Myk eller stiv gir en del forskjellige egenskaper.

Stiv: Fartsstabil, bedre i oppkjørte forhold, potensielt tyngre å svinge. Ski med rocker kan være stive og lettsvingte på en gang, slik at man kombinerer det beste fra to verdener.

Myk ski: Mere leken, søker opp i løssnøen pga at tuppen bøyer seg. Mulig å sprette fra sving til sving pga at hele skien bøyer seg ned i snøen.

Med mystiske innsvingsmål mener jeg at ski som er bredere på midten enn foran og bak (Praxis powder, DPS lotus 138 Armada ARG, Birdos 11´s, Volant spatula), ski som har ekstremt lange tupper (4front EHP 186 og 193, Salomon rocker, DPS lotus 120, Black crows, PMgear brocker, Armada JPvsJulien 09, K2 pontoon, Birdos floater) virkelig kan ha noe for seg. Poenget mitt er at disse er optimalisert for løssnøkjøring og dermed er en videreutvikling av ski med tradisjonelle mål. De kan ha f.eks. fem mål istedenfor tre (Armada ARG), veldig kort kontaktlengde i forhold til oppgitt lengde. (K2 Pontoon, Hellbent, Line EP pro) Ofte vil en og samme ski oppfylle alle disse ulike kriteriene til "mystiske" mål.

Normale "regler" for svingradius o.l. slutter å være gyldige i løssnø. Mine egne Praxis er f.eks. utrolig lettsvingte selv om de har omvendt innsving og sånn sett ikke har noen svingradius.