Dette er dessverre det man må regne med i anlegg som ligger nær Oslo. Jeg og en kompis var i Kongsberg forrige søndag, strålende vær og godt preparerte bakker selv om det kanskje var _litt_ mykt. Vi er innstilte på at moroa er over når hordene setter inn, så på dagstur til småanleggene rundt Oslo har vi alltid følgende slagplan:- Stå og banke på heisporten 5 minutt før de åpner- Kjøre storslalåmski tidlig om morgenen- Når det begynner å fylle seg opp med folk bytter vi til slalåmski (like gøy, mindre fart)- Når det virkelig har blitt fullt drar vi hjem, gjerne i ett-halvto-tiden.

Jeg husker også en episode fra da jeg kjørte en del skipatrulje i et lite lokalanlegg, og kom over et par stykker som lå/satt rett under en hengkant. Det var ganske tydelig at nærkontakten med snøen hadde vært høyst ufrivillig, men noen skader var det ikke snakk om. Jeg ba de om å flytte seg MED EN GANG, men de "skulle bare" og hadde det ikke så travelt. Akkurat da kom det en kar i godt driv over hengkanten og snitta skuldra til han ene med skia. Da fikk de jaggu opp farta...