Sitat: Pottesur
1))Jeg er på Vestlandet, og det blir nok hovedsakelig her jeg skal stå. Du mener over 100 i midtbredde, ja? Hvorfor det egentlig? smile

2) Ønsker egentlig å kjøpe fysisk i butikk. Så begynner å vurdere å bestille på nett.

1) Holder selv til på vestlandet, og gitt at det er raskere væromslag her enn øst (der jeg opprinnelig er fra), så vil jeg hevde det motsatte - smalere ski er bedre på vestlandet, selv om det er bedre mulighet for løssnø. Men man for oftere vinblåste topper, skare/gjennomslagssnø, hardere forhold. Jeg er sikkert 25-30kg tyngre enn deg, og har fortsatt til gode å klage på flyten i mine ski på topptur. Jeg har ski med 96mm midje (de aller fleste ski har rocker, hvertfall i front, så ikke bruk mye tid på det - men du ønsker det ja), og har sikkert stått i 30 cm + uten problemer med flyten. At du som veier såpass mye mindre enn meg skal dra på en såpass bred ski som en allround ski, gir ikke mening i min bok. Det er høyere vekt enn nødvendig, det er mer friksjon i hvert eneste steg med feller du tar når du drar skia etter deg, på vei opp, de er ikke så raske fra kant til kant hvis man må ta en rask manøver, og brede ski har gjerne en tendens til å være konstruert mindre allsidig enn smalere ski, da bredde ofte medfølger en konstruksjon som i større grad er fokusert på mykere forhold. En smalere ski vil jo fortsatt gi god bæreevne, gitt din vekt.

Hvis du kan plukke og velge hvilke dager du skal ut, så kan jeg se at du sikter på bredere ski.
Jeg har flere par ski, så blir de brede skiene oftest stående igjen på topptur da forholdene ikke alltid er perfekte. Det var den dagen man hadde ledig, man har forpliktelser eller andre planer, osv. (og store deler av våren er snøen så fast at alle skibreder flyter i påskeslusj, så da er det bare dødvekt)
Hvis det skal konkretiseres, en ski med midje på 80-tallet et sted, være riktig i min bok. Men hvor du kjører, hvilke forhold du står på ski i påvirker mye. F.eks i Sogndalstraktene er det bedre snøforhold enn f.eks andre steder. Da øker sjansen for mykere dager, og du vil kanskje ønske nærmere 90mm midje. Mens hvis du bor et sted med mindre snø og færre snødager, så kan man være tjent med en ski der midjen er nærmere 80mm.

2) Husk at nettbutikker er like opptatt av å selge sine egen produkter som i butikk, uansett hvilken nettbutikker du ser i. Det er ingen forskjell på det. Det som skal nevnes, og for å slå et slag for den fysiske butikken. Det er utrolig mange gode skoprodusenter der ute, og få sko er direkte dårlige, snarere tvert i mot, der mest kvalitet, så kan man diskutere om man trives i Porsche eller Ferrari. Det som er viktigst er 1) passform 2) passform og til slutt passform. Det hjelper ikke om skoen er litt lettere eller litt bedre på ditt og datt hvis den ikke passer foten din. Husk at en testvinner eller anbefaling er gitt på premisset at de passer godt. Og det eneste stedet du kan prøve er i en butikk. Så stikk heller innom flere butikker, og prøv ulike merker. Og finn noe som passer foten din. Og ikke ta noen anbefaling for god fisk, før du har prøvd - man kan ikke anbefale noe man ikke vet om passer. Det er håpløs anbefaling, og jeg er nesten fristet til å si gå i en annen butikk. Ingen kan f.eks anbefale noen dressstørrelse 50, før de har sett hvor stor/liten vedkommende er. Vær tolmodig, prøv mye. Det er kanskje det viktigste. Det hjelper ikke ikke med gode ski eller bindinger, hvis du har vondt i beina. Gode skidager blir ødelagt av dårlig skotøy, og penger brukt på dyre ski/bindinger får lite verdi hvis du har vondt i beina. Bruk penger på sko du trives, det er det du merker best. Så kjøper du ski og bindinger for resten av budsjettet (normenn flest kjøper ski først, deretter bindinger, og resten av budsjettet går til sko. Blir mange dårlige opplevelser av sånt)