Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
NTN-Bad News
#154540 19/11/2008 10:42 AM
South67 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har vært i kontakt med rottefella grunnet flere problemer med NTN-08 mod.Bla. Tåplate, alu plate framme sprekker, etc.Spurte om oppgraderingsett til 09 mod, noe som ikke finnes iflg rottefella. Har fått deffekte deler erstattet fra dem, vederlagsfritt uten diskuss.KJERNEN til mitt engasjement er kommentaren jeg fikk fra Rottefella ved Bente; var sådan:NTN-08 var ment som en testmodell der kundene som kjøpte denne binding var undrettet om dette, derfor ingen rett til å få utbedret binding vederlagsfritt.Jeg sitter på utallige gamle avis/ annonse utklipp av NTN hvor aldri dette ble nevnt. Har derfor vurdert søksmål, noen flere som vurderer det samme, vennligst kontakt: tshaavi@gmail.com , jeg har kontakt med advokat i forbruksrett, samt skikjørere i Aspen Colorado med samme problemene. Jeg tror vi vil vinne frem.

Hmmmmm....
South67 #154541 19/11/2008 3:40 PM
Fersking
Fersking

Dette skjønte jeg ikke helt poenget med... Dersom du aldri har hatt problemer med å få byttet deler, hvorfor skal du da gå til søksmål?

Mitt inntrykk er at de fleste som har hatt behov for det, har fått det de trenger fra Rottefella, og da ser jeg liten grunn til å "ta dem"...

Re: NTN-Bad News
South67 #154542 19/11/2008 3:48 PM
South67 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Problemet er at fjorårets model er allrede på vei til å fases ut dvs manko på deler

Nye deler passer ikke
South67 #154543 19/11/2008 5:00 PM
Fersking
Fersking

Som South67 sier så blir delene byttet ut.Har selv kontaktet rottefella for å prøve å bytte til årets modell, men ble møtt med samme svar som trådstarter.Fikk også de delene som jeg kunne bytte ut.Det problemet jeg ser med det, er at fjærene til 08 modellen har ikke så lang holdbarhet. hadde selv rundt 70 skidager i fjor, å måtte bytte fjærer etter ca 40 dager. fikk de nye og brukte de ca 20 dager og nå er de også ødlagte.09 fjærene skal da ikke passe til 08 modellen.

er litt usikker på hva jeg skal gjøre videre..

South67 #154544 19/11/2008 5:25 PM
South67 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Ikke for å grine, Men for å reise utenlands med mine 12 mnd gamle bindinger må jeg ha med flg ekstrautstyr til mine bindinger: 2stk a Tåplate fremme i alu4stk ekstra tubes 2 rød og 2 blå2 stk bolter fremme8-10 stk sieger ringer for låsing av bolterEgentlig ikke så galt for en uke på ski uten å få for store avbrudd.:sad

South67 #154545 19/11/2008 5:33 PM
Fersking
Fersking

søksmål? hahahatror du fort gaper over de 2k for en ny binding bare du vurderer å sende en tekstmelding til en jurist..

South67 #154546 19/11/2008 5:58 PM
South67 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Dette er caset:Jeg har både råd til nye bindinginger og nye ski, men jeg ble forbannet på RF(rottefella) Bente som jeg har snakket med siden dag 1, dvs allrede i febr. i fjor, var veldig ydmyk, og fortalte videre at problemene ville bli rettet opp og at de derfor hadde stanset produksjonen(produsert 5000 par i fjor). De ville da utbedre feil samt gi oss ett rep kit ,ihht problemløsninger, de trengte bare litt tid. Bente sa hun ville underette meg når dette var på plass, fikk tilsendt en konvolutt vederlagsfritt med res. deler, god service mao. Men så kom senhøstes og jeg så at ny modell var såpass endret at her kunne det umulig bli snakk om rep kit, spesielt på alu tåplate framme som blir knust ved kjøring, ergo sett for dårlig materialvalg.Tok da kontakt med Bente på ny, og saken fikk en helt ny vending som forbannet meg: hun sa flg. vi kommer ikke til å lage rep kit, reservedeler er forsatt i markedet men kunne ikke garantere hvor lenge.Hun sendte meg en pose med reservedeler på ny, vederlagsfritt, med avsluttende setning: Alle som kjøpte NTN binding i fjor skulle være informert om at dette var bare et test prosjekt for videre utvikling av denne binding. Hun henviste derfor til forhandlerene om at de (utsalgstedene) ikke hadde informert kundene sine om dette, og at dette var dems problem. Da ble jeg forbanna og begynte å laste ned all markedsføring av bindingen som har ligget ute på nettet.Ergo vi har betalt full pris for å være testere av deres utstyr, frekkhetens nådegave spør du meg.Jeg la dette ut for å få frem flest mulig brukere med de samme problemene.Jeg har heldigvis advokat innad i slekta som er spesialisert på forbruksrett, som sier flg.: på salg av et varig produkt, må produsent ha reservedeler i min 10år. For forbruksartikler er spørsmålet udefinert.Problemstillinga slik jeg ser det er at: krever vi at de produserer res. deler for oss i et søksmål, vil prisen på disse eksplodere, ergo vi er like langt, dvs lønnsomt å kjøpe nye. Er det derimot feil av alvorlig art på utstyret har man krav på reklamasjon, og det er her jeg mener vi står.

Husk de som vurderer det samme i US, har jurister som arbeider etter No cure No pay.

South67 #154547 19/11/2008 6:07 PM
Entusiast
Entusiast

Go for it ! Har også vært i kontakt med Bente, både i fjor vinter og de siste dagene.

Har fått nye bremser og fjører, og noen ny hælklosser som sprakk.

Men hun har ikke nevnt noe av det her til meg. Men om jeg også må bytte fjører eller noe annet og det senere skal vise seg umulig å få tak i, så f... ta.

Og Oslo sportslager sa ikke en pøkk til meg om at jeg var en crashtestdummie i fjor vinter.

South67 #154548 19/11/2008 6:07 PM
Fersking
Fersking

Flere interessante moment du nevner her. Jeg har også en 08-ntn binding og har ikke på noe tidspunkt fått vite at det skulle være en demobinding for spesielt interesserte.

Nå kjørte jeg forrige sesong uten å ødelegge noe som helst med bindingen, altså kjører jeg nok mye mer forsiktig enn andre...

Dog det er 3 ting som irriterer meg litt:1: Den påklistra justerinsskalaen som snart er helt vekke og gjør det temmelig vanskelig å justere motstand.2: Skibremsen som har gragd temmelig bra opp i skoa mine, pga alle toppturene mine.3: Hvorfor skal Scarpakunder i USA få fikset sine sko og ikke vi her i Norge/Europa. Både crispi og scarpa hadde åpenbart store problemer med fleksen på sine modeller.

Har fått høre med min lokale butikk at jeg får ny skibrems, men det var ikke svaret jeg var på jakt etter. Må jeg leve med en sko som har et digert sår i seg pga rottefella/scapa sin feilkonstruksjon? Tenkte jeg skulle få vite hva butikken foretar seg før jeg prøver meg på evt reklamasjon. Synes uansett produsentene burde være meget behjelpelige med folk som prøver nye ting, om de fortsatt ønsker å bli sett på med positive øyne.

South67 #154549 19/11/2008 7:18 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg jobber i butikk og har heller ikke hørt noe om at dette var et prøveprodukt. Men at det var en første modell, og at endringer ville bli gjort ganske kjapt var vel ingen overraskelse for noe. Bare se på den laaaange tråden om NTN erfaringer.

Å henge ut Bente hos Rottefella syntes jeg er unødvendig. Det er ikke personen, men firmat dere evt skal klage på.

Butikken er ved en raklamasjon egentlig bare mellommann. Akkurat som ved salget. Det er opp til produsent, leverandør i Norge, å godkjenne en evt reklamasjon. Om ikke butikken har unngått å opplyse noe, eller solgt produktet på feil grunnlag, da blir det butikkens ansvar.Men det er klart at butikken skal ta seg av reklamasjonen å ta kontakt med leverandør/produsent.Akkurat i dette tilfellet vil det jo være Rottfella som må ta et evt søksmål.

Selv syntes jeg detvirker ganske dumt å saksøke. Spesielt å dra inn amerikanere. Da er jo vips Rottefella nedlagt. Arbeidsplasser tapt og ingen NTN i hvertfall.

South67 #154550 19/11/2008 7:26 PM
Ivrig
Ivrig

Her kom det et veldig godt innlegg fra "Knut L". Jeg er helt enig!

South67 #154551 19/11/2008 7:31 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Tror nok Rottefella her på langre sikt vil gjøre lurt i å 1) gå ut med en pressemelding for å slippe spekulasjoner. 2) gjøre alt som står i deres makt for ha fornøyde kunder, i mest ekstreme tilfelle erstatte alle 08 bindinger. Feilene som har dukket opp er såpass store og hvis det så i tillegg ikke er mulig/vanskelig å få tak i reservedeler, er det Rottefella som har satt seg i en vanskelig situasjon og bør ordne opp. I bilindustrien (uten sammenligning forøvrig) tilbakekalles biler uten å blunke. Kan ikke feilen repareres, får kunden ny bil. Enkelt og greit. Så i NTN tilfellet må Forbrukerrådet innvolveres heller enn advokater

South67 #154552 19/11/2008 7:46 PM
Ivrig
Ivrig

Jeg er enig med mye av det du skriver "Reggi"; men:

1) Alle var klar over at dette var en førsteutgave.

2) Uthenging av en spesiell person innen Rottefella hører ikke hjemme selv om hennes svar burde vært godkjent fra toppen, noe det muligens var.

3) Rottefella har konstruert noe som virkelig ser ut til å sette en ny standard. Forsiktig med å knekke dem!

MEN: Jeg er enig i at her bør Rottefella ta mer ansvar!

NTN - Prøveprosjekt??
South67 #154553 19/11/2008 8:09 PM
SOV Offline
Fersking
Fersking

Hei!

Når jeg kjøpte fjorårets NTN binding visste jeg at dette var noe helt nytt og at det sannsynligvis ville komme mange endringer på bindingen etter hvert..... Jeg har hatt mange av de samme problemene som mange andre, men Rottefella har sendt meg nye deler. Sånn sett så føler jeg at Rottefella har fulgt meg bra opp...

Skjønner at mange er litt frustrerte når de ser at årets binding er en "helt" annen.. Og at mange føler at de har "hjulpet" Rottefella fram til siste utgave av NTN bindingen..

Men å true Rottefella med søksmål, uthenging av enkeltpersoner osv. blir bare for dumt.

Ett alternativ kunne være at de som kjøpte første utgave av NTN bindingen kunne få kjøpt årets modell til en sterkt redusert pris.

PS! Etter 40 skidager på NTN er jeg helt sikker på at Rottefella har utviklet fremtidens telemarksbinding!!!

La det være
South67 #154554 19/11/2008 8:24 PM
Medlem
Medlem

For det første: Det kommer ikke til å føre frem. Kjøper man førsteutgaver, er det alltid barnesykdommer. Forbedringer kommer alltid etter hvert. For det andre: Vi vil ikke at det skal føre frem (?) Utvikling av nye ting er en bra ting og som vi alle ønsker velkommen. Og er de greie og bytter for deg, så vær litt glad for det i stedet. Bruk engasjementet til å ha det fint i stedet. :wink

La det være
South67 #154555 19/11/2008 8:29 PM
Medlem
Medlem

Det er ingen som har interesse av hvilken person man snakker med. Har man noe usnakket med noen person, så får man henvende seg direkte - ikke her.

South67 #154556 19/11/2008 8:35 PM
Entusiast
Entusiast

Har informasjonen om produktet vært mangelfull så er det ingen grunn til å tro at det ikke var ferdigutviklet.

Feil og mangler ved varenKjøperen kan kreve at varen har de egenskaper som ble lovet da varen ble kjøpt, eller som framgår av annonser for varen, varens emballasje e.l. Har kjøperen gjort selgeren oppmerksom på hva varen skal brukes til, anses det som en mangel dersom selgeren ikke har sagt fra om at tingen ikke kan brukes til dette formål.Varer som ikke samsvarer med sikkerhetskrav o.a. forskrifter fastsatt av offentlig myndighet, er mangelfulle.Det er ikke enhver feil ved en vare som er mangel etter kjøpsloven. Dette gjelder f.eks. feil man må regne med på grunn av slitasje eller feil som oppstår som følge av uforsvarlig bruk.

Hva har Rottefella informert og ikke informert om?

Heving, omlevering, retting, prisavslag, erstatningMangler ved varen gir kjøperen rett til å kreve prisavslag, eller retting for selgerens regning. På visse vilkår kan han også kreve erstatning. Bare hvis mangelen utgjør et vesentlig kontraktbrudd, kan kjøperen kreve å få hevet kjøpet, dvs. få pengene tilbake, eller å få byttet varen.En bør først rette kravet mot selgeren, men det er også en viss adgang til å rette krav mot produsenten, importøren o.a., dvs. selgersiden, hvis gjenstanden er mangelfull. Dette kan være særlig aktuelt hvis selgeren er gått konkurs.ReparasjonSelgersiden vil ofte, for å avverge andre krav fra en kjøper, tilby seg å reparere gjenstanden eller bytte den. Dette må kjøperen finne seg i hvis det skjer i løpet av kort tid etter at varen er levert og kjøperen ikke blir påført urimelig kostnad eller ulempe. Kostnadene vil kjøperen ofte kunne kreve erstattet.Selgersiden kan ofte ha påtatt seg å reparere gjenstanden i "garantitiden". I så fall vil kjøperen som oftest kunne kreve at feilene rettes, selv om de ikke er mangler i kjøpslovens forstand.

Sånn! Så kan diskusjonen gå mer ut fra kjøpsloven enn ren synsing :wink

South67 #154557 19/11/2008 8:36 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Selv om noe er en "førsteutgave" bør ikke det være en unnskyldning for ikke å rette opp feilene.

Jeg antar at mange av kjøperne av NTN ikke hadde kjøpt hvis de visste (her kan det jo diskuteres om de burde vite, noe jeg mener det å dengang ville være umulig å gjøre!)det de nå vet. Og det er jo ikke sånn det bør være. Rottefella har sansyligvis brukt mye av de erfaringer som de uoffisielle testkjørerne har gjort seg og bør da vise stor velvillighet noe de til nå gjort ift reservedeler.Nå kan ting tyde på at velvillighetn er avtagende.

At disse første-kjøperne blir latt i stikken av fabrikken føles nå veldig forståelig,som dypt urettferdig.Personlig kjøpte jeg NTN sent på sesongen og fikk ikke stått nok til å kjøre i stykker bindingene. I kontakt med Oslo sportslager ble jeg, før kjøp, fortalt at eventuelle utbedringer av bindingen ville være tilgjengelige også for 08 utgaven.

South67 #154558 19/11/2008 8:36 PM
Entusiast
Entusiast

Har ikke peil på NTN, men diskusjonen er interessant mtp andre tilsvarende forhold! Men hvem som tar telefonen hos Rotta er vel ikke spesielt viktig...

Her bør ikke Rottef stikke fra ansvaret
South67 #154559 20/11/2008 9:51 AM
Fersking
Fersking

Har selv vært igjennom en sesong med NTN med visse innkjøringsproblemer. Som testpilot føler jeg at vi har fått dårlig uttelling. Har hatt flere mailer til Rottef med forepørsel om oppgraderingskit uten noe posititvt svar. Sist gang fikk jeg ikke svar i det hele tatt. Med 5000 "gamle" bindinger ute så begynner de sikkert å få en del henvedelser og muligens er lei maset. Uansett så kan de ikke fraskrive seg ansvaret for et uferdig produkt som de slapp for tidlig på markedet.

Tror ikke søksmål er veien og gå. Koster for mye og tar for lang tid. Ser at det er to veier å gå: Enten samle alle missfornøyde brukere og fronte dette sammen mot Rottef. Alternativ kan man bruke pressen. "Fri Flyt" har så mange annonser fra Rottef at de sikkert ikke tør kjøre noe tøfft løp. DN hadde en skryteartikkel on NTN i fjor og er sikkert innteresert i å følge dette opp med dagens status. TV2 hjelper deg pleier også å løse problemer med vanskelige leverandører.

God sagt Knut L
South67 #154560 20/11/2008 12:08 PM
Fersking
Fersking

Jeg er enige i Knut L i mange av utsagnene, spesielt med unødvendigheten å henge ut enkelt personer. Jeg synes jo at dette bør være et forbrukerombudet sak eventuelt TV2 hejlper deg. Den dagen Rottefella får besøk av en reporter fra TV2 dreper deg, sorry mente "hjelper deg" så tipper jeg Rottefella tar grep.

Er ganske sjokkert over utsgnet rundt at 08 var en test sesong for alle som ville bruke over 2000 kr på nytt utstyr!?! Aldri hørt om.

Men om så er at vi er "test kjørere" så er det vel vanlig at test kjørere får tilgangen på akkurat det de måtte ønske seg av utstyr... ergo en ny binding av årets modell bør være på sin plass!

I tillegg, hvis dette ER en test binding fra Rottefella, så må de vel se på en eventuell erstatningsbinding og kostnaden denne medfører firmaet som en av utvikling / test kostnadene?

Jeg må til slutt tillegge at jeg har ikke hatt noen problemer med bindingen i hele fjor, og tror kanksje jeg har vært veldig heldig. Grunnen til engasjementet i saken er mer at jeg er redd for at ting skal begynne å skje også med min binding, samt at jeg er sjokkert over behandlingen fra Rottefella som jeg selv trodde var et meget solid og godt firma.

Jeg støtter din sak South67, men muligens se på andre tiltak enn nødvendigvis uthenging av ansatte eller søksmål.

South67 #154561 20/11/2008 2:40 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Koster å være early adopter....første mann ut blir som regel testkjører. Gjelder alt...mobiltelefoner, ski, sykler, tver, HD-DVD, Betamax. Så lenge man er klar over det, er det greit. Er man ikke, blir man som regel skuffet wink

South67 #154562 20/11/2008 3:09 PM
Entusiast
Entusiast

Er fremdeles opp til produsent å sørge for tilstrekkelig informasjon... Varer blir aldri unntatt for kjøpsloven bare fordi de er av første generasjon.

Vane har gjort at det godtas at det allikevel er slik, men spør du meg fører det bare til en idiotisk dårlig kultur hos produsentene, hvor de håper at kundene skal stille til disposisjon med egne penger og tid, mens de selv skal spare penger.

Det ville være greit nok dersom det blir opplyst om dette! Eksempelvis kan man trekke fram betatestere for programmer til data og spill, og hvordan mange andre produsenter sender prototyper til forhandlere som kan disponere de til kunder nettopp som demovare.

Hva er problemet?
South67 #154563 20/11/2008 5:47 PM
Fersking
Fersking

Uten at jeg gadd å pløye gjennom hvert eneste ord i tråden, så registrerte jeg at noen såvidt nevnte forbrukerkjøpsloven lenger oppi her.

Funker ikke produktet tilfredsstillende har selger rett på å prøve å fikse faenskapet(bindingen) to ganger for samme feil. Etter dette har kunde krav på erstatningsprodukt. Om årsmodellen av opprinnelige produkt ikke er i omløp lenger så får dere årets modell. Enkelt å jævli greit!

Det skyldes jo ikke bare serviceinnstillte telenfondamer at folk får erstattet bindingsdeler, det er jo faktisk noe man til det fulle har krav på. Det med info om testprodukt og diverse er jo bare tull. Når alt kommer til alt og ikke flere deler er å oppdrive får dere nok det dere har krav på. Det er altfor mye å tape på misfornøyde kunder og dårlig omtale. Jeg rett og slett nekter og tro at Rotteløvli kutter all kontakt og service med førstekjøperne når neste modell kommer ( har komt?)

Når det gjelder dette søksmålet er det etter min mening bare til å stikke fingern i rævva og søke kontakt med moder jord nok engang. Forbrukerkjøpsloven er bunnsolid og gir kunden gode forhandlingskort. At ikke selger opplyser kjøper om disse kortene kan de ikke lastes for...

men ka med årets?
South67 #154564 21/11/2008 12:04 AM
Medlem
Medlem

Lot sjøl vere å kjøpe den ferskaste NTN-bindingen, og ser i ettertid at eg gjorde rett i dette. MEN, er det trygt å kjøpe årets? eller blir det mykje kluss med den også?

ja, men nei..
South67 #154565 21/11/2008 12:16 AM
Medlem
Medlem

Eg er enig i mykje av det som vert skreve her, men er litt tvilande til om søksmål vil føra med seg noko godt. Som fleire andre her så kjøpte eg bindingen i fjor, før sesongen starta. Dette skjedde direkte etter at eg hadde vore på eit utsalg og snakka med representant frå Rottefella. Eg blei ikkje informert om at eg var noko testperson eller at dette var eit halvferdig produkt. Sjølvsagt så er ein klar over at det med nye produkt alltid er litt småfeil. Det som er tingen, og som mogleg er nevnt før, er at om det var ei halvferdig utgåva som kom i fjor så burde den så absolutt ikkje ha kosta det same som den som kom i år. No har det seg slik at eg har hatt ein del problem med min binding, båe når det gjelder fjører (fekk opplyst feil fjør i forhold til mi vekt av Rottefella noko som førte til at to skidagar gjekk til pokkers), problem med tåpartiet på bindingen i tillegg til at eg fekk tildelt ein defekt binding som mangla delar av skistopparen. Eg skal ut i verda for å stå litt på ski til vinteren og er særs skeptisk til å dra med meg denna bindingen på tur. Greit nok så kan eg ha med meg eit lass med ekstradeler, men det er særs lite fristande å mekka på binding nok ein sesong. Det gjorde eg myyykje i fjor!

Rottefella skal ha mykje ros for god service etter at dei sendte meg ekstra tubes og litt reservedeler i fjor, men om det har seg slik at det etterkvart vil bli vanskeleg å få tak i deler så veit eg ikkje. Eg har ikkje råd til splitter nye bindingar i år igjen, det er sikkert. Når det er mykje problem med eit produkt, så er det reklamasjon. Etter 2-3 (?) ganger så har ein vel rett på nytt?

Håpar nokon i frå, eller med kjentskap til, rottefella kjem med eit innspel om kva situasjonen blir. Blir det produsert reservedeler og evt kva vil dei ligga på pris? Går det an å få oppgradert bindingen sin osv..

South67 #154566 21/11/2008 1:43 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Bli no voksen, gutter!

Selvfølgelig skjønte alle - utenom de mest tungnemme - at NTN ikke var ferdig utviklet i fjor. På samme måte som alt annet, bl.a. 1. genersjons biler av et eller annet merke, var det ting å forbedre.

Hvis Rottefella har byttet alt som var feil innen rimelig tid, hva faen mener dere at dere skulle få mer!

At amerikanere ikke kan bruke hjernen er ikke noe nytt, men at vi i Norge skulle synke like dypt.... Jeg er skuffet.

jeg stiller et spørsmål til trådstarter
South67 #154567 21/11/2008 6:12 AM
Medlem
Medlem

og alle dere andre som samtydig forklarer at dere har hatt en del problemer med bindingene deres, men rottefella har kostnadsfritt sendt det av deler som har vært nødvendig osv... okei, greit nok at de ikke lenger produserer nye reservedeler til bindingen, og heller ei lager et "konverterings kit" til '09 bindingen. men ærlig talt, SAKSØKE rt for dette!? det henger med litt sunn fornuft f**ean ikke på greip!? når du ikke lenger får tilgang på reservedeler til et kjøpt produkt 10 år i ettertid, er dette et problem du tar opp med di du kjøpte varen av, og ikke produsent. ordner ikke dette seg da, har du kjøpsloven på din side, den er forsåvidt postet lenger oppe her, og om ikke bindingen din kan repareres, må du få en ny.

klart at når det kommer akkurat til dette temaet, skjønner jeg utrolig godt, at en ikke midt i sessongen er interessert i å ha et avbrekk, for å vente på ei svær papirmølle som skal gå opp, for all del. men jeg mener da at en bør ta dette om med en ansvarlig på sjappa du/dere kjøpte bindingen, og ikke SAKSØKE RF!? det blir jo virkelig US and A tilstander.

og problemet med skistopperen som gnager hull i sålen på skoa, er også et problem som bør taes med crispi/scarpa, og ikke RF direkte, selm om det hele er et samarbeid. kjøpsloven slår inn også her..

vær så snill å tenk litt rasjonelt(men ja også fremtidig, for sessongen), å ikke gyv på med tyngste skyts med en gang. da tipper jeg dere ødelegger mer enn dere gjør godt

Underskriftskampanje?
South67 #154568 21/11/2008 9:03 AM
Fersking
Fersking

Det kommer vel ingenting positivt ut av et søksmål? Om dere i det hele tatt får opprettet et søksmål er et godt spørsmål?

Mitt forslag er at det startes en underskriftskampanje. Rottefella vet nok veldig godt at det er mange som har problemer med bindingen, men de føler tydeligvis ikke nok press på seg fra forbrukerne til at de vil gjøre noe med det. Om dere står samlet bak kravet er det kanskje lettere å få til? Kravet deres har god støtte i Kjøpsloven og Rottefella er pliktig til å følge dette. Men, en mer diplomatisk løsning for å få Rottefella med på laget i stedet for i mot tror jeg er en langt bedre løsning enn den nevnt tidligere i tråden.

South67 #154569 21/11/2008 9:33 AM
South67 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Nå etter å ha komme delvis ut av den medisinerte verden, dog forsatt med ett lite snev a Novo virus i kroppen skal jeg være ydmyk nok til å rette innlegget slik det var ment.Problemene som har oppstått vedr binding, kan sikkert masse av disse bortforklares med feil bruk. Derimot knust alu plate fremme kan ikke karakteriseres dit hen da dette er feil materialvalg fra produsentens side, noe de også har bekreftet og ville utbedre. Dog noe de nå ikke vil utbedre men gi reservedeler for de det gjelder. Jeg bruker bindingen aktivt 60-70 skidager pr år. Når det gjelder søksmål er dette på trappene i US ikke her. I Norge pr dags dato har det aldri vært kultur for søksmål, men erstatning, og det var det som var meningen med mitt innlegg, hvor mange som har blitt fortalt det samme som meg, men harr fått ett annerledes svar/utgangspunkt fra Rottef. i dag ? og hvor mange som er villige til å legge press på rottef., slik at evt ny bindingstype til redusert pris vil bli aktuell.Jeg må ha blitt totalt misforstått når det gjelder å henge ut Bente hos RF, for dette har aldri vært meninga, Bente har vært bli o hyggelig samt sendt meg delene, men dog også videreført infoen vedr. bedriftens ståsted i denne sammenheng.Men hvorfor dette har blitt misoppfattet skjønner jeg ikke helt. Har prøvd å få kontakt med flere hos RF uten å lykkes,kontaktperson hos RF vedr dette er vel Trond men han svarer dog aldri på mail.Å kjøpe nye bindinger er ingen nevneverdig tung økonomisk last for meg,så det er ikke sakens kjerne.Min forhandler er desverre konkurs, det er mange som nevner pr.mail til meg at det kan også RF gjøre. Desverre er det slik at går de konkurs så er dette pga dårlig handlekraft, neppe fordi vi IKKE har tro på produktene deres.

Støtter dette;
South67 #154570 21/11/2008 9:39 AM
South67 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Høres ut som en bra løsning, men vi bør ha en rep. som kan fronte feilene/manglene.

South67 #154571 21/11/2008 9:41 AM
South67 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Sitat South67:Høres ut som en bra løsning arnir, men vi bør ha en rep. som kan fronte feilene/manglene.

positivt overrasket
South67 #154572 21/12/2008 12:55 PM
Fersking
Fersking

Jeg står i samme båt som mange andre her. Kunne selvsagt tenkt meg et nytt produkt som er bedre enn fjorårsmodellen, men har liten tro på at det vil skje basert på andres erfaringer.

Har selv gjentatte ganger purret på min lokale sjappe for å få fikset skibremsen og problemet med at den gnager i skoa. Tross ca 5 henvendelser har jeg enda ikke fått et svar fra de. Tok derfor å ringte Rottefella direkte. Min opplevelse som supportkunde ble straks mange hakk bedre, ettersom Rottefella var veldig imøtekommende med mine mangler. Det ble ingen ny binding på meg, men jeg får tilsendt erstatningsdeler til alt jeg påpeket som mangler fra min side. Velger å rose rottefella for positiv service, men har et lite håp om at jeg på et tidspunkt får erstattet min binding med en 09-binding...

South67 #154573 21/12/2008 7:46 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Mailet Rottefella angående nye skibremser til min NTN 07/08 modell, og bare to dager etter lå de i postkassa, selvsagt kostnadsfritt. Utrolig god service. Synes vi ikke skal sutre for mye over hva vi har kjøpt, men en kraftig prisreduksjon på den nye modellen hadde vært på sin plass for oss "testkjørere"

Make love not war...unnless you really have to!
South67 #154574 21/12/2008 8:27 PM
Avhengig
Avhengig

Jeg må bare komme med min mening, selv om jeg kjører alpint.

Det som enkelte hevder her, at forbrukere bør være snille med Rottefella med tanke på kritikk over produkt som ikke holder mål, fordi Rottefella er nyskapende, den synes jeg blir drøy.

Joda, for all del, det er bra at man har firmaer som utvikler ny teknologi og nyskapende produkter. Men når et firma setter et produkt i produksjon, og deretter sender produktet ut på markedet, så må det forventes at produktet er testet og kvalitetssikret!

Så klart, enkelte barnesykdommer på et ferskt produkt vil det være; samme pokker om det er en ny telemarkbinding; en ny bilmodell; eller en ny TV.

Men at man skal være snille og ikke kritisere en fabrikant hvis det leverte produktet ikke holder mål??

La meg spørre hvorfor?

Som forbruker har man betalt penger for et produkt. Man har jo ikke lagt ifra seg noen tusenlapper hos en forhandler uten å få noe tilbake.

Og bedriften som selger et produkt, gjør det jo for å drive business! De ønsker å tjene penger på varen de produserer. Dermed er jo kjøpet å regne som en gjensidig avtale mellom produsent og forbruker.

Så klart, man bør alltid la forhandler (via produsent) få sjansen til å utbedre eventuelle mangler på et produkt. Å dra inn det tyngste skyts med én gang, med å fyre opp språket, true med advokater, osv, er verken spesielt lurt og heller ei nødvendig. Man kommer faktisk adskillig lenger ved å være hyggelig og snakke normalt med folk når man har et problem.

Så sant ikke forhandleren er direkte useriøs...noe TV2 Hjelper Deg har hatt noen saker på...

Men hvis forhandler har fått en slik sjanse, evt. flere sjanser til å ordne opp i forholdet, og ingenting blir bedre...eller i verste fall at forhandler/produsent rett og slett gir BLAFFEN i å komme kunden i møte...?

Da bør man gjøre det man kan for å lage bråk, slik jeg ser det! Da bør man bruke de midler som finnes for å vinne frem.

Det vises i denne tråden til at en hos Rottefella nærmest har unnskyldt produktfeil ved at NTN-systemet i 07/08 var en prøvemodell, og at forbrukeren dermed ikke har noen rettigheter.

Hvis dette virkelig er korrekt; at dette er noe Rottefella har sagt og står for...vel, da blir jeg skremt over hvor liten kunnskap man har om den norske Kjøpsloven (verdens beste forbrukerlovverk)

Det holder ikke å si at et produkt er å regne som et "prøveprodukt" og dermed fraskrive seg ethvert ansvar. Et slikt argument slår norsk lovverk ettertrykkelig i stykker!

Hvis jeg hadde fått et slikt svar?

Vel, da skulle jeg først finlest Kjøpsloven, og så Forbrukerrådet neste stopp!

