Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Bad Gastein vs. Ischgl i januar?
#121016 28/09/2007 3:48 PM
Ragnar Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Noen som har noen formening om hvor det er best i andre halvdel av januar?

Snøforhold, kulde etc..

Nja...
Ragnar #121017 28/09/2007 10:39 PM
Avhengig
Avhengig

Nå blir det vel lett for meg å si mye positivt om Bad Gastein siden jeg har to sesonger der og er på vei til min tredje. Men Som andre også sier Bad Gastein er et snø sikkert område. Nå januar var ikke så stort,men det var generelt lite snø over hele alpene....Selv om det er lite snø kan man kjøre ski/brett nesten overralt selv med lite snø klart litt fare for stein og riper i skia er det jo,men mye av fjellene der er dekt med gress sletter sommerstid så faren er liten om man ikke skal ned i trange renner og stein urer. Temepraturen er det ikke noe å klage på...På mine to sesonger er det ikke mange dagene jeg ar frøset på fjellet. Med litt vind kan det jo bli noen effektive kuldegrader...Men er sjelden 20 blå bruker å ligge på rundt 10 minus og gjerne varmere...sola har en tendens til å varme godt når den først titter frem. Ut i fra hva de lokale sier nå så er alle tegnene på at det blir en snørik vinter tilstede nå,men det vet man jo ikke før snøen kommer 100% sikkert...Men at de har kontroll på været er det ingen tvil om...et par av de gode gammle lokale heltene sa i fjor høst en dag at om 90 dager kommer det snø....og at de fikk rett er sant...den dagen jeg kom var det gått 90 d ager og da snødde det godt...dette var i begynnelsen på Desember...Vinteren for 2 år siden var det ekstremt da var det meter dyp pudder fra starten på desember og ut april!! Men da var denne delen av østerike veldig heldig med snøen. Chamonix delen hadde 60cm hard pakket snø i januar,mens vi hadde 2,5m snø og 1m av pudder...dette er jo alltid bingo hvor snøen faller så mitt tips er å velge utifra hva dere syns virker best for dere og håpe på at dere treffer bingo!!! laugh

Lykke til på veien kanskje vi sees i vinter!!

ischegel, neste vinter i steden.
Ragnar #121018 29/09/2007 11:18 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Pga da vil heis systemet være sånn at man kan stå på ski fra ischgel til St anton. Så jeg for min del reiser badgastein i vinter og sparer turen til ischgel neste år. Pluss 3 uker i whistler fra rom jul og utover jippii kom vinter kom vinter

Re: Bad Gastein vs. Ischgl i januar?
Ragnar #121019 07/10/2007 9:26 PM
Ringrev
Ringrev

Har du noen linker som bekrefter det du sier om at det skal bli mulig å stå på ski fra iscgl til st anton. Kommer du til Rendl i st anton når du kjører fra Iscgl da eller? Dette var spennende info, men vil vite mer!!

YEP!
Ragnar #121020 08/10/2007 6:06 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat Hysa:Har du noen linker som bekrefter det du sier om at det skal bli mulig å stå på ski fra iscgl til st anton. Kommer du til Rendl i st anton når du kjører fra Iscgl da eller? Dette var spennende info, men vil vite mer!!

Hvis jeg har skjønt det riktig så er det Rendl som er linken ja. Følger sikkert deler av den offpist turen som går fra Rendl og som ender i Pettneu. Kommer ikke på hva den turen heter nå, men fin tur er det. Men at denne linken skal være klar til neste sesong overrasker meg. Innbiller meg at det må en del heiser til. Annlegget i Ischgl går jo også "andre veien", dvs sørover, dermed er det ikke noe møtepunkt der. Men det ligger et anlegg nord for Ischgl (som jeg heller ikke husker navnet på, er på jobb og savner ADACbibelen min, men ligger jo på nett også) som en kjører forbi på vei opp fra Motorveien/ST Anton og mener å ha hørt at linken blir til det annlegget. Som sagt kan jeg har hørt feil eller husket feil (glemsom for tiden hehe). Blir det realitet blir det et veldig stort anlegg.

Skal sjekke
Ragnar #121021 08/10/2007 11:09 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Du tenker nok på Galtur , der det store snø skredet gikk for noen år siden. Nei dette har blitt fortalt meg av en kompis som har jobbet i st anton noen år,er der fremdeles. Skal hente mer info fra han jeg, skal jeg komme tilbake med det..Men det vil i så fall bli et mekka, med uendelige muligheter vil jeg tro..

