Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Ski til jente. Hva bør velges?
#136510 21/11/2009 3:17 PM
Ellen Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Det er en jungel av utvalg når nye ski skal kjøpes, Jeg er 160, stått endel på telemark, men skal bytte til alpint. Hovedsaklig til bruk offpiste i de fleste forhold, men må kunne fungere i bakken. Tenker kanskje på å kjøpe fjorårets modeller på grunn av pris.

Er det lurt å velge egne jenteski?Hvor lange skal de være (jeg er 160)? Noen ski som anbefales? mange modeller i år har rocker, er det så bra at det er verdt å kjøpe årets modell? takk for all hjelp!

K2 Missbehaved
Ellen #136511 21/11/2009 6:01 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

HEi, det viktigste først: Du kan ikke finne på å legge telemark på hylla. smile Når du har hatt løs hel blir det helt feil å sette den fast igjen.

Med tanke på ski. Jeg vet ikke så mye om dameski, men jeg kjenner noen som bruker K2's Missbehaved og er meget godt fornøyd. Fordelen med rocker er at du slipper å "henge" så mye i skoa, men di fleste jente skiene har vell noe dem kaller "mini rocker" så jeg vet ikke hvor mye den har å si. Med tanke på lenge så burde du nok gå for 169cm. Fordelen med jente ski er jo at dem er laget for dere som er litt lettere en oss gutta. Så dem er jo ikke fullt så stive.

Skitips!
Ellen #136512 22/11/2009 1:02 AM
Fersking
Fersking

Jeg kjører med jenteski selv, og de er nok litt lettere enn vanlige, men om det er betydelig mye bedre kan jeg ikke hjelpe deg med... Har ikke prøvd vanlige!

Når det gjelder lengde kommer det litt an på kjørestilen din. Er du glad i stor fart er en lengre ski mer stabil, men om du skal svinge mellom trær vil en kortere ski være lettere å manøvrere i tide, før du støter på neste tre. Selv er jeg 170 cm, og skia mine 165 cm. Disse har jeg aldri kræsja i et tre med..!

Uansett, lykke til! (Lenge leve telemark! :wink )

Velg litt lenger ;)
Ellen #136513 22/11/2009 1:22 AM
Fersking
Fersking

Hei!

Jeg har kjørt med jenteski i to sesonger nå, og er kjempefornøyd med det! Kjører med k2 nancy som er middels tjukke og fungerer i pudder og løype (pga litt karvet form, så går det også an å kjøre i løype). Jeg er 162, og kjører med 169. Det vil jeg anbefale deg å gjøre! Spesielt når du fokuserer på frikjøring. I dyp pudder vil det være en STOR fordel å velge litt lenger ski. Jenteski er litt lettere i vekt og er som sagt litt mer karvet i formen, som gjør det lettere å svinge og ha kontroll over.. Så jeg ville nok valgt det (spesielt mtp at du begynner med alpint nå). Men vi snakker ikke om ekstreme forskjeller fra "gutteskiene" heller, da... Uansett, så er det jo litt kulere å kjøre med jenteski wink

Lykke til!

Velg litt lenger ;)
Ellen #136514 22/11/2009 1:23 AM
Fersking
Fersking

Hei!

Jeg har kjørt med jenteski i to sesonger nå, og er kjempefornøyd med det! Kjører med k2 nancy som er middels tjukke og fungerer i pudder og løype (pga litt karvet form, så går det også an å kjøre i løype). Jeg er 162, og kjører med 169. Det vil jeg anbefale deg å gjøre! Spesielt når du fokuserer på frikjøring. I dyp pudder vil det være en STOR fordel å velge litt lenger ski. Jenteski er litt lettere i vekt og er som sagt litt mer karvet i formen, som gjør det lettere å svinge og ha kontroll over.. Så jeg ville nok valgt det (spesielt mtp at du begynner med alpint nå). Men vi snakker ikke om ekstreme forskjeller fra "gutteskiene" heller, da... Uansett, så er det jo litt kulere å kjøre med jenteski wink

Lykke til!

Velg litt lenger ;)
Ellen #136515 22/11/2009 1:23 AM
Fersking
Fersking

Hei!

Lykke til!

takker for svar
Ellen #136516 22/11/2009 11:23 PM
Ellen Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

hehe, er ikke med hevet hode jeg bytter over til alpint, men har prøvd det og det var vannvittig moro! Men sier ikke helt farvel med løs hæl enda! Takk for svar, skal sjekke ut og se om jeg finner noe!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå