ja, og det med merkene er ofte litt oppskrytt. De fleste litt dyrere jakker tåler mye regn og vind, men en del av dem sitter som en dass på kroppen (her er det STORE forskjeller). Når det gjelder Norønna føler jeg desverre ikke at det måler seg med f.eks Arcteryx, Mountain Hardware og en del fra Patagonia. Og prisene er stortsett like (ser at Norønna har skrudd ned prisen i år og er vel faktisk noe rimeligere). Det er synd, for de fleste av oss vil ha mest for pengene når vi legger 5000 på bordet. Arcteryx har også livstidsgaranti (mener jeg Norønna har i realiteten, men ikke på papiret). Men det er fortsatt mange som sverger norsk og det er jo greit. Norønna er jo ikke dårlig, men det er sjelden de har de beste løsningene.
Når det gjelder Bergans funker det utmerket for den prisen du gir. Jakkene er ikke laget i Norge (tror faktisk ikke Norønna lager alt i Norge lenger heller), men ikke nødvendigvis dårlig fordet. Ikke helt topp løsninger, men så er det halve prisen av en Arcteryx, Norønna, Patagonia, Moutain Hardware jakke.
Helly Hansen har jeg lite erfaring med. Har de nye skoene, som jeg synes er kjempebra. Hadde også en HH Equipe (ellerno) jakke for en del år tilbake. Fjelljakke av den gamle gode og tunge sorten. Så på den største serien i butikken, så jo greit ut, men jeg forbinder alltid Helly Hansen med seiling. De bruker også en del løsninger som er mer seilingsorientert enn fjellorientert. NOe mer har jeg ikke å si om HH.