De to siste innleggene er rene tilståelser av mangel på diverse kunnskap. Her i lille Norge er det(desverre, heldigvis) liten kunnskap blant advokater, forsikringsselskap, og alpinanlegg når det gjelder ulykker i og hovedsaklig utenfor alpinanlegg. I Alpene har de en helt annen holdning, erfaring og kunnskap. Det å utløse et skred er riktignok en ulykke, men kommer det frem at den som har forårsaket utløsningen av skredet har oppført seg uaktsom, og/eller gjort noe pga manglende kunnskap, ja DA har DU et problem...Og faktisk kan det med å følge spor nettop være årsaken til å utløse et skred. Det er ofte at nr x+1 foråsaker et skred, også bl.a. fordi han IKKE vet hvor han kan kjøre.

Likeledes lurer jeg på hvorfor Steep&Deep vil kjøpe seg et kart og finne en nordhelling... Håper han kan svare meg på dette, og ikke minst NÅR han vil kjøre den...

Det er riktig som S&D sier at mange tror det er safe å kjøre der når noen har kjørt der før. -Det er en enorm falsk trygghet å ha! Og som nevnt tidligere kan det nettopp være den siste personen som utløser katastrofen pågrunn av fysikken i snøen...Jeg har aldri påstått at sesongere automatisk blir bedre på ski. Men det er de som søker kunnskap om fjellet, følger med været i løpet av sesongen som vet hva en kan forvente seg. -Og da får en lokalkunnskap! Og dette har "uke" og "dagsturister" liten eller ingen mulighet til å tilegne seg. -men spør de lokale(Sesongere, skiguider/skoler) så får dere svar :)Og påstand om at sesongere er eneherskere er drøyt, De er faktisk mere ydmyke, en pudderfreaks som drar på korte ferier og skal ha det beste av det beste! -RIPEt lite tips til dere: Ta skredkurs(jo flere jo bedre), kjøp litteratur og les om emnet, så vil dere skjønne litt mere om sakens kjerne.