Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Jibbe Binding
#65319 05/09/2007 7:56 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Ey! Jeg lurte på om det var noen der ute som har testet eller hørt noe om de nye Marker Jester bindingene... Lurer litt på om jeg kanskje skal kjøpe dem... Men har jo liksom alltid vert trofast mot px12 da, litt usikker, hmmm....Noen uttalelser??

Re: Jibbe Binding
Arne Alex #65320 06/09/2007 2:33 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jester er en din 16 binding og vil nok koste mer enn px12. Har du brukt for en binding du kan skru opp til 16?

Det er også første år den er ute på markedet. Sjansen for at det dukker opp feil med bindingen er dermed større enn for en binding som har vært i produksjon i noen år. Såklart du får ny hvis noe går skeis, og sjansen er kanskje ikke enorm, men det kan være et irritasjonsmoment. At det ikke finnes fjorårsmodell betyr også at det er vanskeligere å få en god pris...

Fordelen er at det er en relativt lett binding sammenlignet med f.eks salomon 916 som er en binding med tilsvarende utløserområde.

Dessuten har den en noe bredere monteringsbase, som sikkert er fint på veldig breie ski.

Na...
Arne Alex #65321 06/09/2007 6:47 PM
Avhengig
Avhengig

Har ikke testet jester,men storebroren Duke...om jeg ikke husker feil. Dette er en rando binding,men det er samme binding som jester men montert på en plate for å få løfta helen...Kan si at det er en knall binding!! STødig og solid. Fjærene er kreftige og vi merket ikke noe minus med den når den ble testa. Fordelen med at din skalaen går til 16 er jo at du kan stramme den mere...skal ikke jibbe veldig hardt før en 12 binding spretter av....Kjørte en del test ski i vinter og alle kom med salomon/atomic 912 bindinger og det skulle ikke mye til før de skia spruta i alle rettninger. Littskev landing og vips er du ute å flyr på egenhånd... Så med jester har du en binding du kan utvikle deg om du går opp i vekt eller kjører hardere etterhvert. Bare ikke sett den i bånn! Den første som testa duke hos oss gikk på den smellen.. Satt de på max og krasja stygt...De løste jo ut,men han kjente det også...pga kraftigere fjerer er de nok litt tightere en andre 16 bindinger. Men helt klart en binding det er verdt å sjekke ut!! Ender nok opp med jester selv når skia skal frem igjen!!Men her kommer vi også til det da...hva behøver man,hvor mye penger vil man legge i en binding og hvor mye tør man å stole på førsteopplaget som ble nevnt over!!

Kan jo nevnes at Topp jibberne i verden som feks Jon Olsson kjører med bindginer som har din 20 og jon har 19,5 til en hver tid så ser du for deg mye hard kjøring i årene som kommer er det ikke noe i veien for å legge på litt kraftigere bindinger!

;
Arne Alex #65322 29/09/2007 5:49 PM
T T Offline
Entusiast
Entusiast

Har hørt at Jesteren kan bli ødlagt i litt harde switch landinger. Jeg for meg selv har px12 og er fornøyd.

Re: Jibbe Binding
Arne Alex #65323 29/09/2007 6:09 PM
Entusiast
Entusiast

Tror Jester går for snaue 3k her på berget. Mener å ha sett den til det.

Man kan jo også ha i bakhodet, i tilleg til det som er skrevet over om vekt og kjørestil, at DIN-skalaen ikke er direkte sammenlignbare mellom bindinger fra forskjellige produsenter.

til T_Dahl..
Arne Alex #65324 29/09/2007 9:59 PM
Avhengig
Avhengig

Kan jo nevne at vedkommende kjører 916 til daglig så 16 i bunn var ikke noe nytt for han,men som jeg skrev jester og duke har ekstremt kraftige fjærer i forhold til konkurentene noe som ender opp i en tightere binding. Og som Åsmund Olsen skrev DIn skalaen er litt forskjellig fra binding til binding. Selvfølgelig spiller vekt sko størelse og kjørestil inn på hva man setter bindingen på. Ut i fra meg da...318mm støvler 72kg kjører har 914 på mine freeride ski det funker,men kan til tider være litt i slakkeste laget...Jibber med px12 løser ut litt lett til tider og jeg er ingen grom jibber...men kjører man pist i turist fart er det jo å be om problemer å sette bindingene i bånn...Det er mye som spiller inn på hvordan og om bindingen vil løse ut. Fart,tyngde,lengde på støvler og måten man kjører på. Dette er noe man må finne ut av selv,men ville heller kjøpt en binging med for høy din en en med akuratt...Er man ung og skal utvikle seg er det bedre å kjøpe en med din 16 en 12....bindingen bytter man ikke hver sesong det blir dyrt i lengden så da er det jo bedre å ha noe å vokse i. Og det er også tryggere med en 16 binding på 14 en en 14 binding på 14...om du forstår! Uansett se hvor mye penger man vil bruke hva man skal bruke bindingen til og hva man trenger. Mange faktorer som spiller inn!!

.
Arne Alex #65325 30/09/2007 6:48 PM
Entusiast
Entusiast

Salomon kommer med et par nye bindinger neste år. Skal nok satse på Salomon jeg, siden de er så lette. De nye modellene heter STH12 og STH16. Gleder meg til å se dem.

tjaaa
Arne Alex #65326 30/09/2007 10:39 PM
Avhengig
Avhengig

jeg fikk anbefalt tidligere her på sia, å IKKE finne på å kjøpe marker...(husker desverre ikke grunnen til d)

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå