Med 90 % topptur tolker jeg det som du er ute etter en topptur ski. To viktig punkt som F33d3r påpeker er hva du liker og hva slags underlag det blir mest kjørt på! Dynafit og K2 ski har du selv nevnt. Flere liker K2 Sidestash, dog er jo egentlig ikke veldig lett.
Hvis du ikke har bestemt deg kan du sjekke ut DPS Wailer 105 og DPS Wailer 112RP (utsolgt 11/12!). Pure modellene lages av karbon + nano og dermed lette og sterke. Hovedbaksiden er at de er dyre. 10 000,- i Norge per par. Verdt å sjekke ut og de har godt rykte.
Vil også nevnte Volkl sin topptur linje, der jeg personlig sikler på Volkl Nunataq (139-107-123) med negativt spenn. Samme mål som Volkl Gotama, bare lettere. Meget bra til all form av myk snø og god til variabel snø. En ski som har fått mye skryt. Bakskia skal være litt stivere enn bakskia på Gotamaen og dermed være litt mer stabil, som er flott i fjellet. Finnes i 186 cm til deg. Veier 1786 gram i 178 cm per ski. Med Dynafit Radical FT bindinga blir det et bra topptur setup etter min smak. Fås også med spesialtilpasset feller. Dynafit Stoke vil være et godt alternativ i samme størrelsesgate. Hos Volkl har de også Volkl Nanuq med 96 mm midje og i 184 lengde til deg.
Dog kjører du mer alpint og hardt terreng, der turen er 1. prioritet så kanskje Dynafit Manaslu er for deg.
Lykke til!