Jeg kjører alltid med ryggplate, uansett. Har blitt så vant med å ha den på at den ikke merkes. På toppturer tar jeg den av og til av hvis det blir for varmt. Enkelt å feste den utenpå sekken, og greit å ikke ha gjennomvåt plate av svette når du skal kjøre nedover. Det kan bli kaldt.

Om sekk er like bra som plate blir veldig vanskelig å si noe generelt om. Selvsagt kan en sekk ta imot like mye støt som en plate. Den kan til om med ta imot mer fordi den bygger ut fra ryggen i mye større grad en plate. Alikevel kan plate være helt avgjørende hvis du har uflaks, selv om sekken er på plass. Konklusjonen blir at både plate og sekk vil gi ultimat beskyttelse ved maks uflaks, men at det i mange tilfeller kan holde lenge med bare sekk.

En av de tingene jeg liker best med plate er at den varmer veldig godt på ryggen. Dermed blir musklene gjennomvarme, noe som gjør de mer i stand til å tåle fall, trykk og smeller. Med ryggplate og hjelm har du en veldig billig forsikring mot vitale hode og ryggskader. Jeg er ikke interressert i å ødelegge hverken rygg eller hode og på den måten aldri få kjørt med brett. Selvsagt kan man aldri gardere seg mot alle farer og skader, selv med hjelm og plate, men man er hakket bedre rustet enn å kjøre uten. Bare spør han som braste inn i steinura på Stryn for et par år siden. Uten ryggplaten hadde han ikke hatt følelse i beina idag.