Nå har ikke jeg prøvd Pontoon, men hadde det helt fantastisk på splitter nye Kuro 185 sist helg i Hemsedal. Over all forventning!
Som deg hadde jeg aldri prøvd rockerski før. !"#!%€!"#1 så fornøyd jeg er (enn så lenge)!! Skiene var helt fantastiske og over all forventning! De flyter (selvfølgelig) guddommelig bra. Tuppen var ikke under overflaten en eneste gang, selv om det var skikkelig god og dyp snø en rekke steder.
Til min positive overraskelse var de også helt habile i bakken. Jeg følte de hadde masse kantgrep. Det tok veldig liten tid før jeg stolte på skiene og kunne gi bånn gass. I begynnelsen gav det en rar og ukjent følelse da jeg satte dem på kant i fart, nesten som å være spent fast til et par togskinner. Følelsen var totalt ulik Mantraene jeg ellers kjører på. Etter hvert begynte jeg å forstå at det må være fordi rockeren gjør at kantene først griper i underlaget når skiene settes på kant. Mener å huske å ha sett Stian Hagen snakke om dette på en eller annen video. Det skal sies at det var myke og nær optimale forhold også i bakken.
Det lille av is jeg løp på var ingen høydare, men det forventet jeg heller ikke.
En ting skal være sagt: Kuroene føles ikke i nærheten av så brede som de er, og de er veldig lettkjørte. Det er hvertfall min erfaring.
Ut fra det jeg har lest og hørt, er Pontoon en ren pudderski som ikke funker noe særlig når må komme seg til heisen igjen ved hjelp av bakken. De er også betrakelig mykere enn Kuro.
Hvis du vurderer Pontoon 189 (som nok er lenger enn det, ettersom K2 er K2), er Kuro 175 overhodet ikke et alternativ. E.m.m. er Kuro en mye mer anvendelig ski enn Pontoon.
Gå for 185 hvis du velger Kuro. Du vil garantert angre på å kjøpe kortere. Jeg er 181 cm selv, og 185 føles noe kortere enn det pga rockeren. Kunne sikkert hatt 195, men 185 er en glitrende ski i riktige forhold!
09/10-utgaven av Kuro kommet visstnok på markedet i mars. Eneste forandring er grafikken. bodoadventure.no tar imot forhåndsbestillinger..
(skrev dette før jeg gikk til lunsj, beklager at jeg gjentar noe av det folk har skrevet i mellomtiden)