Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Allroundskipakke i budsjettklassen
#184261 26/03/2016 9:59 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei!

Har nettopp fått øynene opp for offpist kjøring og er på utkikk etter greit utstyr som ikke koster skjorten. Er nok meg som blir begrensningen og ikke utstyret. Har stått mye på ski i preparerte løyper gjennom årene.

Var en tur til Østerriket i vinter og da ble det stort sett bare offpist og da var det gjort :-) Ny tur til neste vinter er allerede bestilt i de vestlige Alper.

Er på jakt etter ski som passer godt utenfor bakken samt at de kan brukes litt bakken også. Har lest litt på guiden et annet sted på siden her og blitt litt klokere. Leide ski på forrige tur av typen «allmountain», og føle at de jeg leide var nok litt mer bakketype enn utenfor. Gravde seg litt lett ned i pudderet til tider. Ser for meg at det blir mest renning i åpent lende og lite skogkjøring og hopping etc.

Er også på jakt etter sko som passer begge deler, kan godt legge litt i skoene. Samt bindinger som gir mye for pengene.

Er 183 høy, 90-95 kg, og bruker 44 i sko(er veldig bred over vristen)

Er det noen som kan gi meg litt råd og vink her.På forhånd takk ;-)

Re: Allroundskipakke i budsjettklassen
Dag Schaare #184262 27/03/2016 8:10 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Begynner litt selv her :-) Hvilken skilengde burde jeg gå for?

Dag Schaare #184263 28/03/2016 12:13 AM
Fersking
Fersking

Ville ikke hatt noe kortere en 190 ski, og midtbredde på rundt 110mm, så har du ski som funker til det meste. Litt frontrocker/early rise, avsmalnet tupp og spenn under beina, så er det bare tut å kjør:-)

Dag Schaare #184264 29/03/2016 1:51 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Ville ikke hatt noe kortere en 190 ski, og midtbredde på rundt 110mm, så har du ski som funker til det meste. Litt frontrocker/early rise, avsmalnet tupp og spenn under beina, så er det bare tut å kjør:-)

-

Takker for svar. Hvilke ski hadde du valgt i mitt tilfelle uten å tenke for mye på pris? 

Dag Schaare #184265 29/03/2016 10:59 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sko:

Har du bred fot, havner du litt i verstingkategorien, og bør ikke inngå noen kompromisser. Snakker av smertelige erfaringer ;) 

Ville gått til en butikk med skikkelig kompetanse og utvalg, som kan gi deg den hjelp og veiledning du trenger. De bør også ha mulighet til å blokke ut/tilpasse skallet, samt støpe ordentlige innersåler til deg. Det utelukker alt av kjedebutikker som xxl, gsport etc, ville utelukkende gått til en frittstående butikk som satser bredt på morosaker som dette.

Det er viktig at du får prøvd flere støvler, og at du er kritisk. Bommer du, kan det hele bli ganske så smertefullt, og skiene blir stående til pynt. Dropp alt mas om vekt etc, gå etter riktig passform/tilpasning, så kan du være jålete etterpå smile

Ski:

Det er en jungel av ulike ski, vanskelig å gi konkrete anbefalinger. Ville uansett tatt utgangspunkt i en frikjøringsski med midtbredde på 110 mm +/-, rocker i front, og spenn under foten. Lengde: kroppslengde + 5-10 cm. Stort sett samme anbefaling som lenger opp her, bortsett fra at jeg selv ville ha holdt meg under 190 i ditt tilfelle. Er du litt ny kan det være lurt med en litt mer lettkjørt ski, men det er en smakssak.

Ved valg av støvel/binding, husk å ta stilling til om du skal kunne gå med utstyret eller ikke. 

Dag Schaare #184266 31/03/2016 12:07 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Det er meg(trådstarter) som la inn posten over. Var en jobb PC som bugga litt og  derfor ble det postet som anonym.

Dag Schaare #184267 02/04/2016 11:23 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Rocker 2 108 fungerer helt supert til bruken du beskriver. 182cm ski kan du fint kjøpe.

Som nevnt over, bruk tid og mest penger på støvler. Liten vits med fete ski hvis beina verker på vei opp første turen.Prøv flere modeller og få tilpasset støvlene/støpt såler, det er en annen verden en støvler rett fra hylla med pappsåler.

Dag Schaare #184268 03/04/2016 12:02 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Tror Rossignol soul 7 er en fin ski for deg. Kort svingradius som passer fint til bakkebruk. 106 mm på midten er breit nok + at den har rocker som gir grei flyt. Kan kanskje være litt "skjelven" i bakken pga. rockeren, men ellers regner jeg med at den funker bra til formålet. Har ikke prøvd disse skiene, men utifra testen i ff (som du kan se på skitest.com) er dette den perfekte ski for deg. 

Lykke til!

Dag Schaare #184269 03/04/2016 9:07 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei igjen!

Takker for god hjelp og gode svar så langt. Har kjøpt Salomon Rocker 2 108 182cm, samt umonterte Marker Griffon 13. Ellers har jeg testet en del sko den siste tiden og har landet på Dalbello Panterra 130(fikk en god pris). 

Så er det tid for neste spørsmål :-) Hvor burde jeg plassere bindingene? Blir mest heisbasert offpist, samt litt bakkekjøring. Hovedsakelig til turer i Alpene.

Dag

Dag Schaare #184270 07/04/2016 12:38 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Noen som har noen formening om plassering av binding som jeg nevnte i forrige post?