Hansker eller votter?
|
More than words
|
OP
More than words
Hva er best, helst med en pusteegenskap som gore-tex.
|
|
|
 Både og
|
More than words
|
OP
More than words
Jeg bruker noen ikke altfor tykke gore-tex hansker til vanlig, og overtrekksvotter når det bikker under ca 10 kalde.
|
|
|
 ull + vindtett
|
More than words
|
OP
More than words
Bruker tynne/tykke ullvanter innerst og en vindtett og vannavisende vott ytterst. Denne votten trenger ikke være goretex, men det skader jo ikke 
|
|
|
 si d
|
More than words
|
OP
More than words
Enkelte sverger til hansker fordi man får en bedre feeling, balanse. Men hansker kan bli kaldt. Votter er uten tvil det varmeste pga fingrene er i et og samme rom og får mulighet til å holde hverandre varm. Men personlig skal jeg anskaffe meg et par hansker i år. Har et par gode votter i backup hvis det skulle bli for kaldt. spiller ikke noen rolle hvor mange kuldegrader det er, er jevli kaldt dersom det sludder og man blir våt!. Er fra bergen ja 
|
|
|
 Hansker funker ikke om vinteren
|
More than words
|
OP
More than words
Kjøp gjerne Norrønas gore-tex votter. De koster vel ca 700 og er meget bra. Inni bruker du noen tjukke ullvotter. Det har i allefall funka bra for meg
|
|
|
 for et spm
|
More than words
|
OP
More than words
kjøp deg norrøna sine gore tex votter.. så kjøper du deg ull innervotten deres også.. Så er vinteren berga. jeg brukte de i fjor.. Og når snøen smelter DA kan du kjøpe deg hansker.. Jeg komemr til å kjøpe meg pipegloves i år.. hansker.. Men votter er uten tvil det beste
|
|
|
|
|
|
 Vott!
|
More than words
|
OP
More than words
Halla!Jeg kjører med noen level votter jeg kjøpte. De er geniale. Jeg står ikke brett, bare ski og telemark så vet ikke hvordan de er i kontakt med for mye snø dessverre. Men har brukt de til freeride siste to årene. De er geniale. Vanntett stoff på votten og digg innerhanske. Aldri fryst på fingrene iallefall
|
|
|
 ull + vott
|
More than words
|
OP
More than words
i militæret brukte jeg forsvarets ullvott inne i en vindvott hele vinteren. Tempraturen datt til -36 og det var null stress. Du får kjøpt ullvotter og vindvotter på armyshop for 30 kroner eller noe sånt. Ull varmer selv om det er vått. Å bruke 700 kroner på votter er for meg utrolig.
|
|
|
 Alt til sitt bruk
|
More than words
|
OP
More than words
Hvis du står i heis og det er 1 minus, er det ikke noe poeng å ha store ull+vindvotter. For min del blir det stort sett hansker, men blir fingrene kalde er det fram med ulla.
|
|
|
 uten vott
|
More than words
|
OP
More than words
pappa går uten votter hele året
|
|
|
 Begge delar, ja takk!
|
More than words
|
OP
More than words
Eg brukar eit par vottar. Men det som ingen andre veit, er at inn dei fine tøffe vottane, er det nokre smekre fine hanskar. Då er eg i grunnen kvitt det problemet om kva eg skal velge. Alt i alt så kan eg oppsumera mi haldning slik: Eg held med både dei som heiar på vottar, og dei som heiar på hanskar. De for berre kampast vidare, eg skal følgja med diskusjonen!
|
|
|
 to par altså
|
More than words
|
OP
More than words
Et par votter til kjølige dager og hansker til litt varmere dager. forstår jeg riktig?
|
|
|
|
|
|
 Skjønner ikke...
|
More than words
|
OP
More than words
...poenget med votter med innerhansker. Poenget med hansker må jo være at man har bedre gripeevne. Dette bortfaller da de er inni votten. Samtidig er det geniale med votter at fingrene som ikke er adskilte holder hverandre varme, også dette bortfaller da man har en idiotisk innerhanske! Bare jåleri spør du meg
|
|
|
 Hansker vs. votter
|
More than words
|
OP
More than words
Si hva dere vil, hansker er best for meg, om det er 20 minus er ikke det noe problem, sitter jo ikke akkurat i ro da. Er det 30 kalde er det dritt kaldt å kjøre uansett, så da er det ikke lett uansett.
|
|
|
 Votter
|
More than words
|
OP
More than words
Jeg kjøpte votter en gang i en sportsbutikk i Tärnaby i Sverige. Da sa han svensken i butikken at det kun var normenn og unger som brukte votter... Kanskje et poeng, men jeg bruker overtrekksvotter med ull inni. Nordpå er det stort sett kalt, og hansker blir litt for lite midtvinters.
|
|
|
 Vottèver...
|
More than words
|
OP
More than words
Ja! Men så var det ikke en svenske fra Tärnaby som var først på Sørpolen heller...
|
|
|
 Vott
|
More than words
|
OP
More than words
Jaa! Votter er varmest og dermed best. Funker med hansker i slushy påskevær, men: varmt og godt med fora vott! Yee!
|
|
|
 Å ja!
|
More than words
|
OP
More than words
Har nen prøvd å hente opp pengboka eller skikortet opp fra bukseloma med store ski votter? Man må faktisk ha ganskr store lommer ja. Tenk praktisk folkens, og dessuten skal vi tåle fryse av oss noen fingrer på en sesong. Ellers hadde ikke forfedrene vår ment at vi skulle ha bodd her. Slik som de sier det i militæret: "nordmenn fryser ikke, de blir bare først blå og faller om"
|
|
|
|
|
|
 Fy faen så mye piss!
|
More than words
|
OP
More than words
Her må være mange som oppholder seg i sibir her. Fryser fingra av seg med hansker? Hva faen er det for noe piss? Det er ikke oppvaskehansker en bruker da!!! Votter er varmest ja, men til hva bruk snakker vi om her? teltur i -30 eller dags skikjøring/topptur? Har brukt hansker hele veien, her og sør og i nord, har aldri slitt med super kalde fingre? Fryser dere så ofte så jævli såer det på tide å sjekke blodnivået i kroppen. Hansker bare i påsken? Har dere vært på fjellet, eller har dere bare sett på filmer med børge ausland?
|
|
|
 Gore-tex hansker!
|
More than words
|
OP
More than words
Har brukt noen Dakine gore-tex de site par åra, funker fint. Har brukt de ned i 20-25 minus grader uten problem. Votter er kanskje varmere men føler meg mer fri med hansker. Nå har jeg heller ikke problem at jeg fryser lett på henda!
|
|
|
 Vott!
|
More than words
|
OP
More than words
Selvsagt er det ikke alltid snakk om overnatting i 30 -, men i stor fart føles det faktisk kaldere enn det er... selv brukrer jeg norrøna sine hansker med mammas strikka ullvotter inni.. bedre blir det ikke....
|
|
|
 Fasit
|
More than words
|
OP
More than words
Kjøp etpar gode hansker, gjerne med membran. Hvis du fryser (Kanskje ved -15C?), skaff deg rimelige vindvotter og få bestemor til å strikke etpar ullvotter til å ha inni.
|
|
|
 NEOPREN komp. fuck goretex
|
More than words
|
OP
More than words
Har du noen gang ligget i vannet om vinteren? Er du klar over at snø er froset vann? Jeg har erfart begge disse tingen i noen år nå, saken er at NEOPREN hansker er jævlig genialt å kjøre ski med. Greit at de har litt pusteevne også, altså...finn noe med ca 80% neopren. Burton vader f.eks, ride PGA...eller noe liknenede...dykkerhansker, vannskihansker funker også bra. Utrolig komfortabelt!! ull og goretex hører steinalderen til
|
|
|
|
|