Jeg kan fortelle litt om mine erfaringer etter at jeg røk korsbåndet i fjor høst. I tillegg til korsbåndet ble noe av menisken skadet. Etter mine erfaringer tar det tid å bygge opp full styrke igjen. Det er viktig å være tålmodig.Jeg ble operert i slutten av januar med innsetting av sen fra baksiden av kneet og med opprydding av menisken. Jeg hadde da gått 3mnd uten å kunne bruke beinet. Muskelmassen var derfor veldig redusert. De første 2mnd etter op var hamstringsstedet bak kneet veldig sårt. Nå, 6mnd etter op, mangler jeg fortsatt mye styrke her. Jeg har trent mye hele tiden og fulgt de anbefalinger jeg har fått av fys. terapaut. Av ting jeg har trent er balansebrett, liggende knebøy, lårpress, framsteg/sidesteg, sykling, svømming, gåttt i fjellet med sekk, gått oppover/nedover ++
Legen min sa at styrken i det nye korsbåndet blir 80% av normal styrke og at full styrke er oppnådd etter ca 1år.
Jeg har syklet mye i sommer og løper også litt. Men jeg trener mest styrke.Kneet føles brukbart men jeg kjenner det når jeg belaster det. Det verste er kanskje det psykologiske, at jeg er usikker på hvor mye det tåler.Jeg kommer til å kjøre på med mye trening utover høsten og satser på å være skiklar til jul. Ønsker å være så bra trent som mulig før jeg begynner.Lykke til!