Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Norway Freeride Cup - synspunkter
#118255 21/04/2008 4:27 PM
Animal Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig

Jeg har sett noen freeriderenn live og er klar over at det man opplever med egne øyne ikke kan gjenskapes på film. Jeg drister meg likevel til å kommentere følgende:

Programmene som vises på NRK er for dårlig filmet og viser ikke vanskelighetsgraden konkuransene innebærer. NFC har selv mye betre filming av enkelte renn. I lengden synes nok ikke andre enn deltakerene at disse NRK-programmene er noe å se, spesielt grunnet mangel på flyt, se nedenfor. Blir ikke filmingen betre og kjøringen rettet mer mot flyt tror jeg ikke noe på TV-sendinger senere.

Ref IFSA dommerkriterier. Flyt er en viktig del av dømmingen. Dårlig flyt mener jeg bør gå mye mer utover kontroll og teknikk enn det gjør i dag. Hvem, utenom miljøet, gidder å sitte og se på ski og brettkjørere som nærmest lister seg ned en fjellside der man ikke engang ser hvor bratt det er? Jeg vil bare henvise til Erik Aalde sitt finalerun under RFC 2005. Der, var det snakk om flyt. Jeg var så heldig å se dette live. Jeg har også sett deler på video etterpå, selvsagt ikke det samme, men likevel spektakulært å se på.

Min oppfordring er vel derfor klar: For å få TV-dekning og øke sportens interesse for allmenheten og potensielle freeridekjørere: Betre TV-overføringer, OG; ikke minst større vekt på flyt, kontra kontroll og teknikk.

Meninger?

Re: Norway Freeride Cup - synspunkter
Animal #118256 21/04/2008 7:14 PM
Entusiast
Entusiast

Kan nok hende at de som ikke kan noe spessielt om frikjøring (og de som klipper det hos NRK), synes hopping ut høye klipper eller andre spektakulære enkeltelementer er det mest interresante. Det som er negativt om man klipper det på denne måten bortsett fra, at det gir et feil bilde av sporten og at det ser uinterresant ut for de med litt peiling, er også at "sportfansen" forran tv vil gå lei fordi de føler de har sett det før og at de ikke kan følge med på konurransen...

Stuntman vinkling av såkalt ekstremsport er alltid negativt.

Re: Norway Freeride Cup - synspunkter
Animal #118257 21/04/2008 8:24 PM
Fersking
Fersking

Jeg synes dekningen har vært veldig bra i de to programma som har gått, etter min meningen har Petter og de andre som har filma gjort en veldig bra jobb.

Argumentasjonen din om vektlegging av flyt og kontroll er for meg helt på tur i forhold til hvordan det har vært praktisert siden Martinsen satte seg i dommerstolen.

hmm
Animal #118258 21/04/2008 10:39 PM
Entusiast
Entusiast

tja.. filmingen har ikke jeg tenkt på som dårlig, har ikke tenkt spesiellt på det, men synes det har vært bra.

Men det er en ting jeg synes har vært litt middelmådig, det er kommenteringen. Litt for lite kjennskap til frikjøring, og kjørerne. I tillegg til litt rotete kommentering. Har selv tøbbel med og få med meg hva de sier. Og kjenner de fleste som kjører.

Det er også litt usammenhengende klipping. La oss få se hele runnet til de beste vertfall! Også plassering på de som kjører, når de kjører hadde vert fint.

De sier poengsum, men det er det ingen som får med seg! La oss få resultat og poengsum på skjermen.

Litt mye kritikk nå, synes det er supert det kommer på tv! Men det finnes absolutt forbedringspotensialet.

Ove Nestvold

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå