Hei Eon.
Det kan være vanskelig å gi råd, når du ikke utdyper om hva du ønsker eller trenger. Ønsker du rein off-piste, eller vil du ha et kompromiss pga du ikke ønsker å bruke Nordica i bakke lenger? Vil du ha en løssnø-orientert ski, fartsglad ski, osv? Ulike ønsker gir ulike grunner for lengde og bredde, etc=)Men kan prøve å gi råd ut ifra hva du har fortalt.1) 195cm/100kg = her trenger du både tilstrekkelig lengde og en viss stivhet, for at skien skal bære deg off-piste. Sånn sett forstår jeg hvorfor du har pro rider XXL. Du er krafig kar og trenger en ski som tåler vekt/kraft som du kommer med inn i sving for å ikke oppleves som nervøs.2) Du er ikke venn med pro rider. Den er ganske stiv ski, og det er i utgangspunktet noe jeg tenker du trenger gitt høyde/tyngde. Men stive, fartsglade ski må man være frempå for å kjøre. Hvis du liker mer cruising, så kan det være en tanke å velge en mindre agressiv ski. (Radiusen er ikke en faktor her, den gir økt svingradius/lengre svinger)3) Hvorfor liker du enforcer, mantra Chugach? Hva har du sett etter i skien siden disse er alternativer? Enforcer og Mantra er ski i lik klasse, gitt midje/vekt/radius/stivhet. Altså begge er allround (ca 100mm midje), relativt stive ski som tåler høye hastigheter/tyngre kjørere. Forskjellen er at Nordica har beholdt spennet under senter, mens Mantra er blitt fullrocker, derav forstår jeg at Nordica har litt mer egenskaper på i bakke (mantra kompenserer med mye stivhet med titanalforsterkning). Chugach er 10% bredere midje, så den er enda mer frikjøring/rein off-piste orientert enn de andre tipsene dine.