Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Knærs forhold til Racing bindinger P18 og 916
#121652 15/03/2007 1:19 PM
pes Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg har kjørt på både P18 og 916 en sesong hver.

Begge bindingene er jo vanvittig bra, men jeg må innrømme at de er flinke til å drepe knær. Så jeg er i den mening at disse bindingene på sin måte er mer farlige enn gode (såfrem til du ikke veier 100+). I fall når man står offpiste så får man ikke det samme slaget som man gjør i utfor for at skien skal løse ut. Så derfor etter altfor dyrebare opplevelser går jeg nå tilbake til enten px14 eller 914 LAB for å bevare helsen i fremtidige sesonger. Sier bare dette litt for å advare unge løpere at det viktigste er ikke å ha høyest DIN på bindingen, men at de løser ut når de skal og at man da slipper å ødelegge knærne.

Kjør gjerne debatt og si at jeg er på tryne, men det er min konklusjon etter å testet mange bindinger.

Pes

916
pes #121653 16/03/2007 8:29 AM
Fersking
Fersking

Jeg kjører på 916, mest fordi det er en solid binding, og ikke fordi jeg trenger så høy DIN.

Jeg veier ca. 90 kg, og kjører på DIN 10.

916 har, etter det jeg har forstått, mye "fleks", og de løser ikke ut sånn helt uten videre. Da jeg kjøpte dem, trodde jeg egentlig at jeg trengte å kjøre på mer DIN, men det viste seg at 10 holder. Dette har fungert fint, og løser ut når det skal.

I tillegg til litt tyngde, har jeg også litt muskler som støtter opp rundt kneet, og ingen gamle skader (helt til mine 916 gir meg det).

Ellers vil jeg anbefale forumet til Teton Gravity Research for de som vil fordype seg mer i bindinger.

Hva annbefalles
pes #121654 16/03/2007 4:39 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Til en som kjører veldig allround, for det meste freerid. Ta gjerne med hele navnet på bindingen(er ikke så inni forkortelser) og begrunnelse..

P18
pes #121655 17/03/2007 9:12 AM
Medlem
Medlem

Har P18 på alle mine ski og er veldig fornøyd med det. Kan allikevel skjønne din bekymring, det er solide saker jeg festes til skiene med. Nå er jeg kanskje mye kraftigere enn deg, så bindingene passer nok meg bedre, men har til dags dato (bank i bordet) aldri hatt problemer med bindingene. Går jeg skikkelig på trynet løser de ut, særlig om det er vridninger med ibildet, som det lett blir i bratt offpiste.

Men om man har bruk for P18 om man veier under 80 kg og/eller ikke kjører aktivt er et annet spørsmål. Mange hadde nok klart seg med P12, samme frekke og stilrene design, men ikke like "slemme" fjerer..

P18
pes #121656 17/03/2007 9:39 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg har P18 og P12 bindinger. Begge er solide saker og jeg har aldri hatt problemer. Hvis du er skeptisk til P18 kan du kjøpe P15 eller P12, det er nøyaktig samme binding som P18 men med mykere fjær. Personlig er jeg skeptisk til Salomon fordi jeg har utrolig nok klart å ødelegge et par 914. Jeg vridde bunnplata til bakstykke to ganger, og på tredje forsøk knekte jeg stålet på bakbindingen etter et solid havari. Kjøpte nytt bakstykke der og da, men skiftet binding så snart jeg satte beina på norsk grunn. Bindingene kan forøvrig kjøpes for en lattelig lav pris av undertegnede!!! Mulig dette var en mandagsutgave, men tvilen sitter i meg. P - bindingene har som sagt vært helt uten problemer og anbefales.

Re: Knærs forhold til Racing bindinger P18 og 916
pes #121657 18/12/2007 10:09 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat pes:Jeg har kjørt på både P18 og 916 en sesong hver. Begge bindingene er jo vanvittig bra, men jeg må innrømme at de er flinke til å drepe knær. Så jeg er i den mening at disse bindingene på sin måte er mer farlige enn gode (såfrem til du ikke veier 100+). I fall når man står offpiste så får man ikke det samme slaget som man gjør i utfor for at skien skal løse ut. Så derfor etter altfor dyrebare opplevelser går jeg nå tilbake til enten px14 eller 914 LAB for å bevare helsen i fremtidige sesonger. Sier bare dette litt for å advare unge løpere at det viktigste er ikke å ha høyest DIN på bindingen, men at de løser ut når de skal og at man da slipper å ødelegge knærne. Kjør gjerne debatt og si at jeg er på tryne, men det er min konklusjon etter å testet mange bindinger.Pes

Hvilken utløser-din stilte du bindingene til? Hva har du tenkt å stille px14 og 914 til? Hvis det er i området 9-14 så blir det vel ikke noe særlig forskjell? PX og s91x har vel ikke upwards release på tåbindingen?

Hvis man normalt ville kjørt med innstillinger under 9 så er det såklart uklokt å sette på P18. Men det er kanskje ikke så veldig vanlig??

De heter ikke P18 fordi du skal skru dem til 18....

Racingbindinger av metall er langt mer solide en det som er rettet mot vanlige konsumere, det er hovedgrunnen til å kjøpe dem slike jeg ser det.

Hvis man vil ha bindinger som slipper deg løs så fort som mulig er det bare å kjøpe Marker 12 free...

Re: Knærs forhold til Racing bindinger P18 og 916
pes #121658 18/12/2007 10:10 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jippi, jeg svarte på et innlegg fra mars...

Til dels enig
pes #121659 18/12/2007 10:42 AM
pes Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg er enig med deg at en P18 ikke trengs å skru til 18. Det jeg prøvde å poengtere er at mange løpere kjører med veldig høy din, noe som alltid ikke er så lurt. Du trenger ikke racing bindingene til Lasse Kjus når du heter Ola Nordmann og skal henge i løypa i Hemsedal...........

Når det gjelder p18 og bindinger generelt så fungerer de best i midten av fjæren og man bør helst unngå å skru dem helt på det laveste din tallet og høyeste din tallet. Mange har huskereglen +2 fra min og -2 fra max. Mao du bør ikke ha en p18 på under 10. Derfor ønsker jeg en binding som jobber mer i sitt optimale område. Sånn som p15 (lik p18, men svakere fjær) og 914LAB (som er nesten lik 916). Jeg tror mange kunne heller ha kjøpt en av disse modellene enn absolutt måtte ha p18.....

Det skal jo også sies at DIN 11 på 916 og p18 ikke er det samme som 11 på 914 og px14.

Så mitt slutt poeng er å tenke litt på hva bindingen din er innstilt på og hvorfor du har den der..... Man burde egentlig justere din etter hvor man kjører. Kjører man skog trenger du lavere DIN enn på storfjellet.....

Upwards release er jo veldig kontroversielt og jeg har ikke ønske om det.... Nettopp pga feil release kan være like skadelig som ikke release..... Den marker bindingen du nevner er for min del TOTALT uaktuell.

Tja....
pes #121660 18/12/2007 1:17 PM
pes Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Godt å høre at vi er enige på et par punkter.

En binding er bygget opp av en fjær, som er en lineær motstand. De sier seg selv at en fjær jobber dårligst når den er komprimert eller trukket lengst ut. Det er ren mekanikk og ikke bullshit!

Når det gjelder DIN så er jeg enig med deg at i den idelle verden har du rett. Men nettopp pga forskjellige elasitet er ikke DIN 11 likt på alle type bindinger. DIN 11 på 916 er ikke det samme som DIN 11 på 914 i den reelle verden. Bare se på andre tråder i dette forumet om den saken!

Men som alltid! viktigste med ski er å ha det moro!

Unhappy triad med salomom 916
pes #121661 07/01/2008 4:46 PM
Fersking
Fersking

Nå jeg har fått unhappy triad i høyre kne med salomon 916 på beina. Unhappy triad er røket fremre korsbånd, røket indre sidebånd og skadd menisk.

Kjørte fast skia dypt nede i snøen, og fikk en vridning innover med strakt bein. Bindingen løste ikke ut, men det kan også skyldes at selve foten satt fast. Vet ikke om jeg kan skylde på bindingen, dessuten løste den ene frambindingen fint ut tidligere samme dag (DIN 10).

Så her er altså nok en kneskade med salomon 916.

Hva har størst konsekvens?
pes #121662 07/01/2008 5:47 PM
Fersking
Fersking

Er man i et bratt parti så kan det jo ha store konsekvenser om bindingen løser ut "lett" også.

tja....
pes #121663 07/01/2008 6:49 PM
pes Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Den holdningen du har, hadde jeg også før jeg tok korsbåndet...........

Tror egentlig ingen binding kan redde deg for alle situasjoner, men noen er nok bedre enn andre på dette området. Pluss OK å tenkte litt på hvor hardt bindingen er innstilt og smart å endre den litt etter forholdene. Løsere binding på skogskjøring og hardere bindinger på storfjellet.

Dette er ikke enkelt
pes #121664 07/01/2008 11:20 PM
Ivrig
Ivrig

Jeg tok bakre korsbånd og indre leddbånd (begge totalt) grunnet for lav/høy (?) DIN. 70 kg / DIN 6-7 / Look p12.

Under frikjøring løste ene frambindingen ut. Jeg bestemte meg for å øke DIN-innstillingen, når-jeg-var-kommet-ned :cool

Tok senere en tverr 90 grader stopp foran noen trær. Frambindingen på ytterski løste ut og jeg forsvant med ryggen først inn i skauen. Det var bare det at da hang hele bakenden av den andre skien, som fortsatt satt på, igjenn i snøen. Bakbindingen på den løste ikke ut.

Jeg traff en bjørk med ryggen og lå horisontalt i luften; kjente korsbåndet røk. Ble kastet tilbake med vridning; da røk leddbåndet. Jeg fikk tak i bakbindingen, men det var så vondt at jeg ikke greide åpne den. Etter 1-2 min kom heldigvis en person jeg fikk forklart at jeg måtte ha hjelp.

Sånn kan det gå.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå