NTN er nok helt klart veien å gå. Selv om Freeride er tung og noe merkelig i fleksen så er trenden den at NTN, eller tech-inserts (TLT), kommer mer og mer. Ikke bare at vi år kan velge mellom Freedom og TTS, men med tiden vil det komme lettere sko som kan komplementere disse. Nå snakker jeg om den langsiktige trenden innen telemarkssporten, men hvorfor ikke hive seg på der først som sist? Nøyaktig hvilken binding du bør velge blir vel en smaks sak. Jeg kommer til å gå til innkjøp av både Freedom og TTS i år for å avgjøre selv hva jeg vil satse på framover, men kjøp deg NTN sko så har du i det minste begrenset valget ditt noe.
Av ski så står det vel mange gode kommentarer om ca 100mm bredde og det kan jeg skrive under på. Når det gjelder fleks på skia vil jeg si at dette har noe binding å gjøre og (ikke minst personlig preferanse). Med en stor og kraftig binding som NTN Freeride så kan du kjøre store og tunge ski uten større vanskelighet enn med tilsvarende randoutstyr. De fleste ski i 100mm kategorien er relativt like i fleksen uansett så det er vanskelig å ta feil her. Av gode ski har du en klassiker i K2 Coomback, en flott allrounder som er veldig forutsigbar (og dermed kjedelig å kjøre på i lengden). Volkl sine topptur ski har fått mye skryt. Her er vel Nanuq eller Nunataq ski du bør se på. Eller så har folk anbefalt Liberty som også jeg er ganske glad i (der kan se over på posten til Bsport). Kommer selv til å gå for Atomic sin nye Automatic ski med freedom binding når snøen kommer.