Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Valg av ski
#183382 29/01/2017 3:27 PM
Eon Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg skal kjøpe meg nye ski og lurer på om dere kan komme med noen råd. Jeg er 195 og veier 100kg, 42 år. Kjører mest i Kongsberg, men er litt her og der om jeg får lyst. Har kjørt en god del de siste årene så jeg er helt grei på ski.

Jeg kjører for tiden mest på Dynastar pro rider xxl, og litt på Nordica sportmachine(kanskje ikke de beste skia). Tror jeg er på utskikk etter en mellomting mellom disse skia. Er ikke helt venn med Dynastar skia, synes at det er mer dem som kjører meg en motsatt. Mulig at det er den utrolig store radiusen (41m) som gjør det og det faktum at de er veldig tunge. 

Har lest litt og har landet på at jeg liker: Nordica Enforcer, Vølklk Mantra og Dynafit Chugach. Det er sikker mange andre alternativer også.

Re: Valg av ski
Eon #185073 31/01/2017 11:30 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hei Eon.

Det kan være vanskelig å gi råd, når du ikke utdyper om hva du ønsker eller trenger. Ønsker du rein off-piste, eller vil du ha et kompromiss pga du ikke ønsker å bruke Nordica i bakke lenger? Vil du ha en løssnø-orientert ski, fartsglad ski, osv? Ulike ønsker gir ulike grunner for lengde og bredde, etc=)Men kan prøve å gi råd ut ifra hva du har fortalt.1) 195cm/100kg = her trenger du både tilstrekkelig lengde og en viss stivhet, for at skien skal bære deg off-piste. Sånn sett forstår jeg hvorfor du har pro rider XXL. Du er krafig kar og trenger en ski som tåler vekt/kraft som du kommer med inn i sving for å ikke oppleves som nervøs.2) Du er ikke venn med pro rider. Den er ganske stiv ski, og det er i utgangspunktet noe jeg tenker du trenger gitt høyde/tyngde. Men stive, fartsglade ski må man være frempå for å kjøre. Hvis du liker mer cruising, så kan det være en tanke å velge en mindre agressiv ski. (Radiusen er ikke en faktor her, den gir økt svingradius/lengre svinger)3) Hvorfor liker du enforcer, mantra Chugach? Hva har du sett etter i skien siden disse er alternativer? Enforcer og Mantra er ski i lik klasse, gitt midje/vekt/radius/stivhet. Altså begge er allround (ca 100mm midje), relativt stive ski som tåler høye hastigheter/tyngre kjørere. Forskjellen er at Nordica har beholdt spennet under senter, mens Mantra er blitt fullrocker, derav forstår jeg at Nordica har litt mer egenskaper på i bakke (mantra kompenserer med mye stivhet med titanalforsterkning). Chugach er 10% bredere midje, så den er enda mer frikjøring/rein off-piste orientert enn de andre tipsene dine.

Eon #185074 01/02/2017 2:22 PM
Eon Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for svar.

Endte faktisk opp med rossignol sky 7 hd.

Eon #185075 01/02/2017 2:43 PM
Entusiast
Entusiast

Savner faktisk de gamle pro rider xxl skiene, ja de er stive over hele fjøla! Gikk til anskaffelse av Nordica Enforcer skiene for denne sessongen. Ikke fått kjørt de så veldig mye enda, men har fått testa de sikklig i pisten et par dager nå. Må si meg veldig fornøyd med disse. Liker veldig godt stivheten og den tradisjonelle spennet på skiene. Men Nordica enforcer er ikke så veldig stiv, iallefall ikke sammenlignet med de gamle pro rider skiene. Enforcer skiene føler jeg er mer lik Rossignol bandit skiene jeg hadde for noen årsiden. Tåler alt underlag og du kan dra på, samt rocker fram og bak gjør jobben slik at skiene ikke graver seg ned. Enforcere er svært svingvillig og er digg på skjær, men krever at du må trykke på litt på innerskien. Så det er ikke noe nybegynner ski, men jeg vil heller ikke si at det er en utpreget viderekommende ski. Men en fin ski for en som vil ta steget opp. Fordelen er også at du har en ski til alt. Ikke fått testen den i bunnløst enda, men det er ikke derfor jeg kjøpte den. Eneste minuset jeg har med enforceren er at monteringpunktet er alt for langt framme, har den montert -1,5 cm fra mp. Kunne fint vært montert -2 cm.