Heisann
Jeg er en av de som handler sports utstyr på nett... Jeg har kjøpt ski og bindinger fra Conrad ogsnowboard og fult skredutstyr, sekk og skidress fra USA, samt en del surfe utstyr og klatre utstyr.
Jeg vil kjapt anslå at jeg de siste 2 årene har spart minst 10000kr på det utstyret jeg har kjøpt på nettbutikker i utlandet. (Bare alpin skoa mine kostet $100 , kontra 3000kr på XXL.)
Du nevner at "service" er et argument for å handle på den lokale butikken, men jeg har ikke behov for service.. Jeg har internet, fri tilgang til forum, anmeldelser, reviews osv... Jeg kan (og gjor det faktisk og) stille et spm her om hvilke ski og bindinger jeg burde velge og få upartiske svar fra en hel rekke mennesker som stort sett vet hva de snakker om. Dersom jeg går i butikken stoler jeg aldri på selgeren sier "Du, gå over gata til konkurenten, de har ski på tilbud som passer deg bedre"...
Internet er en enorm kilde til informasjon, og jeg kan finne alt jeg trenger her. Dersom jeg hadde handlet på butikken hos deg hadde jeg bare gått inn og sagt "jeg skal ha de skia med de bindingene, takk" fordi jeg hadde bestemt meg på forhånd. Service og lokal kunnskap er vel og bra for den vanlige mannen i gata, men de fleste her inne som kjøper ski fra Conrad er godt informert om hva de ønsker.
Når jeg fikk skia mine var de ikke montert. Jeg ringte rundt til forskjellige butikker i Stavanger og ingen hadde noe som helst problemer med å montere utstyret (jeg sa klart ifra at det var kjøpt på nett), men at de da ville ta betalt for det. Prisen varierte fra 200kr til til 600kr, noe man kan diskutere om det er "billig eller dyrt" siden det tok ca 10 minutter.
My point is this: De som handler sånt utstyr på nett er ikke de som kjøper "billig pakka" , men gjerne de som ser på ski til 6000kr, bindinger til 4000kr og sko til 4000kr.. Når prisen da i norge blir 12000+ eller 8000kr fra utlandet er det ikke spes vansklig å velge.