Levetiden (eller mangel på sådan) for semiproffe kameraer er verdt å være obs på. De siste årene har jeg brukt opp hhv. eos 10d, 30d, og holder på med 50d.

Da jeg var vesentlig mer på tur enn nå, varte huset bare i et års tid før det begynte å krangle. Og før det hadde gått to år var det stopp. Samtidig gikk utviklinga på ytelse så raskt at det var på høy tid å gå videre. For når levetida allikevel er så kort, er det fornuftig å ikke legge for mye kroner i huset, og gjerne kjøpe brukt (men ikke av sånne som meg). De som ikke har absolutte krav til hastighet (bilder i sekundet) kan fint kjøpe enklere kameraer enn xxd-serien. Men serieopptak med mindre enn 5 bilder/s funker dårlig (med 3 bilder/s må du ta det enkeltbildet du er ute etter ved hopping og dropping).

70-200 f:2.8-linsa har overlevd 8 år på tur, og funker fortsatt greit. I tillegg har jeg Canon 10-22 og Canon 18-200 m IS. Sistnevnte får bli med på topptur langt oftere enn 70-200'n på grunn av vekt... (Da jeg hadde 10d hadde jeg i tillegg alltid med eos1vs, også på topptur. Det var hardt i gamle dager.)