Tørr skisåle
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hoho ^^ Prøvde å søke etter dette på forumet, men uten hell.Skisålen min begynner å bli tørr i helt i kanten, på begge sidene. Hva kommer dette av og ikke minst, hva burde jeg gjøre med dette?
|
|
|
 au da.
|
Medlem
|
Medlem
da er nok skia dine desverre ødelagt.
|
|
|
 Re: Tørr skisåle
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Så om skisålen begynner å bli tørr / blitt tørr, er skia ødelagt? Det har jeg vanskelig for å tro gitt. Andre som har noen mer optimistiske erfaringer rundt dette? ;P
|
|
|
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Er vel kanskje bare å kappe opp skia å bruke trekjernen som opptenningsved, kanskje like greit?
|
|
|
 :D
|
Medlem
|
Medlem
|
|
|
 Smør skia dine..
|
Medlem
|
Medlem
ta de med til en sportsforetning å få de til å glide skia dine..det koster vel en hundrelapp. du burde kjøpe deg et smørejern og litt glider. swix har rimelige smørejern, samt har de gode "basis" glider. det lønner seg å kjøpe utstyr for å holde skia i go stand.
|
|
|
|
|
|
 glemte en ting!
|
Medlem
|
Medlem
det at sålen er hvit under kommer av at den er tørr..derfor må sålen glides jevnlig:)
|
|
|
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ja det var det jeg og konstanterte med, er ikke så galt at de er hvite, men begynner å få en lysere farge enn midt under skia.
|
|
|
 Tørre såler
|
Fersking
|
Fersking
At sålen er lys er pga at du ikke tar vare på skien. Som oftest er skien mer tørr i området hvor bindingen er. Husker ikke hva som er grunnen til det. Er du smart må du få tak i myk voks da denne best trekker inn i skien. En ski er litt som en tresnekke. Blir bedre jo flere ganger du "sauser" den inn.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Får si først at jeg ikke er hinsides imponert av trådstarterens behandling av utstyr. Greit nok å kjøre noe til det faller sammen eller knekker, men er det ikke like greit å la utstyret fungere optimalt inntil det punktet? Grunnen til at sålen blir lysere enkelte steder mer enn andre er at for eksempel ved bindingen(spesielt her; hvor er vekta di?) blir skien lagt langt mer press på enn på andre deler av skien, ligeså med kantene. Det økte presset skaper mer friksjon, som er ensbetydende med mer varme, og når det aktuelle området ikke er lubrikert(altså, vokset), vil friksjonen/varmen gå utover voksen i stedet for. Sett hva som skjer om du legger noe som helst tørt i en tørr stekepanne og setter på full varme? Det er omtrent det som skjer; såla stekes. I verste fall, etter lang tids mishandling (les: ikke voksing) vil porene i den sintrede skisålen smelte sammen, og det aktuelle stedet, der det er hvitt, vil ikke kunne ta opp voks i nærheten av hva den kunne før. Er i grunn fort gjort å finne ut om du har kødda til sålen, og det er å vokse skiene. Trekkes voksen saktere inn i sålen der det er hvitt, har du bremset en del av egenskapene til sålen, og trekkes ikke voksen i det hele tatt, har du ødelagt den. Det er utrolig bra å ligge på skjær med en tilkødda såle som griper langs kantene. www.skituning101.com - les, se og lær.
|
|
|
 skremt
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Blir skremt av å lese slike innlegg. Trodde først bare at det var kødd. Det å preppe sålen på skia er en viktig del av vedlikeholdet. Akkurat som å peile olja på bilen. En godt preppa ski er ofte forskjellen mellom himmel og helvete. Ikke bare går de fortere, de svinger bedre også. Så til alle dere der ut som mishandler skia deres: Få på litt voks på sålen og opplev en ny verden.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Skulle ikke stå at varmen gikk utover voksen der oppe, men utover sålen. Jeg kan ha vært litt trøtt på skrivende tidspunkt!
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
å hoila loila! Du kan steike egg i ei skipresse, lett! om du hadde målt temperaturen under skia når du kjører hadde den ikke kommet opp i tosifret en gang. Det er friksjon, friksjon og friksjon som sliter på såla: Og hvite såler er ikke farlig, faktisk er det sundt! det betyr nemlig at du kommer deg ut på ski oftere enn du rekker å vokse, og som mange sikkert har hørt, å smøre ski er en usund hobby. Her er ei liste på hva som ødelegger ei park/frikjøringsski: -Brudd og alvorlig delaminasjon (om det ikke er helt i tuppen, da kan du bare teipe sammen og stå videre)-Innslått stålkant slik at den har knekt og stikker ut mot fartsretninga (bøyd kant gjør sjelden noen merkbar forskjell)-stålkanten utdradd (i løssnø fungerer det fortsatt helt problemfritt)-utrøsking av bindingen (dette er noe drit og her har ikke ski- og bindingsprodusentene fulgt med utviklinga)-vann i skruehullene i ski med trekjerne (på grunn av skruene vil ikke vannet kunne tørke bort og kjernen råtner, dette kan videre føre til utrøsking og brudd) Dette ødelegger IKKE skia di:-temperaturer under 135 gr.C-tørr såle-"chipping" (biter som ramler av topsheeten.)og riper-eksponert trekjerne som ligger luftig til (f. eks. sideveggen borte el. hull gjennom glassfiberlaget mellom såle og kjerne, skjer sjelden og gjør ikke noe annet enn å gjøre skia marginalt treigere)-rust på stålkanten (rust beskytter faktisk kanten mot mere rust, så det er bare å slipe vekk rusten, evt. la snøen gjøre jobben i løpet av årets første skidag) I bunn og grunn er ikke skia ødelagt før du ikke kan ha det moro med den lengre. Og jo styggere den ser ut, jo mere tør du å bruke den til! Men for all del, ingenting er som litt voks for å gli fortere på transportstrekket, der er jo som kjent der man merker forskjellen på mus og menn.
|
|
|
 .
|
Fersking
|
Fersking
Veldig bra skrevet Endre Hals!
|
|
|
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Nå får flere av dere meg til å høres ut som en som bruker skiene mine til å mokke snø ut av innkjørselen!FEIL! Det går faktisk veldig godt ann at jeg ikke har hatt tid til å få gjort nå med, står på ski hver eneste dag og har DESSVERRE ikke utstyr for å gjør dette selv, men jobber med saken! Jeg tar så godt vare på skiene mine som jeg få til. Må inn til byen for å får de behandlet og da blir jeg uten ski noen dager. Sa sist i går min kjære at jeg elsker skia like mye som henne. Ble ikke så veldig godt mottatt.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Dette er ikke så mye hokus pokus, bare bruk en hardere voks langs kanten enn på resten av skia, særlig om du står mye på kunstsnø. Det har ingenting for seg å "sause inn" skia, som nevnt lengre opp her, da det er forsvinnende lite voks som faktisk løser seg opp i sålen. Voks skiene jevnlig, da tåler basen mere, og det er lettere å få skia til å gjøre som man vil, fordi den GLIR.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sitat PWDR:Veldig bra skrevet Endre Hals! <p></p> takk takk, selv ergrer jeg meg over et par grove kardinalfeil:sund og usund! det var drøyt teit å skrive. (sunn og usunn skal det være)
|
|
|
 Brent såle
|
Medlem
|
Medlem
Bare for å kverulere litt på inlegget til Endre; JO, det kan bli så varmt under skia når du kjører at sålen rett og slett smelter Blir brent). Det skjer da som regel under midten på skia og helt intill stålkanten. At sålen smelter oppstår stort sett når det er veldig hardt og/eller kaldt med "nye" snøkrystaller. Det at det er hardt eller kaldt (spisse snøkrystaller)gjør at friksjonen blir større og kjører du svinger i veldig høy hastighet kan sålen smelte. Dette er noe stort sett alle som har kjørt utfor har opplevd, og hvis man ser på en WC utfor ski vil mange av disse ha fått ny såle langs kantene. Et (nesten) ikke ekstisterende problem for oss vanlig dødlige, men kjører du fort i -30 i en hard bakke med litt nysnø kan du risikere brenning av sålen hvis man er uheldig.
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Sitat greipfrukt:Sa sist i går min kjære at jeg elsker skia like mye som henne. Ble ikke så veldig godt mottatt. Fint å vise litt ærlighet! Det støttes. Ellers beklager jeg bare at jeg var litt krass med innlegget i natt. Grettenhet og angst for eksamensresultater får ta skylden, pluss litt verdensmesterkomplekser.:wink Men, voksing en gang hver tredje dag i fjellet er ikke så ille, og trenger ikke ta mer tid enn 20 minutter. Endre Hals har forøvrig rett i at voksing er en usunn hobby, men dette med friksjon og mangel på glidemiddel som jeg nevnte, og som ski&die støttet litt opp om, skjer faktisk. Hardere voks langs kantene er, som en annen kar nevnte her, en god ide.
|
|
|
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Du er tilgitt ;P Bruker hardvoks glider rimelig ofte for det går rimelig kjapt! Får håpe at jeg får igang preppeboden snart : )
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Sitat greipfrukt:Du er tilgitt ;PBruker hardvoks glider rimelig ofte for det går rimelig kjapt! Får håpe at jeg får igang preppeboden snart : ) Voksejernet til Swix er relativt kostbart (men ganske ålreit å bruke), og det går fint an å bruke reisestrykejern(slike uten hull for damp) og vanlige strykejern(med aluminiumsfolie over selve jernet, for å dekke over damphullene) i stedet for. Jeg bruker stort sett en vokstype her i Narvik og overalt ellers, og det er CH7 (den lilla), samt at jeg har CH6 til å ha langs kantene, eller hele såla, om det er svinkaldt eller rent kunstføre. Har også noe varmtempvoks (CH10, tror jeg - den er gul) som jeg bruker til rens av såla(varmsikling-sjekk linken jeg hadde med i den første posten min) istedet for basecleaner om jeg ikke skal reparere noe. Artechski.com selger Swix til godpriser. Du finner også et og annet lurt preppeverktøy der!
|
|
|
 voks!
|
Fersking
|
Fersking
Bare ett tips:)når du setter bort ski for sesongen, saus inn ski med gul glider..(fks ch10) (i tillegg til igjennom sesongen..)Ett annet tips er at du får glider fra Rode til 170kr for ett kilo:D Billig!!!=men bra!:)3 ganger så mye ca som fra swix!Rode har også ett bra jern til rundt 500spenn..for all del, ikke bruk strykejern, da termostaten ikke er like "fintfølende" som ett smørejern.. da kan du fort brenne sålen..:(
|
|
|
 dessuten..
|
Fersking
|
Fersking
Jeg er sikker på at du "håpet" på at de var ødelagt, slik du kan kjøpe nye ski uten at din kjæreste sier: "nye ski NÅ igjen!!!" hehe...
|
|
|
 Sikkert mange som lurer på dette her...
|
Medlem
|
Medlem
...med prepping, sliping og annet vedlikehold av alpinski, brett og evt. langrensski...? Sjekk ut hjemmesida til Swix: www.swixschool.noGjennomgang av alt med levende bilder! Kos dere med jobben, folkens :o)
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sitat ski&die:Bare for å kverulere litt på inlegget til Endre;JO, det kan bli så varmt under skia når du kjører at sålen rett og slett smelter Blir brent). Det skjer da som regel under midten på skia og helt intill stålkanten.At sålen smelter oppstår stort sett når det er veldig hardt og/eller kaldt med "nye" snøkrystaller. Det at det er hardt eller kaldt (spisse snøkrystaller)gjør at friksjonen blir større og kjører du svinger i veldig høy hastighet kan sålen smelte.Dette er noe stort sett alle som har kjørt utfor har opplevd, og hvis man ser på en WC utfor ski vil mange av disse ha fått ny såle langs kantene.Et (nesten) ikke ekstisterende problem for oss vanlig dødlige, men kjører du fort i -30 i en hard bakke med litt nysnø kan du risikere brenning av sålen hvis man er uheldig. Hvorvidt det er rein friksjon eller friksjon- og smelting som ødelegger såle på utforski får vi foreløpig la snåsamannen finne ut av. For meg har dette alltid virket som rein overtro, men en gang skal jeg finne ut av det. nok om det, fri flyt handler om park- og frikjøring, utfor kan vi holde utfor..
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Sitat arilderbest2:Voksejernet til Swix er relativt kostbart (men ganske ålreit å bruke), og det går fint an å bruke reisestrykejern(slike uten hull for damp) og vanlige strykejern(med aluminiumsfolie over selve jernet, for å dekke over damphullene) i stedet for. Toko Waxmouse koster mellom 250 og 400 kroner litt ettersom hvor du handler. Og et tips til dem som ikke gidder dra av voksen etterpå; om du ikke er så kresen første turen så lar du glideren bli skrapet av når du kjører. Det sparer du ca halve smøretiden på 
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sitat greipfrukt:Sa sist i går min kjære at jeg elsker skia like mye som henne. Ble ikke så veldig godt mottatt. Sikkert fordi hun ser at du ikke kan være særlig glad i skia. Spander full preppepakke på skia, så skjønner hun at du mener alvor :wink
|
|
|
 uuups..
|
Fersking
|
Fersking
ble en liten feilkilde her gitt... rode voksen er en halv kilo..ikke 1kg:D men fortsatt billig:)
|
|
|
 Få skiene slipt og smurt
|
Fersking
|
Fersking
Steike, noen av dere skremmer jo vannet av folk med sånne svar. Tørr (hvit) såle inntil stålkantene tyder på: 1. Det er for lenge siden skiene dine ble smurt og/eller slipt. 2. Du har slipt stålkantene for hånd selv, og dermed ligger sålen litt over snøen i forhold til sålen. Få slipt skiene dine, og få på smøring. Brent såle ser annerledes ut enn tørr såle. De som sliper ski kan si hva du har, men vanlig bruk (ikke WC utfor) brenner IKKE såler.Hilsen tidligere ansatt hos Lars Grevstad (nå Anton Skiservice)
|
|
|
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Javel, jeg har personlig aldri vært borti mine stålkanter med noe som helst slipeverktøy! Men JA, det er for lenge siden jeg fikk de "sausa inn"
|
|
|
|
|
|
 Rode voks
|
Fersking
|
Fersking
Sitat St1gal:ble en liten feilkilde her gitt... rode voksen er en halv kilo..ikke 1kg:D men fortsatt billig:) Hvor får du kjøpt den voksen og hva heter den?
|
|
|
 Smørejern
|
Fersking
|
Fersking
Tips til smørejern og gliding/voksing av skia: Finn et loppemarked/fretex/bruktsjappe eller noe slikt og finn deg et strykejern uten dampfunksjon til en billigst mulig penge. Det der med å ha nøyaktige grader kan du bare drite tynt i. Hold deg til de laveste gradene på strykejernet, det er godt nok. Som gammel skihopper som støtt hadde bra fart på renn, kan jeg si deg at mammas gamle "utbrukte" smørejern funker FJELL!!! Drit i dyre smørejern og bruk penga du sparer på et dagskort istedenfor. Hvis du ikke veit hvordan du vokser skia, så her er en forenkla guide: 1: Smelt voksen med strykejernet over skia slik at voksen drypper ned på skisåla 2: Smelt voksen du drypte ned på skia utover, slik at voksen dekker såla. Det som skjer her er at såla trekker til seg endel voks, slik at de hvite områdene blir svarte igjen. Den voksen som ligger igjen og flyter oppå såla kan du fjerne (se punkt 3). OBS: Pass på at du ikke "brenner" såla. Hold jernet i konstant bevegelse og ikke lenger på samme sted enn at voksen smelter skikkelig på såla. 3: Vent litt og bruk en "sikling" til å skrape av overflødig voks av såla 4: Børst skia di med en "kombibørste" for å få en siste finish på såla. (Du må gjerne hoppe over punkt 3 og 4 dersom du i hovedsak er bare ute etter å beskytte såla, men jeg vil anbefale deg å gjennomføre punkt 3 med tanke på glid.) Dersom du ikke veit hva du skal vokse skia di med, så stikk på nærmeste sportsbutikk og si at du skal ha litt billig "glider" til skiene dine. Jo dyrere glider, jo bedre potensiale får du for god glid, men du vil merke veldig god forbedring på skia di med den billigste glideren også. Velg en glider til mellom 2 og 10 minusgrader en plass, så har du en glider som funker greit til det meste. Og til alle dere som klager over manglende kunnskap hos trådstarter, så må jeg bare si DRIT OG DRA! Her kommer en kar med et enkelt og greit spørsmål for å lære hvordan han skal behandle skia sine, og dere svarer med å kjefte på han... Flaut! God helg, og lykke til med prepping av skia dine greipfrukt PS: Mulig dette innlegget ble litt rotete og småhissig på slutten, det er bare jeg som er bitter for at jeg er på jobb og ikke på ski i helga
|
|
|
|
|