Tror kanskje du skal legge mer vekt på bruksområde og passform. Det jeg anbefaler er at du tar deg en tur rundt og prøverforskjellige merker med tanke på passform. Ting du bør legge vekt på når du prøver jakker er følgende: Armlengde og skuldersnitt; ta på deg jakka skikkelig og strekk begge armene rett over hodet, har du på deg en god jakke skal ikke ermene skli ned fra håndleddene, det samme gjelder når du bøyer armene. Videre er det viktig at jakka ikke sklir opp over hoftene når du strekker opp armene. videre bør du bøye deg fremover og ta i bakken, viktig at ikke jakka sklir oppover ryggen.Bukse: Vurder om hvorvidt du vil ha bukse med eller uten seler. Velger du seler er det viktig at ikke buksa blir dratt for langt opp når du har på deg selene, da særlig når du bøyer deg fremover. Det er viktig at buksa ikke blir dratt over anklene når du løfter opp et bein med 90 graders vinkel i kneet.

Når det gjelder vurdering av bruken synes jeg det er viktig at du tar et ærlig oppgjør med deg selv om hvorvidt klærne skal brukes til bare skikjøring, eller om de også skal fungere godt på fjellturer i dårlig vær. Er det kun det første er det viktigste at kærne er vindtette og tåler fuktighet sånn nogelunde. Skal du på fjellet bør du vurdere nøyere hvor god membran du vil ha. Det finnes ingen membran idag som er 100% vantette som samtidig puster. hovedforskjellen på membraner går i all hovedsak ut på hvor godt de puster. Personlig så sverger jeg til gore tex. Denne puster kanskje ikke så godt som en event membran, men min erfaring er at gore er bedre mot mye vann. Her må man selvfølgelig vurdere om man vil bli fuktig innenfra eller utenfra.

Klær med kjente membraner (les Arcteryx, Norrøna, Lowe Alpine) koster som regel alltid mer enn klær med med mindre kjente membraner ( les Bergans, Craft, Helly Hansen...)

Til slutt synes jeg du bør legge mest vekt på at du ikke er ferdig utvokst enda. Hvis du har god råd er det selvfølgelig greit å betale for kvalitet og passform, men som du antyder har du kanskje ikke så god råd, og da hadde jeg ventet med å kjøpe det dyreste til du var ferdig utvokst. Selvfølgelig er det lettere å finne klær med god passform hos de dyrere produsentene.

Lykke til