Har selv snakket med Forbrukerrådet før, i forbindelse med mangler på et par produkter kjøpt hos Elkjøp.

Hos sistnevnte firma synes det ofte å virke som de ansatte tror at Kjøpsloven er som en gjennomsnittlig utgave av Se&Hør; altså, man leser det som står skrevet, men man gidder ikke ta det så veldig seriøst...(Nei, jeg er ikke imponert over servicen Elkjøp står for, og er FORHENVÆRENDE kunde hos dem...)

Jeg gadd ikke å gi meg, ettersom de hadde solgt et produkt med mangler, og attpåtil var direkte arrogante og vanskelige mot meg som forbruker.

Og, jeg vant frem! Ettertrykkelig!

Så, møter man motbør som forbruker, på mangler man selv IKKE har noen som helst skyld i, og forhandleren ikke vil gjøre opp for seg/få til en løsning; lag et helvetes bråk!

Det er nok av seriøse aktører i et marked. Det er INGEN grunn til å la de useriøse slippe unna!

Og NB! Jeg sier IKKE at Rottefella er en slik useriøs aktør! Bare så det er klart!

South67 #154575 21/12/2008 10:18 PM
Fersking
Fersking

Helt enig i at dette er en erstatningssak. Greit nok at det var et førsteårsprodukt, men rottefella sa vel aldri noe om at folk som kjøpte bindinga var testrotter!?? Skulle tatt seg ut om sony nekta å erstatte Tv'er som ikke tålte at man så på tv. "Nei beklager, det er desverre ny teknologi så da er det din egen feil at du kjøpte den.."

Dessuten er det jo fremdeles masse butikker som selger den gamle bindinga. En butikkeier jeg snakka med her om dagen fortalte at han måtte nekte å ta inn rottefella til sine butikker før de tok tilbake fjorårets bindinger før årets sesong. Hvis det var et testprodukt burde vel Rottefella ha krevd å få alle usolgte bindinger i retur..

Virkelig kjipt med selskaper som ikke kan stå inne for de produktene de lager. Er ikke akkurat tillitsvekkende for potensielle kunder.

South67 #154576 21/12/2008 10:53 PM
Fersking
Fersking

At vi sa oss villige til å "teste et uferdig produkt" er det latterligste jeg har hørt på lenge.

Jeg følte meg faktisk forholdsvis trygg når jeg kjøpte NTN i fjor. Hvorfor? Fordi jeg hadde vært borti demo modeller som faktisk fungerte.

På demo modellene jeg var borti var fleks i støvel/binding forholdsvis ok, og det var gravert inn 1-2-3-4-5 på kompresjonsfjærene. Likte også bedre de røde hukene på "kroken". Altså de bitene som griper rundt støvelen bak i ytterkant. Det var lettere å se at bindingen satt skikkelig på og at begge satt helt inntil støvelen.

På det utstyret jeg faktisk kjøpte var alt svart, instillinger på kompresjonsfjærene klistremerker, støvel og binding passet ikke skikkelig sammen og støvel var MYE stivere enn demo. Det at støvel og binding ikke passet skikkelig ga utslag i såpass mye slark at utstyret i praksis var ubrukelig. Støvelprodusent skyldte på Rottefella og motsatt. Festlig! Det hjalp heller ikke på godfølelsen at boltene regelmessig knakk.

Har ikke lenger noen 08 binding, men noe reservedeler har jeg fortsatt. Gis gratis til førstemann som sender meg melding. Kan, og må, plukkes opp sentralt i Oslo.

Alt ubrukt.4x røde kompresjonsfjærer1x blå kompresjonsfjær2x bolter m/tilbehør

bytte bindinger
South67 #154577 21/12/2008 11:27 PM
Fersking
Fersking

Er det lett å bytte bindingene på ski? er de ikke limte da?

hmm
South67 #154578 24/12/2008 2:25 AM
Medlem
Medlem

trur egentlig folk bare bør roe seg fulstendig ned...om noen ringer til "deg", og spør "om du kunne åpna døra å fått et glass vann, IGJEN!" ?men hvis samma karen ringer å sier "finn klar et glass van for faen, er så jævla tørst, er der snart du bør stå klar..." hva gjør du da? og som nevnt tidligere her, hvor mange eksempler finnes det ikke på folk som har hatt problemer, der rottefella vederlagfritt har ordna opp PRONTE! regner med det er her inne jeg har lest det, men vet hvertfall det er flere som har skakk kjørt bindingene sine i alpinanlegg, der di kun har måttet ta med skia til nærmeste sjappe, der di har fått påmontert nye bindinger, og en god beklagelse, for så å være klar til dagen etter.. tenk litt over ting, er det rottefella eller trådstarter som pisser i motvind her egentlig

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå