Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hvor ble skituppen av?
#184286 21/03/2016 11:01 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Når forsvant den spenstige skituppen? Både langrennski, randoski, alpinski og telemarkski har i dag ? så å si uten unntak ? skitupper som ser ut til å ha hentet inspirasjon fra klassiske vannski. Hvorfor, kan man lure på, henter man ikke inspirasjon fra oselveren eller Gokstadskipet?

Går man noen tiår tilbake i tid, hadde både turski, alpinski og til dels hoppski skitupp som var bøyd markant opp fra bakken. Dette hadde sine åpenbare fordeler i løssnø, da det hindret skien i å skjære seg ned. De som har utført et frontalfall på skare/gjennomslagsføre, vil vite hva jeg snakker om. Skaren treffer deg på nesa midt mellom øynene.

Så vidt jeg kan huske skjedde endringen fra klassisk oppoverbøyd tupp til tupp som nærmet seg en parallell til underlaget, først med hoppski og alpinski. Dette er jo ski som er beregnet til opptråkket og preparert underlag, der risikoen for hekt i løssnø i grunnen først oppstår når du har kjørt ut av løypa, og da er jo moroa over, uansett.

Det pussige er at i en tid der interessen for skikjøring i løssnø er så stor som den kanskje aldri har vært, opererer man med en utforming av skituppen som ikke virker særlig funksjonell. Bredden på løssnøski har vært et viktig diskusjonstema siden 80-tallet, spenn og bøyekurve likeså. Tuppen ser derimot ut til å ha gått under radaren. Rønning lager fremdeles ski med tradisjonell tupp, mens det over resten av fjøla stort sett lages slapp vannskitupp best egnet for preparert underlag, så vidt jeg kan skjønne.

Jeg undrer på om en så dyktig og kreativ skikonstruktør som Endre Hals ? etter å ha laget ski til filmen "Birkebeinerne" kommer til å hente inspirasjon derfra til sine fremtidige modeller?

Har vannskituppen en funksjonell berettigelse i løssnø, eller er den et eksempel på sløv formalisme?

Re: Hvor ble skituppen av?
Øystein Monsen #184287 22/03/2016 10:20 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Fördelen med en tip på skidorna som inte är lika brant är att man inte får samma bromsande effekt i lössnö åkning som eN brant tip ger. Den fungerar då snarare som något som skär igenom snön istället för att tvingA upp skidan över snön och kan därmed innebära att även vid skare så får man minskad risk för att "gå över styret" på skidorna.  

Øystein Monsen #184288 22/03/2016 1:14 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

hvorfor kan ikke innlegg slettes? svare mitt er et par plasser under smile

Øystein Monsen #184289 22/03/2016 3:26 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Når forsvant den spenstige skituppen? Både langrennski, randoski, alpinski og telemarkski har i dag ? så å si uten unntak ? skitupper som ser ut til å ha hentet inspirasjon fra klassiske vannski. Hvorfor, kan man lure på, henter man ikke inspirasjon fra oselveren eller Gokstadskipet?

Går man noen tiår tilbake i tid, hadde både turski, alpinski og til dels hoppski skitupp som var bøyd markant opp fra bakken. Dette hadde sine åpenbare fordeler i løssnø, da det hindret skien i å skjære seg ned. De som har utført et frontalfall på skare/gjennomslagsføre, vil vite hva jeg snakker om. Skaren treffer deg på nesa midt mellom øynene.

Så vidt jeg kan huske skjedde endringen fra klassisk oppoverbøyd tupp til tupp som nærmet seg en parallell til underlaget, først med hoppski og alpinski. Dette er jo ski som er beregnet til opptråkket og preparert underlag, der risikoen for hekt i løssnø i grunnen først oppstår når du har kjørt ut av løypa, og da er jo moroa over, uansett.

Det pussige er at i en tid der interessen for skikjøring i løssnø er så stor som den kanskje aldri har vært, opererer man med en utforming av skituppen som ikke virker særlig funksjonell. Bredden på løssnøski har vært et viktig diskusjonstema siden 80-tallet, spenn og bøyekurve likeså. Tuppen ser derimot ut til å ha gått under radaren. Rønning lager fremdeles ski med tradisjonell tupp, mens det over resten av fjøla stort sett lages slapp vannskitupp best egnet for preparert underlag, så vidt jeg kan skjønne.

Jeg undrer på om en så dyktig og kreativ skikonstruktør som Endre Hals ? etter å ha laget ski til filmen "Birkebeinerne" kommer til å hente inspirasjon derfra til sine fremtidige modeller?

Har vannskituppen en funksjonell berettigelse i løssnø, eller er den et eksempel på sløv formalisme?

-Hei Øystein. Takk for ei interessant problemstilling, frykter at dette blir langt og at det uansett ikke er helt nok, men siden du trekker meg inn på så rosende vis må jeg prøve så godt jeg kan å svare:

For å få til et slags resonnement om dette må jeg ta tak i spissen (sett ovenfra) først:

Skituppene er de mest utsatte områdene på skia og ski ble laget av tre. Når slike tynne former av tre skal avsluttes med vedretning bør det skje i en spiss  for å unngå for mye eksponert endeved i fartsretninga. Det er hovedgrunnen til at helvedski ble laget spisse. I samisk skitradisjon var det til og med vanlig med spisser i begge ender, (de skia vi lagde til birkebeinerfilmen var også det) både av brukstekniske årsaker og at treski med rette baktupper fikk lettere sprekker bakfra. Ski skulle også helst stilles opp med bøyen ned for å unngå vannoppsuging i den store endevedsflata bak, samtidig som at bøyen holdt seg bedre da.

I tillegg blei den forlenga skituppen, gjerne kalt horn, krane osv (mye interessant på  http://vestnorskeski.blogspot.no/) gjort en del tykkere enn selve skia, slik at den fikk styrke nok. Den kunne brukes som festemekanisme, håndtak, ekstra anlegg til oppspenning, dekor osv.

Jeg hørte ei historie om en kar som kjørte på noen ski med spisse horn av gammel type, han ramla framover og fikk det ene hornet tredd inn i neseboret mens skia fortsatt sto godt fast. Han låg stramt utspent til han fikk hjelp til å komme løs, så slike tupper hadde både komiske og sikkert tragiske utslag. (Vi kan regne med at det har gått med en del hornhinner på grunn av spisse skitupper opp igjennom de siste ti tusen åra).

Så den korte vs. den lange bøyen (skia sett fra sida):

Dette er jo det vi kaller rocker nå, men som i grunnen handler om hvor lang bøyen på skia er. Går bøyen igjennom hele skia er det noen som kaller det "fullrocker", "våggåbøygd" het det før i tida. (Og det var gjerne de beste skia).

Men det var et vanlig problem med heltreski at bøyen la seg ned etter litt, og de måtte bøyes opp på nytt. Det var også grenser for hvor krappe bøyer de fikk til å lage med heltre. Når teknologien med laminerte treski kom var det nok fristende å lage bøyene litt ekstra krappe for å vise hvor overlegen den metoden var over den gamle i produksjonssammenheng og varighet. Det var ski for de forskjellige gryende skisportene som var idealet, ikke frikjøring og topptur i løssnø og fjellterreng. Det ble fort et ideal med slike moderne, krappe bøyer. Og i overdreven diagonalgang har det en funksjon at bøyen runder helt opp i en 45 graders snabeltupp.

En kort, krapp bøy brøyter mere i tung og dyp snø, og så tynne som skituppene er nå trenger den ikke å være spisse for å skjære igjennom. Du ser litt på dagens tuppform som en mote, og den spisse som den eutentiske. Jeg tror at materialbruk har forandret den naturlige utformingen av skituppen. Det kan godt hende vi lager noe slikt som ei moderne ski med krane en gang, men det blir nok mest for moroskyld, det er ikke så mye å hente i rein funksjonssammenheng, med mindre vi vil lage ski med tupper av tre igjen.

Alt til sin tid. Treski hadde det best med spiss tupp, laminerte ski har endelig funnet formen sin.

Øystein Monsen #184290 22/03/2016 1:48 PM
Fersking
Fersking

mens det over resten av fjøla stort sett lages slapp vannskitupp best egnet for preparert underlag, så vidt jeg kan skjønne.

Skituppen henger som oftest sammen med resten av skien. Og bak den slappe vannskituppen befinner det seg i dag en rocker. Vikingskipene var stort sett twintip, men uten rocker. Men man kan jo uansett spørre seg hvorfor man ikke baserer moderne skidesign på tusen år gamle saktegående båter og isteden baserer seg på produktutvikling hvor man prøver ut ski på snø i vanlig hastighet.

Øystein Monsen #184291 22/03/2016 5:06 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for interessante svar. Rockeren er jo et viktig poeng, som taler imot behovet for markert tupp. Jeg vil tro at hvis man måler høyden mellom midtski og tupp ved en belastet ski med rocker i løssnø, vil man i realiteten ha en "høy" tupp, om enn veldig lang. Det hadde man i og for seg også på løssnøskiene som kom på midten av 80-tallet eller deromkring. Tuaskiene er vel et godt eksempel på ski med langt og jevnt spenn. Er litt usikker på i hvilken grad de gamle løssnøskiene skiller seg fra moderne ski med rocker.

Jeg vil ellers tro at (den negative) bremseeffekten til en høy, krapp tupp først og fremst er avhengig av om skia har langt, mykt spenn eller ikke. Har den rocker, vil jo tuppen flyte over snøen, uansett om tuppen er kraftig bøyd eller ikke. Har skia et stivt spenn, for ikke å snakke om gåspenn/dobbeltspenn, vil tuppen fort bremse farten.

Hvorvidt dagens skitupper er resultat av mote/formalisme eller ikke, var vel kanskje like mye et spørsmål fra min side enn en konstatering. En eller annen form skal skia ha, og det er ikke alt som trenger en funksjonell begrunnelse. Det gjaldt nok også for de gamle, tradisjonelle skiene. Ikke minst tuppen har vært et element der man har lekt seg litt med utformingen. I alle fall den ytterste delen, den som kan sette seg fast i nesa.

Men man kan jo uansett spørre seg hvorfor man ikke baserer moderne skidesign på tusen år gamle saktegående båter og isteden baserer seg på produktutvikling hvor man prøver ut ski på snø i vanlig hastighet.

Et godt poeng. Jeg medgir at det kanskje har mer med litt uklare formidealer å gjøre enn at det skulle være en klar parallell mellom ski på snø og båter på vann, selv om det er et poeng at hverken båten eller skia bør grave seg ned foran. Hvis man lager ski bør man nok først og fremst konsentrere seg mer om ski enn båter.

Hvorvidt den laminerte skia har funnet formen sin, skal bli spennende å se. Jeg er ikke helt sikker...

Øystein Monsen #184292 27/03/2016 12:16 PM
Fersking
Fersking

Hvorvidt den laminerte skia har funnet formen sin, skal bli spennende å se. Jeg er ikke helt sikker...

- Jeg er ikke sikker heller. Etter min mening er de fleste ski i dag for myke og har for mye rocker. Spesielt er det rockeren bak som gjør svingene trege og kjørerne passive og ventende i siste del av svingen. Den luggende myke rockeren foran klarer man lettere å venne seg til, men er likevel noe herk. Heldigvis finnes det noen produsenter som bare er moderat rammet av banansyken.