feitski som tåler juling?
|
More than words
|
OP
More than words
leste et sted (freeride.nu?) at at völkel sanouk ikke tåler å bli kjørt hardt. Siden jeg vurderer å skaffe breiski etter hvert, lurer jeg på;Hvilke feirski tåler juling?
|
|
|
 Tar en karamell eller to!
|
More than words
|
OP
More than words
Dynastar InBig Pro Rider!
|
|
|
 BigDaddy
|
More than words
|
OP
More than words
|
|
|
 gotama
|
More than words
|
OP
More than words
tåler ganske lite tror jeg. mine ser i vaffal ut som et helvete og en kembosprekk pryder skien hvis man ser den fra siden
|
|
|
 Volkl Sanouk
|
More than words
|
OP
More than words
for å sitere Sverre Lillequist: "sanouken tålar hur mycke som helst!"Den er laget av en cannadisk bøk sandwitch konstruksjon. Håndlagt lag for lag. Er ikke uten grunn at det er den dyreste skia du kan få tak i! KVALITET!
|
|
|
 Gotama sidevegg
|
More than words
|
OP
More than words
Har lest andre steder på det derre internettet at Gotama-sideveggene dekes av garanti. Sjekk der du kjøpte dem. Mine er nettopp sendt til service/garantifiks, men jeg vet ikke hva som skjer ennå - eller om det tas som en reklamaskjon.
|
|
|
|
|
|
 Gotama
|
More than words
|
OP
More than words
Har på følelsen at disse plankene er en smule oppskrytt! Dvask respons, kjipt design og sprekker ved harde landinger. Skuffende..........!
|
|
|
 flaks
|
More than words
|
OP
More than words
flaks for meg at mine ble kjøpt i canada. Da er det så enkelt å holde styr på garanti-ting.
|
|
|
 trekjerne
|
More than words
|
OP
More than words
Jeg har erfart at god gammeldags laminert trekjerne er det eneste som holder mål. Beta konstruksjonen til Atomic med skum-kjerne tåler i allefall ikke å bli råkjørt over en tid. (vikrer som om skummet er utsatt for materialtretthet)
|
|
|
 kjipt design på gotama??
|
More than words
|
OP
More than words
syns det er de feteste skiene ever, jeg! ble derimot litt skuffet over kritikken den får her! er den virkelig så dårlig? tenkte å kjøpe et par brukt, men nå begynner jeg virkelig å tvile! en som selger de for 3500,- med look p14 her inne! de må jo være totalt rævkjørte og sprukne både her og der!!
|
|
|
 Nei nei..
|
More than words
|
OP
More than words
du kan med god sammvittighet kjøpe gottama. den er nokk ikke like rå-solid som sanouk, men alikevel et godt valg
|
|
|
 Juling?
|
More than words
|
OP
More than words
Skal du ha en feit-ski som tåler juling så gå for Vølkl V explosive. Ødelegger du den så er du flink.. og uheldig
|
|
|
|
|
|
 Big Daddy
|
More than words
|
OP
More than words
tåler da en masse. Dessuten er det slett ikke skumkjerne i Atomics beta konstruksjon! Det som derimot gjør at de holder er solide kanter og hardt sålemateriale
|
|
|
 Dynastar InBig Pro Rider
|
More than words
|
OP
More than words
........faller for fristelsen til å slenge meg på "anbefaler-mine-ski-for-mine-er-best"-bølgen! Tror nok det er litt sånn her inne, at alle anbefaler de plankene de selv har under beina, og ikke nødvendigvis vet så mye om andre merker som nevnes i diskusjonen. Må allikevel få lov til å skryte litt av Dynastar InBig PR! De er bunnsloide og funker helt supert i de fleste forhold. De kunne etter min mening ha vært litt feitere, men det justeres på neste års modell. Har enda til gode å prøve noe råere. Feks synes jeg ikke Gotama er på høyden med denne i det hele tatt, hverken når det gjelder egenskaper ved selve skia, eller design. Fetere design enn InBig-dragen skal du leite lenge etter ! Sier ikke dette for å rakke ned på de som feks kjører Gotama (og mine meninger om designet er egentlig uviktig). det er allikevel et faktum flere har opplevd problemer med holdbarheten på Gotama!
|
|
|
 Feitski
|
More than words
|
OP
More than words
Trur jeg henger meg på de som hauser opp Dynastar Big PR. Skia tåler mye juling og er vel som den gamle Arno Adam"en "uslitelig". Neste års model blir oxo noe feitere med et midtmål på ca 100mm. Dynastar koster noe mer enn andre ski, men de holder som regel noe lengre oxo...
|
|
|
 Jeg hauser opp
|
More than words
|
OP
More than words
mine egne jeg og! B3 UTROOOLIG BRA SKI!! TÅLER MASSE JULING!! TROLIG DEN BESTE SKIEN SOM ER LAGET!! Sier ikke dette fordi "jeg har den" osv osv, men fordi jeg prøver å selge den!! :-) 5000,- m/ti914 bind. meget velholdte!
|
|
|
 Ikke vær redd Gotama
|
More than words
|
OP
More than words
Selv om mine sprakk på siden, og de lett blir stygge i flygelfinishen, hadde jeg LETT kjøpt dem igjen. Har aldri hatt det så moro på ski!
|
|
|
 det var bra!
|
More than words
|
OP
More than words
er det noen som vil bytte et par gotama 190 mot et par B3 195 ?
|
|
|
|
|
|
 Kneissl
|
More than words
|
OP
More than words
Er ikke kneissl tanker ganske robust da? 
|
|
|
 K2 - Pistol
|
More than words
|
OP
More than words
Seth Pistol Pro er en meget bra freerideski som har twintip og tåler masse juling.Lykke til med valg av ski!
|
|
|
 Henger meg på se som mener at...
|
More than words
|
OP
More than words
...Dynastar InBig Pro Rider er en robust ski.Og så er den jo så utrolig bra å kjøre på.
|
|
|
 hva med..
|
More than words
|
OP
More than words
f.eks. big stix 10.6? noen som har noe info å dele?
|
|
|
 Pocketrocket-tulipantupp..
|
More than words
|
OP
More than words
Jeg har som mange andre pocketrocket eiere fått tulipantupp på skien min, er dette en garantisak? Hvordan er sethpistol skia i forhold til pocketrocket når det gjelder kvalitet? Jeg har ikke prøvd den men jeg kan tenke meg at den er ganske lik å kjøre på som PR.
|
|
|
 big stix 10.6
|
More than words
|
OP
More than words
bruker big stix 106 2002/2003. 2003/2004er identisk innvending. trekjerne, forholdsvis lett. jeg har ikke brukket den ennå... og benevne inbig pro og b3 som fatskis faller på sin egen urimelighet.kjøp bigstix 10.6 2004/2005, den er rå lekker.
|
|
|
|
|
|
 Stockli DP Stormrider
|
More than words
|
OP
More than words
Villeste plankene jeg har vært borti. Men så har jeg ikke testet beistet til Igneous enda. www.igneousskis.com
|
|
|
 Åsnes sondre
|
More than words
|
OP
More than words
E nok absolutt å anbefale for ein mann av ditt kaliber ! Helsing J-man
|
|
|
 PR, In Big Pro, T@nker
|
More than words
|
OP
More than words
Har kjørt på nevnte ski. Ervaring med Salomon Pocket Rocket: Et par knekt og ett par med skjeve tupper... myke og morsome ski å kjøre med om man vil leke, men... tåler ikke all verdens juling. Dynastar In Big Pro, superbra ski, tåler mye juling. Kneissl T@nker, super ski tåler mye juling. (Kjører denne nå, 180 cm.) Begge de to siste skiene er bra fartsstabile og pløyer det meste av føre. In big Pro har en god del høyere tupp en en T@nker, noe som er en fordel ved noen typer føre.
|
|
|
 Rare sammenligninger
|
More than words
|
OP
More than words
Har kjørt på endel ski og ser ikke hva som er interessant med å sammenlingne feks. big og gotama. Dette er to helt ulike ski beregnet på ulike forhold. Har feks. kjørt storfjell med gotama. Ubrukelig. Mens de er de perfekte pudderski hvis du ønsker det myke lettsvingte ski. Big er perfekt i storfjellet men har sine helt klare begrensninger når du leker i mye nysnø i skogen. Det er forøvrig helt klart mye enklere å ødlegge mye ski i forhold til stive ski, ganske enkelt fordi myke ski blir mye mere bøyd en stive ski. Når det er sakt så har jeg nå kjørt en hel sesong på gotama uten problemer mens jeg ødela mine arno adam på første turen. Droppet på en stein og bøyde tuppen. Min erfaring er at de fleste ødlegger skiene sine på uhell hvor stort sett alle ski ville ha røket.
|
|
|
 Sug
|
More than words
|
OP
More than words
SugarDaddy tåler at man trøkker til. Den er også bedre å kjøre bratt med i forhold til storebroren.
|
|
|
 Big Stix
|
More than words
|
OP
More than words
Puddertilpungenplanker :-) Jeg takker mine big stix da vi fikk loads me pudder i Serre Che rett etter nyttår.. (Se: bigtrix.com for bilder den dagen) Ikke bilder av meg der.. Kompisen min skryter noe sinnsvakt av Scratch BC da..
|
|
|
|
|
|
 scratchen (BC)
|
More than words
|
OP
More than words
godski som få, vedig bra over alt, men om den er dønn solid kan kanskje diskuteres da den har en veldig myk såle. dette er førøvrig alt jeg har å utsette på den.
|
|
|
 Når du har pudder til pungen....
|
More than words
|
OP
More than words
.......skjønner du at plankene dine ikke er feite nok!!
|
|
|
 Tror nok den gode gamle Explosiv en..
|
More than words
|
OP
More than words
...fra Vølkl tar prisen for mest solide ski. Men den selges jo ikke lenger. Generelt er vel sandwich ski mer solide enn cap ski (mao Tanker, Dynastar ProRider, Explosive, Stockli). Kanskje litt vel generell regel, men ski som har vist seg å være lite holdbare (Rossi XXX, PocketRocket..) er av cap-konstruksjon.
|
|
|
|
|