Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hva skal jeg velge
#119751 28/12/2007 6:19 PM
Skinerd Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg skal kjøpe nye ski fra Icelantic. Digger grafikken og folka bak Icelantic. Valget står mellom Shaman eller Nomad. Hvilke ski burde jeg velge? Noen synspunkter

Artige ski!
Skinerd #119752 28/12/2007 7:50 PM
Ringrev
Ringrev

Nomaden er vel hakket mer anvendelig som allroundski, men i pudderet er nok Shaman sjef.Det kommer vel litt an på bruken, tror jeg ville valgt Nomad selv.

Selv endte jeg opp med et par Phantom - Crystal Ship med de herlige målene 162mm/113mm/154mm og 160cm lengde.Har montert på et par Fritschi Freeride+ og skal bruke dem til både topptur og heisbasert kjøring, fortrinnsvis i løssnø.De carver som et lite helsike og er ordentlig morsomme selv i preparerte løyper. www.skiphantom.com

Ellers er jo Fat-ypus A-Lotta i 170 en ski som kan være morsom. Har fått veldig gode kritikker i skipressen over there.www.fat-ypus.no

Korte feite ski er i alle fall grisekult! :grin

Shaman
Skinerd #119753 28/12/2007 10:58 PM
Skinerd Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg går nok for Shaman. Nesten samme speks som dine!

Har googlet litt på Shaman..
Skinerd #119754 28/12/2007 11:54 PM
Ringrev
Ringrev

..og fant ut at den kanskje er vel så bra som Nomaden likevel.Det er nok som med mine at de takler det meste bare det ikke blir for isete, men is er bare tull uansett.

Jeg har ikke prøvd mine i noe særlig løssnø ennå, håper det byr seg en mulighet i Hemsedal nå til helga.Ser at Shaman har litt høyere tupp, kanskje det gir bedre løft i løssnøen enn de lave tuppene på Phantom, eller kanskje det ikke betyr så mye, blir spennende å se.

Kjøper du fra Ximco i Sandefjord?Har du testa dem? Om du ikke har prøvd slike ski før så kommer du garantert til å glise stort..!

Ximco
Skinerd #119755 29/12/2007 1:39 PM
Skinerd Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Ja, skia blir kjøpt fra Ximco. De selger ikke skiene i butikk. Jeg har ikke prøvd skiene, men jeg stoler på det jeg har hørt. Skia vant brand new award på Ispo i 2006.

Nomad
Skinerd #119756 29/12/2007 6:14 PM
Entusiast
Entusiast

Ikke kjøp Nomad om du har tenkt å bruke den i mer en 10cm løssnø. Har hatt Nomad en sesong, med bindingen montet litt forran standard. Ubrukelig i løssnø spør du meg. Plasseringen av bindingen hjelper jo ikke på, men tviler på at det hadde vært nok å flytte bindingen bakover.Når det er sagt funker skia ypperlig i preppa bakke og all upreppa snø som ikke er for dyp. Den svinger godt selv om det blir hardt, og er overraskende fartsstabil. Men kan alikevel ikke holde tritt med lenger ski med ca samme mål. Radiusen blir jo selvfølgelig anneledes pgs den korte lengden, og i stor fart syntes ikke jeg den er spesielt bra.Morsom ski er det uansett. Vanskelig å feste feller på den.

Kompis av meg har kjøpt Shaman i år, og prøvd de et par dager på Oppdal nå med Duke binding og vanlig montering. Ser ut til å funke bra, både i løypa og utenfor. Nå har det ikke vært mye løssnø de siste dagene, men skia har funket greit. Bare når det blir isete ser den ut til å slippe. Men også denne har jo mye innsving og er ikke laget for lange svinger. Bredden er enorm forran, og gir nok langt bedre flyt en Nomad. Ganske sikker på at Shaman vil flyte godt i løssnø. Tuppen er også ganske spiss og ser ut til å være grei til feller. Dog ikke lett å finne feller som er 160mm brede. smile

Lykke til med kjøpet. Icelantic er gode ski til sitt mål.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå