faktisk et fint sted, men hvis der er mange i bakken tager det meget tid ved/i heisen.

Røldal, det mest oppskrytte!
nature mess #121763 03/03/2007 12:48 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg har de siste 4 sesongene cirka 100 skidager i Røldal og er nå lei hele plassen. Det er mye snø der, javisst, men med de køene som er der nå er det slutt for min del. Og hvis det ikke er skyfri himmel er sikten elendig. Og det blåser stort sett alltid. Har noene statistikk på hvor mange ganger fjellheisen har vært stengt pga vind i år? Og det å gå opp renne 1, ta turen mellom tunnelene eller Saudasvingen blir til slutt ikke det helt store det heller. Og det å traversere 3-4 minutter for å komme til Månadalen, for så å være ferdig på 1 minutt blir du også til slutt lei av. Nei, for min del er det slutt, det var greit sålenge det varte, har hatt noen flotte dager der, men det oppveier dessverre ikke alle de elendige. Nå drar jeg bare opp dersom jeg ser at være skal være bra, og forholdene bør være fine. Dvs ikke så veldig ofte.... Bortkasta sesongkort? Ja. Verdt å kjøre i 4 timer hver helg? Som regel nei. Alternativet? Hmmm

Yes!!!
nature mess #121764 04/03/2007 12:08 AM
Fersking
Fersking

Bra folk ikkje gidde meir til Røldal. Då får me d snart omtrent for oss sjøl igjen. Kanon!!! og bra observert av dansken, snøen må faktisk komma ned. Men Røldal har ikkje vore så flinke med rekalmen. Så sei alt har skisentert fått gratis via Fri Flyt og RFC. Og d vise kanskje igjen på plassen og. Og va d nåken som la merke til at forumet på roldal.com forsvant så fort d kom klager på skisentert der??:P Dei har virkelig lyst til å forbedra seg..

Stemme det....
nature mess #121765 04/03/2007 8:08 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Eg syns det e fint at folk tar turen te Røldal, og dei må gjerna komma fra Japan for alt eg bryr meg.Eg har dratt te Røldal jevnt og trutt siden eg va 7-8 år, og det e fanken meg 25år siden.Så dåkke ska veta det, at det har blitt bedre der opp. Greit, ting tar tid, men så blei heller ikje Rom bygd på ein dag...Eg har strengt tatt bara ein ting å klaga på når det gjelde Røldal. Den JÆVLA stolheislignandes saken så går der.Den e så trege at eg faktisk klare å bli forbanna når eg sitte der. Prøv å ta den i snødriv og vind.... Men, me kan gjør lite me været, heldigvis :)Såå, eg syns at alle så klage kan gjør sånn som meg :)Dra te Haukelifjell og kosa seg.Snakkiis

Ligg unna!
nature mess #121766 05/03/2007 11:36 AM
Medlem
Medlem

Liker dere ikke Røldal?Så for all del, ligg unna!Så kan vi fra Røldal ha det for oss sjølv!

Til dere som klager på at det er for lite utbygging:det er ikkje sant, det er ein heil haug av overnattingsplasser som vil komme allerede di neste årene...og dessuten: Røldal er faktisk en ganske liten plass...så kor skal vi gjøre av alt?

JAJA
nature mess #121767 05/03/2007 4:04 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Min mening er at Røldal er en veldig fin plass, men etterhvert blitt litt kø der, men dette løser di ved at en ny 6-seters expressheis skal oppføres til neste sessong, se: http://www.h-avis.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070123/NYHET/101230015&SearchID=73274057897347

snø
nature mess #121768 05/03/2007 5:57 PM
Entusiast
Entusiast

røldal er mest kjent for mye snø og ikke kjent for fint vær . men vis du liker mye snø og takler dårlig vær, er det et veldig bra sted.

Ny stolheis?
nature mess #121769 10/03/2007 7:59 PM
B.N Offline
Fersking
Fersking

Det siste jeg har hørt av "rykter" er at det ikke blir noen ny stolheis til neste år. Reguleringsplanen skal ikke ha blitt godkjent. Derimot er det snakk om ikke mindre enn tre nye trekk. Ny førsteheis,som skal gå et stykke opp i andreheisen, ny andreheis som skal gå høyere oppi fjellet og en heis vedsiden av dagens tredjeheis som skal gå litt lengre opp, men ikke helt til topps. Årsaken til at den ikke kan gå helt opp, er at det er fire reinsdyr(har aldri sett et eneste spor) som har et trekk på baksiden av varden!!

Fine rykter det
nature mess #121770 11/03/2007 2:13 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg vil heller ha noe sånt enn en ekspress-stolheis fra bunnen til toppen som må være stengt halvparten av dagene i året pga uvær.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå