Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nye sko for ny kjører!
#95527 01/11/2008 11:32 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hepp,

Etter 20 år på brett har jeg konvertert til ski, etter en del lesing og prøving av sko har jeg funnet to par som føles gode på foten. Siden de er i to forskjellige butikker så får jeg ikke et alt for objektivt svar hvis jeg spørr om hvilke som passer best - om det er en forskjell da wink

Valget står mellom Lange Fluid 100 og Salomon Kaos. Hva er egentlig forskjellen her? Inntrykket mitt er at Kaos er lettere og noe mer komfy, men Fluid er litt tightere og mer 'hissig'? :|

Jeg er som sagt helt fersk, ser for meg å kjøre hele fjellet uten å dra på max i starten, er 185, veier 80 kg og har fått hjem et par med 4frnt MSPs.... Vil samtidig understreke at jeg er fersk på ski, ikke i bakken wink

På forhånd takk!

Re: Nye sko for ny kjører!
delinq1t #95528 01/11/2008 11:59 AM
Entusiast
Entusiast

Jeg ville gått for Lange. Kaos er en støvel mer for jibbing enn for frikjøring. En fleks på 100 er ca midt på treet, og passer fint for generell frikjøring.

delinq1t #95529 01/11/2008 12:30 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Synes Fluid var en del tyngre, og blir ikke den kjip hvis jeg skal kjøre i parken?

Men igjen så holder ikke Kaos utenfor preppet løype? ;|

PS. jeg har MSP 187, og den er vel 92mm bred i midten, hvis det spiller en rolle i valget av sko...

Kaos funker!
delinq1t #95530 01/11/2008 12:41 PM
Avhengig
Avhengig

Har kjørt broren SPK pro i vinter og da hovedsaklig utenfor løypa. Brukte den pga store problemer med beinhinne betennelse. Og den funker fett til freeride noen ganger kjenner man jo at den kneler pga at den er my,men ellers ingen problemer. Var selv skeptisk i starten med tanke på flex osv.

Skal forshåvidt selge mine spk str 27 så bare å si i fra! laugh 1500 pent kjørt! wink

delinq1t #95531 01/11/2008 12:58 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Du mister litt troverdighet når du skal selge skoa dine på slutten av innlegget ;p

Selger du PROmodellen?

hehe
delinq1t #95532 01/11/2008 1:30 PM
Avhengig
Avhengig

Grunnen til at jeg skal selge de er at de har blitt for store til meg! Innerstøvelen har utvidet seg litt mye i forhold til volumet på min fot og å kjøre med en for stor støvel er ikke noe for meg hvertfall. KUN derfor de skal selges.

Jupp pro som skal selges. Så om du har str ca 43 tror jeg de vil passe! Send meg en fr mail med din mail adresse så sender jeg bilde!

delinq1t #95533 01/11/2008 1:43 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

dersom de er utvidet til '43' så blir de nok litt for store :|

Men takk for inputs anyway smile

jeg får vel fortsette med å tenketenketenketenke...

Hva med Dalbello?
delinq1t #95534 01/11/2008 2:02 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Du skriver at valget står mellom Lange Fluid 100 eller salomon spk kaos, men jeg vil allikevel tipse om Dalbello også.

F.eks Dalbello Rampage, eller Krypton Pro.

Rampage er nok en litt mere jibbeorientert støvel, men allikevel bedre egnet for frikjøring en Salomon Kaos er. Krypton pro er en freeride støvel, med fleks fra 100-140, utskiftbare pølser, foam fit innerstøvel osv. En tight og jævli bra freeride støvel, som også kan brukes i park. (Tanner Hall kjører jo pipe f.eks med denne.)

Prisen på Dalbelloene kan kanskje være noe høyre en de to modellene du nevner som intressante for deg, men du kan vel finne gunstige tilbud fra utlandet på f.eks fjorårs modeller? Prøv da gjerne en i Norge, finn din str og bestill fra utlandet, om dette skulle være aktuelt. Vet forsåvidt ikke hva slags budsjett du har heller.

Ellers er jeg enig med OleKr om at SPK faktisk fungerer til frikjøring, ihvertfall til jibbeorientert pudderkjøring så funker de ypperlig, er ikke noen tight fin frikjøringsstøvel, men siden du er ny i gamet når det kommer til skikjøring så kan du fort oppleve problemer med leggene dine, og da kan en mye støvel som spk faktisk være det beste alternativet. Spørs nok om du kommer til å kjøre hardt nok de første par sesongene til at du trenger en stivere tightere støvel, og derfor kan kanskje spk være det beste alternativ for deg. Evt Dalbello Rampage.

Uansett lykke til, og husk at det kanskje kan være verdt å legge mest tid og penger på å finne de riktige støvlene fremfor ski og bindinger.

delinq1t #95535 01/11/2008 2:24 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Prisen er desverre et ankepunkt her ja, tanken er som sagt å kjøpe et par støvler som duger både i park og ikke minst i frikjøring. Det vil nok bli mest av det siste den første sesongen. Jeg hAr prøvd mange sko, og står igjen med Fluid og Kaos...

Etter et år el to vil jeg kanskje legge mer penger i utstyret når jeg har blitt hekta - og finner ut hva jeg liker best smile

mvhVinglepetter wink

delinq1t #95536 01/11/2008 4:27 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

det er vel kjernen av problemet - jeg vet ikke hvilken kjøring som jeg kommer til å fylle vinterdagene med wink

har godt pristilbud på skoene som er nevnt og må slå til på mandag. Takk for innspill alle sammen!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå