Si meg, spiller det noen rolle i det hele tatt at Sjoa er et vernet vassdrag? Er tilgangen til elva dermed mer regulert i forhold til allemannsretten?
Ellers er det vel en kjent sak at det er ikke lite penger elve eier laget krever av selskapene som er involvert, og det er vel rett og slett litt vanskelig for flere av de å betale avgifta, særlig siden noen slipper unna. (Sjoa Adventure).
Ikke så å forstå at jeg støtter hverken den ene eller andre siden, det er bare viktig å huske på at det er som regel en eller flere grunner for de fleste situasjoner, og i dette tilfellet mener jeg at det er elve eierenes grådighet som gjør det vanskelig for alle. Dessuten, Raftingfirmaene i Sjoa må vel snart innse at det ikke nytter med fem hundre små selskaper som ikke har råd til å betale avgifter, kanskje det er på tide å slå sammen noen av de minste selskapene og få orden på galskapen....
Å kreve flerfoldige tusenlapper (faktisk over hundre) fra noen selskaper men ikke alle er litt drøyt, særlig når elve eierlaget ikke er verdens beste til å se etter veiene heller.
Det fine med forslaget om å boikotte Sjoa (for hvem går det egentlig utover, bortsett fra lokale Kiwi og Fina stasjonen....) er at de lokale får elva for seg selv...
Jeg skjønner veldig godt at grunneierene faktisk krever litt penger på raftignen i Sjoa, det er bare det at de begynner å virke litt grådige. Kanskje noen som faktisk representerer både padlere og OEK burde ringe til Elveeierlaget, få i stand et møte hvor partene har juridisk dekning på begge hold og ta det fra der.
Mariann