Joda...
Ragnar #121022 09/10/2007 1:24 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Va i St.Anton for 2 sesonger siden, og då hørte me o disse ryktene.Du skulle bygge ut heiser for noen mill Euro mot Ischgl...Håper de er sanne, for det blir hur fett som helst smile

Kappl
Ragnar #121023 09/10/2007 11:39 AM
Entusiast
Entusiast

Sitat nature mess:Du tenker nok på Galtur , der det store snø skredet gikk for noen år siden. Nei dette har blitt fortalt meg av en kompis som har jobbet i st anton noen år,er der fremdeles. Skal hente mer info fra han jeg, skal jeg komme tilbake med det..Men det vil i så fall bli et mekka, med uendelige muligheter vil jeg tro..

Sjekket ADACen nå, og det er ikke Gältur, men Kappl jeg tenker på. Hvis en ser på kartet så det ogsa retning Pettnau (og videre mot Rendl). Ligger 5-6 km nord for Ischgl. Men dette er bare noe jeg har hørt eller lest. Husker ikke en gang når og hvordan hehe. Står ikke noe om det ADACen heller.PS! Den offpistturen jeg nevnte er Malfontal fra Hinter (baksiden av) Rendl.

Ragnar #121024 26/10/2007 8:14 AM
Ringrev
Ringrev

Det er kappl som skal forbindes med St anton, da kan du ikke stå på ski fra st anton til ischgl, bare nesten;-) Det er ikke avgjort om det blir til neste sesong eller den etter.

Overnatting i Ischgl
Ragnar #121025 29/12/2008 7:50 PM
Medlem
Medlem

Er det nokon som har råd mtp rimelig og bra overnatting i/eller i nærleiken av Ischgl? Det er ikkje eit must at det er i sentrum, men helst ikkje så altfor laaangt vekke.:)

Nokon som har vore der før og veit korleis mogleghetane er for skogskøyring etc...?

Ragnar #121026 29/12/2008 11:18 PM
Ringrev
Ringrev

Det er litt muligheter for skogsjøring men ikke så veldig mye. Eller finnes det myyye av lett tilgjengelig offpiste. Flott anlegg! Litt blingbling tendenser i byen, men ikke noe problem. Lite skandinaver der, men stort utvalg i afterski steder. Fint sted. Vi bodde her: http://www.vita-nova.at/

Fine og rimelige leiligheter, ligger i utkanten av byen, men kort gangavstand uansett, ishgl er lite.

Muligheter
Ragnar #121027 30/12/2008 12:32 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Var ski bomser der i 2000 masse geust house som er billige, vi hadde en 6 sengs leilighet der vi betalte ca 5000 kr for 14 dager ligger ca 2 km retning Galtur. Men som sagt var det i år 2001 , lenge siden.Men det er jo et hypt sted for rikinger og di ligger for det meste på hotel,så jeg vil nok tro at det er muligheter for billig alternativ på geust house i nærheten.Og husk at et lite ski annlegg i Galtur, er det store muligheter for u oopkjørt offpiste,ca 7 km fra Ischgel.Gled dere masse muligheter.PS. Prøv og få med dere kjelke kjøring. Man blir fraktet opp med gondol til topp stasjon,der det er en kjempe fest og så kjører man ned til by,n med kjelke på natta(drit kult)men masse skader;)

Ragnar #121028 30/12/2008 11:53 PM
Medlem
Medlem

Mange takk for gode tips!!:) Vi er litt seint ute med å bestilla plass å bu (frå 17.02 og til 03.03) så vi får håpa at eit eller anna lar seg gjera. Har sendt ut ein del e-postar no i håp om at ei eller anna fraulein ynskjer å ha oss på besøk:)

Høyrte rykter om at det var gode mogleghete for å finna urørt snø i lang tid etter siste snøfall. Godt å få det bekrefta!!:) Galtur er notert og skal oppsøkast asap!:)

Haha:) Kjelke køyring skal vi så absolutt få med oss! Godt tips:)Det høyres digg ut!

Høyrte snakk om at det var litt av typen "bling-bling" som reiste til Ischgel.. Satse på at det er mangen carving-entusiastar i rosa grilldressar som sipper rosa paraply-drinkar sånn at vi har alt det urørte for oss sjølve:)

Om det er nokon som har andre tips om ikkje altfor dyr overnatting så blir det teke imot med stooooor takk!:)

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå