Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
reisetips til heliskiing i Kirgistan
#119734 01/01/2008 7:43 PM
accet Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har noen spørsmål rundt Kirgistan.Jeg skal i begynnelsen av mars på drømmetur med 7 dagers heliskiing. Men er litt usikker på visse omeråder, så om noen har noen gode tips så hadde jeg vært veldig takknemlig for det.

1 forsikring...har en reiseforsikring nå, men tviler på at den dekker en tur som dette. Må man ha noe spesiell forsikring for en slik tur?2 Hva av reserveutstyr bør man ta med. kommer nok til å ta med både telemark og alpin ned. men grøsser ved tanken på at noe skal gå galt å føkke opp turen:D3 for uten elmentert skredpakke (søker, spade, stang) er det andre ting man må ha?

Evt andre tips, tas imot med åpne armer....er det noe jeg bør huske?

Kyrgyzstan
accet #119735 01/01/2008 9:34 PM
Medlem
Medlem

HallaVar i der for 4-5 år siden.Var på rund reise helt syd vest ved Pik Lenin og ved Issy Kuhl, den store innsjøen helt øst i landet, der du antagelig skal på tur?

Kyrgyzstan er ikke et enkelt land å reise i, men jeg regner med at du har en ferdig pakke som alt er inkludert?

Regn med at alt går til helvete, og ta med alt utstyr og forsikring som trengs for turen. Tror det bare er Carte Niege som dekker deg i fjellene der borte?!

Når du drar hjem til Norge må du renge med at folka på flyplassen tar 10 dollar per kilo overvekt.

Jeg har noen gode kontakter der borte, som er verdifulle hvis du ikke har et ferdig opplegg.

CMH Heliskiing
accet #119736 04/01/2008 8:50 PM
Fersking
Fersking

heiJeg gjennomførte drømmeturen i 2006 til Canada- Jeg reiste med CMH - 7 dager heliskiing til et sted som heter Gothics. Det var vanvittig skikjøring og forhold!! Håper at du opplever det samme som meg og at turen ikke blir redusert glede som følge av usikkerheter i området. God Tur

mvh

gothics i Canada:-)

Kirgisistan
accet #119737 06/01/2008 10:14 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Vi er fire stykker som drar til Krigisistan en måned før deg. Vi gleder oss utrolig. Blir en blanding av anlegg, topptur og heliski. Forventer kaos og at ting ikke går etter planen og håper på 14 fantastiske dager i et spennende land.

Til spm dine.

1. Når det gjelder forsikring så er det lureste bare å ringe forsikringsselskapet. De er veldig varierende i hva de dekke og ikke dekker når det blir snakk om "ekstremsport". I Kirgisistan kommer fort også høyde inn i en evt dekning. Vet at europeiske ikke dekker hvis du går over 4000 meter.

2. Utstyr så pleier i hvert fall jeg å ha med en ekstra binding pluss litt lim og småting.

3. Du trenger vel i hovedsak det du vil trengt på en tur hvor som helst ellers. Tenk bare på at du til tider kan være langt fra folk, eller i hvert fall langt fra hjelp.

Vi legger ut en oppsummering av turen på vår nettside så er bare å sjekke den når vi er tilbake, evt ta kontakt hvis det er noe du lurer på.

Sjekk ut http://www.hvitedrommer.no for info om turen. Her finner du og litt tips om hva du bør ha med deg.

da begynner ting å ordne seg, tror jeg
accet #119738 07/01/2008 11:42 AM
accet Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

takker så meget for innspill....ser ut til at ting begynner å ordne seg. ender ihvertfall med å bytte forsiringselskap til europeiske. de har ihvertfall gjort om på villkårene sine med tanke på offpist. eneste er at jeg muilgens må tegen en tilleggsforsikring med tanke på høyden. Men det er karakol og bishek som er basen, så det er vel i området du var i Kenntha? Jeg regner med at det går noe ekstra med dollars der nede i form ting kan gå på tverke...Regner med at det blir en heftig tur...kribla litt i bena etter en fantatisk skihelg.Du får gi et resume av turen snomann, og dele dine erfaringer når du er tilbake:)

Tilbake
accet #119739 19/02/2008 5:19 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Da er vi tilbake fra vår tur i Kirgisistan. Utrolig bra tur, men ikke det letteste landet å reise i.

Kan ta et par tips her, er det mer du lurer på så er det bare å ta kontakt.

For det første, få tak i individuelt visum selv om dere reiser i gruppe. Kan fort bli bråk om dere ikke har det.

Unngå politiet, da mener jeg ikke unngå bråk og sånn, men unngå politiet. De var de eneste kjeltringene vi møtte på. Skal se papirer og finner som regel alltid nos som er galt, noe som plutselig blir greit om de får litt penger. Tipset hvis du blir stoppet er bare å holde dere i travle gater, ikke gi dem passet(vise er greit, men du holder det) og ber de deg bli med et sted så bare fortsett å gå langs hovedgaten.

Siden dere har heliskiing så har dere sikkert en ferdig pakke, men sørg for å lage klare avtaler om henting osv... Og få bekreftet priser flere ganger, spør om transport er en vei eller begge veier og alt annet tenklig.

De er forøvrig veldig glad i store dollar sedler, mange vil ikke ta i mot 5 og 10 dollar.

Det var noe av det viktigste, er det mer er det bare å spørre. Se evt hjemmesiden vår for turrapport og diverse.

Ha en topp tur!http://www.hvitedrommer.no

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå