Hei.
Jeg vet at det har vært minst en tråd her inne om dette før, men den er ganske gammel (8år).
2014: De 42 år gamle sofagris-lårene mine var ikke lenger i stand til å kjøre bakken ned uten en mengde pauser. Mine alpinkjørende kamerater forsvant stadig fra meg og jeg leflet med den sinnsyke tanken å kaste inn håndkleet og begynne med jukse-bindinger selv. Men så kjøpte jeg altså NTN og ble født på ny. Ikke bare kunne jeg nærmest hvile lårene mens jeg lå i lange svinger nedover, men jeg var superfornøyd med at jeg nå hadde fått meg utløserfunksjon. Jeg har kjørt med løs hel siden 1987 uten veldig alvorlige skader (litt blødning i ankelleddet og en skulder ut av ledd bare), men nå skulle alt bli så mye bedre. Trodde jeg.
Zermatt, Januar 2015: Nederst i en løype der det var litt trangt om plassen for å komme seg helt ned til heisen kjørte jeg forbi noen folk i helt moderat tempo. Uventet satte høyre ski seg fast i noe isete greier og roterte utover mens kroppen min roterte motsatt vei. Det kjentes som om høyre lårbein skulle vris over på midten, men det skjedde ikke. Det som skjedde var egentlig verre. Jeg røk syndesmosen i hø ankel. Ikke brudd, men en skade som det er vanskelig å behandle skikkelig og som kan medføre en permanent ødelagt ankel om man ikke blir operert eller om operasjonen er mislykket. Jeg forstod ikke alvoret og kjørte 3 dager til inkludert i svarte løyper med skaden. Stramme støvler var det som hjalp best mens på kveldene var det vondt. 10 dager senere med en slarkete ankel ble jeg undersøkt og operert dagen etter. 12 uker med sykemelding senere kunne jeg gå fritt på foten og det har egentlig gått greit siden, men jeg har fått litt angst i kroppen av dette her. NTN utløseren er jo ment å løse ut på rotasjon som jeg opplevde, men den var ikke i nærheten av å gjøre det. Jeg oppdaget at bindingen var stilt på 5 (blå wire/fjærer) og det var åpenbart for stramt. Jeg har slakket litt ned til 3, men føler meg fortsatt ikke trygg.
Sikkert ikke mange som har giddet å lese hele denne tragiske novellen, men jeg håper noen har gjort det. d
Jeg har ikke lyst å droppe NTN, men jeg vil nødig ødlegge meg igjen, så etter denne triste novellen lurer jeg på:
1) fins det noen annen utløserfunksjon som evt kan kombineres med NTN? I gamle dager hadde Voilé en plate som stod under standard rottefella telemark tåbindingen og løste ut støvel med hele bindingen på. Er det tenkbart med noe slikt i kombinasjon med NTN?
2) Fins det noen bindinger med stabiliteten til NTN men bedre/tryggere utløserfunksjon?
Tips mottas med takk.