Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Montering av telemarkbindinger
#144637 10/11/2007 6:03 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg vet at dette er et tema som er hyppig oppe til diskusjon både her og i andr elignende fora. Allikevel klarer jeg ikke å oppdrive de informasjonen jeg er ute etter: Jeg skal montere mine nye Hammerheadbindinger på Karhu Team 100 (186) med første prioritet at det ikke skal kompromitteres på løssnø/frikjøringsegenskaper, samtidig som de selvfølgelig må fungere i bakke også (for å være ærlig er det vel der det meste av kjøringa skjer). Jeg har saumfart nettet etter maler og modeller for beregning av monteringspunkt, og har vel kommet til i hovedsak to modeller; Center Ball@Center Running Surface og den "gode gamle" pin line @ chord center (jeg forstår chord center som midtpunktet på avstanden tupp-bakkant av kontaktflaten).For meg synes det at bindingene i begge tilfeller kommer i lengste laget frem på skien. På telemarktalk.com ser det også ut som at dette er i vinden, med fremvekt på monteringen, men til mitt bruk tror jeg dette blir feil. Noen som kan introdusere meg for andre modeller for montering, som egner seg bedre til bakoverlent frikjøring?

Mange muligheter
SigurdHaakonsen #144638 10/11/2007 7:20 PM
JS. Offline
Medlem
Medlem

Hei.Ja det er ikke lett å finne det beste punktet for montering av telemarksbindinger på twintip. Har nevnt min erfaring på dette feltet i tidligere tråder. Chord center er en mulig løsning. For min del sammenlignet jeg denne med balansepunktet på skia. Målte og så etter hva som så bra ut. Til slutt kom jeg fram til en mellomting, der jeg har 55% av kontaktflaten på skia foran midpunktet av skoen og 45% av kontaktflaten bak. For min del fungerer dette bra sammenlignet med tidligere montering som var lengre frem og ikke fungerte for min del. Jeg har en tilbakelent kjørestil og kjører fort. Monteringen jeg har beskrevet gjør skiene stabile og trygge i høy fart uten at tuppen blafrer. Jeg trives best utenfor løypene selv om det bir en del kjøring i preparet bakke. Lykke til.

Hammerhead sin besktivelse
SigurdHaakonsen #144639 10/11/2007 9:19 PM
Ivrig
Ivrig

Jeg kjører kun alpint, men har montert mange Hammerhead på både frikjøringsski, twintipski og racingski for min sønn. Er du usikker ville jeg anbefalt deg å benytte Hammerhead sin egen beskrivelse der du trekker ifra halvparten av baktuppen og deler på 2 (gjelder også små baktupper på alle typer ski). Da er du iallefall veldig nær det min sønn liker best. På twintipp ville jeg gått litt frem med bindingen dersom du har støvler i størrelse betydelig over Euro 43.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå