Tråd Like Summary
Pottesur
Total Likes: 1
Original Post (Thread Starter)
Randoutstyr - nybegynner. Fått anbefaling i butikk - innspill? #185262 01/09/2021 1:25 PM
av Pottesur
Pottesur
Hei!

Jeg skal kjøpe randoneeutstyr, og trenger alt. Ski, binding, støvel. Har vært innom et par butikker (Platou) for å se hva de har. Jeg har ikke peiling på ski, og regner meg selv som nybegynner, men har stått en del før (for flere år siden). Vil tro jeg kommer fort inn i det igjen. Vil ha ski som kan brukes i ulike forhold, men også i skitrekket i preppa løyper. Ski som er forholdsvis enkle å manøvrere for en nybegynner.

Jeg veier ca 64-65 kg og er 163 cm høy. Er kvinne.

Har fått anbefalt disse skiene:

Atomic Backland 98 (I den ene butikken 156 cm, da jeg gikk i den andre så mente han det ble for kort).

Dynastar M-tour 99 162 cm

K2 Talkback 162 cm

Black Crows Camox Freebird

Bindinger:

ATK Crest 10

Støvler:

Tecnica Zero G Tour Scout W. Det var de som passet best av alle jeg prøvde. Syns det er litt vanskelig med støvler. Er ca 38 i vanlige skostr, og prøvde i 24,5. Tror det blir den jeg går for. Noe dyr støvel da...

Hva tenker dere om disse alternativene? Hva med bindingene? Noen som har noen andre forslag? Burde jeg gå for kortere ski enn min høyde?

Som sagt - jeg har ikke mye peiling. Folk mener veldig mye forskjellig også. Min bror er helt bastant på at jeg bør ha full rocker, og snakker varmt om Völkl 100eight som om det er det eneste alternativet (eller Gotama). Han går ikke toppturer da, dette er jo forholdsvis tunge ski uansett? Er ikke full rocker litt vanskelig å svinge med?

Håper noen kan gjøre meg litt klokere! Og hjelpe meg til å ikke gjøre et bomkjøp smile All hjelp settes pris på!
Liked Replies
Re: Randoutstyr - nybegynner. Fått anbefaling i butikk - innspill? #185263 Jan 10th a 03:22 PM
av F33d3r
F33d3r
Hei,

Av de skiene du lister vil jeg mene Talkbacken og Camoxen vil passe deg best. De to andre er litt særere og nok ikke de beste for en nybegynner. Av Black Crows bør du og se på Navis Freebird da de er veldig fine til nybegynnere. Salomon MTN explorer 95 kan og passe deg veldig bra. Armada Trace serien er og bra, litt tyngre, men mer solid om du vil kjøre litt på- På lengde er ca din egen lengde grei, de fleste produsenter oppgir sålelengde og siden alle disse skiene har rocker så vil de uansett da blir litt kortere enn deg.

Hvor i landet er du? På Vestlandet ville jeg anbefalt over 100 i midbredde, mens i Øst under 100.

Bror din har ikke peiling! Ja full rocker kan være flott, men det gir ikke de mest allsidige skiene og krever at du tilpasser skistilen. De er ikke vanskelig å svinge akkurat (rocker gjør det lettere å initiere svinger), men krever mer balansert vekting av skien og gir ikke samme grepet på hardt føre. Dog Volkl BMT serien er veldig så kan være et alternativ om du vil ha fullrocker og ikke alt for tunge ski.

ATK Crest er en fin binding, Fritchi Xenic, Atomic/Salomon N tour og Marker Alpinist er andre gode alternativer.

På sko er det viktigste at de passer og Technica Zero G er veldig bra. Når det er sagt trenger ikke du som nybegynner en så stiv sko. Vil derfor anbefaler at du velger Technica Zero G Tour W (link) istedenfor. Den er mykere og billigere, men passformen er lik
1 member likes this