Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2
norrøna heldress
#121247 18/08/2007 7:15 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

skulle ikke norrøna komme med en heldress i vinter a , med tanke på pudder og tøffe forhold?

Har vært på norrønas hjemmeside, men der står det ikke noen verdens ting.

Er det ikke snart tid for vinterkolleksjonen, det er jo det samme som var der i vinter jo:frown

Re: norrøna heldress
Toppturfrelst #121248 18/08/2007 7:24 PM
Entusiast
Entusiast

Den kommer:-) Bare vent........... Prøvde den under High Camp i Romsdalen i vinter, og den funka nokså bra i regnværet.

One piece
Toppturfrelst #121249 19/08/2007 4:13 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Den kommer, og den ser bra ut! Ulempen er at du må ut med ca 8 høvdinger for å få den!

prisen
Toppturfrelst #121250 19/08/2007 7:16 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

den er litt drit, men noe må man da kunne unne seg. bukse og jakke er ikke billig det heller.

Sweet.
Toppturfrelst #121251 19/08/2007 7:42 PM
Avhengig
Avhengig

Sweet sin dress er jo også ett bra alternativ!!! Kanskje litt mere baggy en norrøna...ligger i samme pris klasse,men fantastisk god å kjøre med!! laugh Kjørt den en sesong nå og er stor fornøyd!!! Finnes ikke noe bedre når man kjører i dyp pudder!!! laugh

Om du ikke MÅ ha norrøna finnes det flere alternativer...som sagt sweet,bula,scott,oakley osv... Sweet sin dress er skall dress så den funker også når det er varmt vet ikke hvordan det er med de andre om de er fora eller hvordan det er...

Toppturfrelst #121252 19/08/2007 9:09 PM
Entusiast
Entusiast

Norrøna sin er også bare et Gore-Tex-skall.Prisen på ca 8k er jo ikke avskrekkende med tanke på en tilsvarende Narvik eller Lofoten bukse/jakke-kombinasjon fra samme produsent, kommer fort opp i 8-9k.

takkker for svar
Toppturfrelst #121253 20/08/2007 7:46 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

har også sett på sweet ,men er det like mye kvalitet som norrøna?

tror det
Toppturfrelst #121254 20/08/2007 8:02 PM
Entusiast
Entusiast

Eneste forskjellen jeg la merke til etter å ha prøvd begge to, var at Sweetsin dress var mer rettet mot skiKJØRING. Norrønadressen var litt mer behagelig å gå med.Sålenge de er laga i samme stoffet, så har de som regel like god kvalitet. Da gjenstår det bare å finne den som passer deg best.Sweet har produsert heldress lengre enn Norrøna, så da kan det hende at de har hatt bedre tid til å rette på eventuelle "feil".....

Toppturfrelst #121255 20/08/2007 8:17 PM
Entusiast
Entusiast

Norrøna sin kommer jo ikke rett fra samlebåndet den heller da. Den har jo blitt brukt av test-teamet den foregående sesongen. Blandt annet av Jørgen Aamot og Magnus Tveito. Det er så vidt jeg vet ingen av disse som sparer på kruttet, så dressen har nok stått sin prøve når den havner i butikkene.

Bilder?
Toppturfrelst #121256 20/08/2007 8:41 PM
Fersking
Fersking

Noen som har vært på messer eller lignende å tatt noen bilder av komende års modeller? Noen nettsider som forteller noe om dresser?

Kvalitet.
Toppturfrelst #121257 20/08/2007 10:12 PM
Avhengig
Avhengig

Når det kommer til kvalitet kan jeg ikke uttale meg om norrøna aldri kjørt med det,men har kjørt med min sweet dress en sesong nå og den holder det den lover!! 3lags gore tex...tåler mye juling...eneste man ser av slitasje på den er nederst på beina hvor det er noen små hull etter stålkanter og litt Streker etter støvler som har banke borti....Den dressen har jeg brukt i bakken,parken og i offpisten...kan også nevne at den var med på et litt stygt krasj som endte med å skli over noen steiner og ikke et hull i dressen.

For min del så kan jeg ikke si annet en at den er utrolig god å kjøre med og fungerer også fint å gå med,men den er baggy...har ikke sett norrøna sin annet en på bilder så vet ikke hvordan fit den har,men vil tro at den er noe tightere...

Min dress er L og jeg er 181 cm...rundt den høyden så kan man gå ned til m tror jeg uten at den blir liten...Lykke til med Dress kjøp hvertfall!! Stikk til butikken å test begge og eventuelt andre merker før du kjøper noe!

Toppturfrelst #121258 20/08/2007 10:31 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat Ole-Kr:Når det kommer til kvalitet kan jeg ikke uttale meg om norrøna aldri kjørt med det,men har kjørt med min sweet dress en sesong nå og den holder det den lover!! 3lags gore tex...tåler mye juling...eneste man ser av slitasje på den er nederst på beina hvor det er noen små hull etter stålkanter og litt Streker etter støvler som har banke borti....Den dressen har jeg brukt i bakken,parken og i offpisten...kan også nevne at den var med på et litt stygt krasj som endte med å skli over noen steiner og ikke et hull i dressen.

Har prøvd et "stein-stunt" med Norrøna (ikke dress, riktignok) og har de samme erfaringene; det skal mye til før stoffet ryker, med unntak av nederst på beina der det er kontakt med støvler/stålkanter. Der har Lofoten-serien forøvrig en ekstra forsterkning av aramid (kevlar-aktig materiale?).

Norrøna har også utmerket service, om det skulle være nødvendig.

Men i dette segmentet/prisklassen går det mer på hvilke merke man foretrekker og har referanser til, da kvaliteten er gjennomgående god på alle produktene.

Pass for all del på å kjøpe en som er lang nok over ryggen/baken når du bøyer deg fremoverPass for all del på å kjøpe en som er lang nok over ryggen/baken når du bøyer deg fremover.

Pro Shell
Toppturfrelst #121259 26/08/2007 8:20 PM
Fersking
Fersking

Norrøna sin Lofoten GTX pro one pice er ikke i gore tex xcr (slik som fjorårets lofotenkoleksjon og sweet sin heldress) men i et nytt stoff kalt pro shell. dette er tynnere og mykere en xcr.

en annen ting er at selv om lofotenbuksene har forserking ved føttene, hjelper det bare mot skader fra yttersiden, membranen blir ikke beskyttet mot slitasje fra støvlene. Ikke det at det har vært noe stort problem, da man som oftest har plastikkstøvler langt oppover leggene :wink

takker for svar
Toppturfrelst #121260 02/09/2007 8:01 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

men som alltid er vansklig og bestemme seg når prisen er såpass

Heldress - schmeldress
Toppturfrelst #121261 04/09/2007 7:56 AM
Fersking
Fersking

Gore-Tex XCR forsvinner neste år, og både Norrøna og Sweet får Pro Shell i sine toppmodeller. Ingen heldresser er retta mot å gå med. De er kun retta mot en syk mote fra helvete, og de er så lite anvendelige til forskjellig bruk og temperaturer at de utgjør spydspissen av et materialistisk samfunn. Noe som geeks "må" ha, men som kun kan erstatte jakke og bukse på noen få bruksområder.

Hei Trygve!! :D Kjekk kar du!
Toppturfrelst #121262 04/09/2007 9:11 AM
Avhengig
Avhengig

Utrolig inspirerende inlegg du kommer med Trygve...Gir meg skrivekløe hvertfall!!

Vet ikke helt hvilke heldress du refererer til,men jeg lurer litt på om det ikke må Være Goldwing dressen fra midten av 80...? Den gull farga dressen som glinsa så fint i solen og man fikk med hansker i samme farger om man var heldig. Denne du refererer til??

For ut i fra det jeg har gjort med min Sweet dress anno 06/07 så må den ha overnaturlige krefter...Kan ikke si å ha merket at den kun kan brukes på et snevert lite felt...Har brukt den både sommer og vinter i regn og tåke, tett snø drev eller strålende sol! Og jeg kan ikke si at den ikke har fungert. Blir det varmt åpner jeg bare de fine lufte lommene som er i den og åpner litt i halsen... Og i sommer varmen tar jeg på noe mindre klær under bare... Og tror du ikke den fungerte både i parken,bakken og offpisten i vinteR? Må jo være no unatrulig m min dress...Det er jo ikke meningen at den skal fungere på alle de feltene.....men nå kommer toppen av kaka...jeg HAIKA m den...som du skriver det funker ikke å gå i den....Jo min dress funker å gå i....ja den er baggy,men funker fett som faen...den må være en gave fra Oven...

Eller kanskje du skal investere i en dress selv og teste hva den funker til istede for å kategorisere folk. Tror absolutt ikke de som kjører rundt i heldresser er noe mere "geek" en det visse andre er!

Oi...
Toppturfrelst #121263 04/09/2007 1:15 PM
Fersking
Fersking

...da tok jeg visst grundig feil. Så jo på High Camp Turtagrå at det fungerte utmerket for alle de svette folka som kom labbende oppover lia godt utpå formiddagen. Så utrolig deilig ut i forhold til bukse og tynn trøye i varmen, sånn når jeg tenker meg om. Også er jo slike heldresser utrolig streetsmarte i byen eller på bøgda en regnværsdag. Eller fin å hive i sekken på sommerfjelltur. Skal sjølsagt skaffe meg en sjøl, nå når skjønner at jeg tok så grundig feil.

Morsom du!!
Toppturfrelst #121264 04/09/2007 2:02 PM
Avhengig
Avhengig

Tydelig vis bare observert å ikke testa den slev. Ta på deg en sånn fin dress så ser du alle fordelene med den. Og det som er så fin med hvertfall sweet sin er jo at det er bukseseler inne i den så om det blir varmt er det jo bare å henge på seg de brette ned overdelen av dressen og vips er det som å gå i en bukse. Nå jeg jeg heldig vis så heldig at de månedene jeg jobber om sommern høsten klarer jeg å tjene opp nok penger til at jeg kan ha en bukse og jakke i tilleg så jeg kan ta på meg en jakke når det regner og jeg skal ut i gata. Nå er det her snakk om en vinter dress så bruker vel ikke den på fjellet om sommern kompis!!!:D

Toppturfrelst #121265 04/09/2007 2:57 PM
Fersking
Fersking

"klarer jeg å tjene opp nok penger til at jeg kan ha en bukse og jakke i tilleg" Skjønner du?!

........
Toppturfrelst #121266 04/09/2007 5:17 PM
Avhengig
Avhengig

Med stor fare for å bli usakelig og trekke diskusjonen ut av posisjon velger jeg da å si at jeg er utrolig glad jeg ikke er turkompis med deg om jeg forstår deg rett bruker du samme jakka/buksa på ski,i byen,på landet og på fisketur....Kan bare tenke meg hvor godt den jakka di lukter etter ett år på tur laugh

Ikke det at jeg er den som kler meg i siste mote til en hver tid,men jeg vil nå si det at ja jeg har ett par jakke og bukser...er ikke så fresht å dra fram jakka du har kjørt med hele vintern for så å gå en uke i fjellet før du drar ut på sjøen for å fiske en torsk og til slutt ut på byen!! ....Jepp jeg ble sikker usakelig men irriterer meg over folk som deg som må kritisere alle andre for hva de har på seg og det før du har prøvd plagget selv!!

oi da trygve
Toppturfrelst #121267 04/09/2007 5:35 PM
Entusiast
Entusiast

Selvfølgelig er det i stigninger ofte varmt med en heldress, men nå har nå både sweet og norrøna dresser som tross alt er lette å gå med både med overkroppen dekket eller ikke. Kjenner flere som har brukt dressen i vinter, både til ren kjøring og til gåing, og samtlige er stort sett godt fornøyd. Selv liker syns jeg både sweet og norrøna sine dresser er gode produkter. Som nevnt av Åsmund her så er det med lengden i ryggen et punkt jeg setter veldig sentralt, og ofte utfordringen med gore-tex heldresser, der må jeg likevel si at Norrøna sin dress har en mindre tendens til å skli opp i skrittet/krakket enn sweet sin. Men dette er kjøredresser, ikke bygget som park bekledning, og stillingen er forholdsvis oppreist.- mye penger for begge dressene, men er dette et produkt du har interesse av kan jeg godt som garrantere at du vil bli utrolig glad i det! komfy som pokkern, og med pro shell blir de lettere og enda mer praktiske.

Toppturfrelst #121268 02/01/2008 6:42 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Norrøna heldress: Har testet sweet sin i butikken og ble forelsket med en gang. Lurer fremdeles litt på om jeg skal kjøpe Norrøna eller Sweet. Kan noen fortelle meg om Norrøna sin har bukseseler i sin? Ser for meg å bruke dressen også på toppturer og liker tanken på å kunne regulere ut av ville mengder ifht utlufting mm.

Har ikke seler.
Toppturfrelst #121269 02/01/2008 7:09 PM
Entusiast
Entusiast

Dressen har ikke seler, så du får ikke hengt ned overdelen på topptur. Man går jo med sekk, så ryggen blir svett uansett. Ellers er det så store muligheter til å åpne dressen for lufting som er langt bedre en jakke og bukse med tanke på at du ikke får noe skille mellom jakke og bukse. Suveren lufting. Eneste er jo at du ikke får frigjort armer og skuldre.

Toppturfrelst #121270 05/01/2008 12:49 AM
Fersking
Fersking

Til de som ser på heldress vil jeg anbefale å også ta en titt på Helly Hansen sin dress. Deres survival-dress er etter min mening det beste alternativ om man har bestemt seg for dress. Dessuten er det kulere å se ut som oljearbeideren fra helvete enn en flashy sweet eller norrøna-dude :grin

Norrøna oljearbeider
Toppturfrelst #121271 05/01/2008 9:06 PM
Entusiast
Entusiast

Syntes jeg ser litt oljearbeider eller veivesendude ut i dressen min. Så SÅ forbanna flaxhy er den ikke. Men hvertfall digg og kjøre/gå i.

Jaha?
Toppturfrelst #121272 05/01/2008 11:55 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Når ble Sweet sin Crusader Flightsuit flashy?Min er Oliven grønn, grå og litt hvit, og ihvertfall ikke særlig flashy...Hvis du mener flashy, med at den er dyr, og av et merke som er jævli inn for tiden, so be it!Den er konge, og fungerer til AKKURAT det den ska gjøre for min del, nemlig og holde snøen ute... :)Den skal testes til det ytterste i på det området i Whistler om en mnd forresten.Forbruker rapport følger... wink

Toppturfrelst #121273 07/01/2008 10:46 AM
Fersking
Fersking

denn er sykt digg og har kommet i minst fem forskjellige farger, koster 9 laken, men er nok verd det

Toppturfrelst #121274 08/01/2008 10:12 AM
Medlem
Medlem

Sitat LG Øverbø:en annen ting er at selv om lofotenbuksene har forserking ved føttene, hjelper det bare mot skader fra yttersiden, membranen blir ikke beskyttet mot slitasje fra støvlene.

Her ble jeg tipset om å tape buksene på innsiden der spennene fra støvlene gnager mot stoffet. Har ikke sett antydning til slitasje på duct-tapen laugh Jeg merker faktisk ikke noe til tapen om sommeren heller, selv om den sikkert veier noen gram. Ellers kan man nevne at det virker som om arcteryx-klærne er skuddsikre... At de ikke er baggy og at jeg derfor ser ut som en fransk brattkjører fra 90-tallet får bare være laugh

vet ikke helt
Toppturfrelst #121275 26/01/2008 9:42 PM
Entusiast
Entusiast

Er litt usikker. Norrøna tror jeg har litt mer peiling på skikkelig turklærog kvalitet, men norrønas heldress er kun en et lags goretex noe som er en ulempe.Går fort hull i hvis du er uheldig.Sweets er 3 lags goretex og er noe mer slitesterk.Ville godt for Norrøna.

topptur
Toppturfrelst #121276 22/09/2008 4:46 PM
Medlem
Medlem

Går en del topptur, og tenke på ny heildress. kaslags funka best då? noken endrina på 08/09 modellane iforhold til ifjord?

Toppturfrelst #121277 22/09/2008 5:03 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

til "aalps"

Jeg ville gått for norrøna sin til topptur.Det som sies i innlegget over ditt om at norrøna har 1 lags gore-tex og sweet 3 lags er feil.

Norrøna bruker 3lags gore-tex xcr /proshell- Det veier lite, puster meget bra. m.a.o bra til topptur smile

Tror faktisk også sweet bruker gore-tex proshell i årets suit, men mitt inntrykk er at norrøna sin veier mindre og puster bedre p.ga mindre "beskyttelses stoff" på knær skuldre etc..

takk for svar
Toppturfrelst #121278 22/09/2008 5:09 PM
Medlem
Medlem

Så norrøna sin er det beste valget? men funka det like bra me dress som bukse+jakke? meir tungvindt med heile dressen gjerne? Står jo lenge opp i innlegget at dressen ha go lufting å heile pakka, men helde det mål med jakke og bukse i motbakke? er sikkert et sinnsjukt grett plagg ned igjen, så spørs om en må invistere her asså. verdt 8 tusenlapper?

Toppturfrelst #121279 22/09/2008 5:52 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Et helt genialt plagg. Pusting osv. er ikke noe problem, med ventiler og gore-tex.

Et tips. kjøp den stor nok.. ser bedre ut og er mer komfortablet når du sitter i "hockey" etc.

Hvis du kommer til å bruke den mye er jo 8000,- for "integrert bukse og jakke" ingen avskrekkende pris.

Toppturfrelst #121280 22/09/2008 5:52 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

og ja.. holder en knapp på Norrøna til ditt bruk

størrelse
Toppturfrelst #121281 22/09/2008 6:11 PM
Medlem
Medlem

er 191 høg no!! peiling på ka so passa? XL?

Fett
Toppturfrelst #121282 22/09/2008 6:11 PM
Avhengig
Avhengig

Jeg synes heldress ser skikkelig fett ut, i forhold til at enkelte her inne tidligere mente man måtte være "geek" for å bruke det! (Min personlige smak heller mot Norrønna kontra Sweet)

Men, jeg har allerede Bergans-jakke og Norrønna-bukse, og synes derfor at 8-9 lapper for heldress blir for kostbart. Så mye pudder kjører jeg tross alt ikke i...

smile

@ aalps ,størrelse
Toppturfrelst #121283 25/09/2008 8:01 PM
Fersking
Fersking

Vedr. størrelse så spørs det om du er lång i ryggen eller lång i beinen? Jeg er 184, relativt lång i rygg/overkropp og bruker Norrøna sin i XL.Så du må nokk prøve XL eller XXL.

/ Bjørn

@ aalps ,størrelse
Toppturfrelst #121284 25/09/2008 8:02 PM
Fersking
Fersking

Vedr. størrelse så spørs det om du er lång i ryggen eller lång i beinen? Jeg er 184, relativt lång i rygg/overkropp og bruker Norrøna sin i XL.Så du må nokk prøve XL eller XXL.

/ Bjørn

str.
Toppturfrelst #121285 25/09/2008 11:39 PM
Medlem
Medlem

Tusen takk for svar:D har ikkje noke speseilt lang rygg eller bein, men prøva XL

hvis man skal på dass og drite
Toppturfrelst #121286 26/09/2008 3:13 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Er ikke heldressen noe bra altarnativ. Min pro shell lofoten bukse til 5000 kr ble det hull i ved beina etter ca 3 t skikjøring.. Love alpine buksa mi er det eneste som duger..

Side 1 av 2 1 2

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå