Nå er det min tur til å forsøke å forklare forskjellen mellom Rottefella og linken. Linken kan man kalle en typisk passiv binding. Den gir lite motstand når du løfter hælen og derfor fører til liten bøying av tåleddet i støvelen. Fordelen er at tuppen av skien ikke blir presset ned når man kjører i dyp løs snø. Ulempen er at siden bindingen i liten grad utnytter flexen i støvelen så er det støvel-tuppen som beveger seg foran i bindingen. Over tid får man merker oppå støvelen av linken bindinger.

Når det gjelder mer aktive bindinger som R8 kan som sagt motstanden i bindingen gjøre at skituppen hekter seg i løs-snø. Man må kjøre med mer bakvekt off-pist med en slik binding. På den annen side gir bindinger med motstand mye bedre kontroll på hardere underlag. Dette sier seg selv, fordi bindingen får skoen til å flexe, og en større del av foten dermed er i kontakt med underlaget. Dette gir bedre kontroll og balanse. Med linken bindingen i bakken har man definitift mindre kontroll på bakskien.

Ideen bak hammerhead bindingen er veldig god siden den gir mulighet til å justere motstand etter forholdene. Jeg har desverre bare fått testet denne en dag og synes den virket noe slerkete.

Uansett tror jeg rottefella kan komme til å ta innersvingen på konkurrentene dersom den nye normen de utvikler blir bra.