Freeski Big Drop Ski World Record??
|
Fersking
|
OP
Fersking
Noen bedre en dette eller?? Må vel si at disse gutta her har store baller:cool hehehe
|
|
|
 Sjekk linken
|
Fersking
|
OP
Fersking
http://www.skiinfo.no/Skiers-Lounge-Community-Photos-Videos-8351-no.jhtml?page=showvideo&action=show&videoId=6201
|
|
|
 Re: Freeski Big Drop Ski World Record??
|
Avhengig
|
Avhengig
Når du vil diskutere ein video på Youtube, er det ein fordel å leggje med link til videoen. Eg reknar med du meinte denne?
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jamie Pierre Droppet 73 meter for ett par år siden ( 2006?). Omtrent 10 meter høyere, Men nå har Fred Syversen droppet 107 meter ( Ufrivillig.) Ligger bilder her en plass.
|
|
|
|
Avhengig
|
Avhengig
Droppet til Pierre, som var 82 m, er med på videoen (det siste av dei tre). Bilete av Fred Syversen sin dropp kan ein sjå her.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
|
|
|
|
|
|
|
Avhengig
|
Avhengig
Beklager, eg tok for gitt at FF hadde rekna rett (sjå artikkelen eg linka til), men det stemmer jo ikkje det dei skreiv; 245 fot er omlag 75m. Fann forresten ut at høgda vart målt igjen, og då fann ein at den var nærare 255 fot, det vil seie omlag 78m.Kjelde: http://www.natives.co.uk/do/ecco.py/view_item?listid=9&listcatid=39&listitemid=984&
|
|
|
 Fred sitt 107 meter fall på video
|
Fersking
|
OP
Fersking
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Det der har like lite med skikjøring som om de hadde kledd seg i kapper og skutt seg ut av sirkuskanoner med ski på beina for å tryne inn i store bløtkaker. Klovner...
|
|
|
 Teit
|
Avhengig
|
Avhengig
Dette er jo ikke skikjøring! Dette er sykt ekstreme karer som har mer baller enn hva jeg noengang har hatt eller kommer til å få. Så, ja de er tøffe, og har så mye guts som det er mulig å ha. Men skikjøring??? Nei... Nå er jo ikke Jamie Pierre heller kjent for å være blant de dyktigst ekstremkjørerne. Han er egentlig bare kjent for høye fall, med ski på bena...
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Ganske subjektivt hvordan man definerer guts, "baller" og selvfølgelig en dose manglende kunnskap til det man snakker om (Joda, jeg skal innrømme det :wink). Men i min verden slutter guts eksakt der Jamies relative tekniske ferdigheter gjør og sjangs tar over. Å utsette seg for en ekstrem objektiv fare er ikke guts, men dumskap av en grad som gjør at min manglende vilje til å stoppe disse skyldes naturlig seleksjon. Eksempelvis hvis Hr. Pierre har en teknisk ferdighet som tilsvarer det å sykle tjue meter på bakhjulet, så har ikke han mer guts en folk som faktisk sykler tjue meter på bakhjulet. Alt derifra og ut er pur idioti. Jeg lar meg underholde, men det er av pur skadefryd og blodtørst... Kan selvfølgelig hende at han har ekstremt mye peiling og god teknikk, men jeg er i sterk sterk sterk tvil. Eneste måten for han å bevise det vil jo være å fortsette med slike hopp. Så det er jo bare for de som er uenige med meg å finne seg et stup og motbevise meg :wink Av og til er naturlig seleksjon helt sinnsykt underholdende.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
At Jamie Pierre bare er kjent for hopp fra store klipper er jo kanskje riktig for alt jeg vet, men at han ikke er blandt de beste ekstremskikjørerne er jeg uenig i. Jeg tror ikke Teton Gravity Research bl.a. hadde brukt tid på å filme hans skikjøring og presentert det på film hvis det ikke holdt mål.
|
|
|
|
|
|
 Baller
|
Avhengig
|
Avhengig
Sitat Peddyslate:Ganske subjektivt hvordan man definerer guts, "baller" og selvfølgelig en dose manglende kunnskap til det man snakker om (Joda, jeg skal innrømme det :wink). Men i min verden slutter guts eksakt der Jamies relative tekniske ferdigheter gjør og sjangs tar over. Å utsette seg for en ekstrem objektiv fare er ikke guts, men dumskap av en grad som gjør at min manglende vilje til å stoppe disse skyldes naturlig seleksjon.Eksempelvis hvis Hr. Pierre har en teknisk ferdighet som tilsvarer det å sykle tjue meter på bakhjulet, så har ikke han mer guts en folk som faktisk sykler tjue meter på bakhjulet. Alt derifra og ut er pur idioti. Jeg lar meg underholde, men det er av pur skadefryd og blodtørst...Kan selvfølgelig hende at han har ekstremt mye peiling og god teknikk, men jeg er i sterk sterk sterk tvil. Eneste måten for han å bevise det vil jo være å fortsette med slike hopp. Så det er jo bare for de som er uenige med meg å finne seg et stup og motbevise meg :wink Av og til er naturlig seleksjon helt sinnsykt underholdende. He he. Som vanlig har du noen gode poeng, Peddy. Jeg er enig i at det disse "ekstremkjørerne" (eh, "dropperne"?...for det er ikke mye kjøring) utsetter seg for inneholder en god dose idioti. Men, det er jo nettopp der mitt syn på baller også kommer inn. Å la seg selv falle fra klipper på x ti-talls meter med vilje og viten, og være klar over før og etter hoppet at det kan ta livet av deg. Neida, den største teknikken krever det ikke; du har rett. Men jeg mener virkelig at de har guts. Og ang. at det er dumt...da kan man jo hevde at alle basehoppere også er dumme. Faktisk, så kan de fleste ekstremsporter kunne kalles dumskap ettersom man i de fleste av disse utsetter seg for objektiv fare. Dog, i de fleste av disse så motarbeider man konsekvensen av farene ved bruk av ulike typer teknikk og kroppskontroll i de ulike sportene. Så der blir det jo en forskjell fra det å bare la seg falle ut fra en klippe. Men, jeg står på mitt om at de har baller og guts de som driver med dette. (Nå må det jo legges til at å stå på 10-meters hoppet i et basseng fyller meg med ubehag...:razz)
|
|
|
 Nja
|
Avhengig
|
Avhengig
Sitat ohels:At Jamie Pierre bare er kjent for hopp fra store klipper er jo kanskje riktig for alt jeg vet, men at han ikke er blandt de beste ekstremskikjørerne er jeg uenig i. Jeg tror ikke Teton Gravity Research bl.a. hadde brukt tid på å filme hans skikjøring og presentert det på film hvis det ikke holdt mål. Han kjører jo EKSTREMT! Så sånn sett har det han driver med sikkert underholdningsverdi når TGR gir ut skifilm. (Og sikkert for mange som ser disse filmene også) Men han er faktisk ikke spesielt anerkjent for skiKJØRING. Han er kjent for å droppe høye klipper. Hva forbinder folk når de hører navn som Seth Morrison, Hugo Harrison, Mike Douglas, og liknende kjørere...? Jo, de fleste vil si flotte, raske, agressive linjer ned bratte fjell, med eminent teknikk. Hva tenker folk når de hører navnet Jamie Pierre...? Er ikke det han som faller fra høye klipper med ski på beina, og så lander plask på ryggen?? Jeg har faktisk til gode å se Pierre kjøre en skikkelig linje! Hvis du søker på f.eks youtube, så er det kun snakk om drops, og noen hopp. Og han lander faktisk sjelden på beina...(Altså, ikke at han bør gjøre det fra 72 meter...Men, han lander sjelden på beina uansett...) Jeg så et klipp med J. Pierre fra Chads Gap i Utah (samme sted hvor Tanner Hall brakk begge anklene i '05) og idet hoppet vises, så kommenterer Pierre: "I stomped a backflip and landed it..." Hvordan lander han...? På ryggen, i mykt pudder. :cool
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Joda, enig med deg tb77. Derfor jeg vil understreke det subjektive elementet. Men slik jeg opplever det så er det en gråsone mellom "trygt" og "farlig" hvor ekstremsport utøves. Og vanlig praksis er å presse seg lengst mulig mot farlig. Men det er en udefinerbar grense hvor man slutter å utøve sport og i heller utsetter seg for nestenulykker. Denne grensen er flytende, og slik jeg opplever det så er ikke sånne enorme klippedropp strengt mer enn nestenulykker. Det blir litt som om kollisjon i betongvegg ved størst mulig hastighet skulle vært en sport. Sett på den måten så er jo det tøffeste man gjør å prøve å begå selvmord. Dro det litt langt nå, men i korte trekk så oppfatter jeg det slik at det som driver folk utenfor sånne klipper er heller en mangel eller noe de har mye av.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Balls of steel. Men legger merke til at de ikke engang PRØVER og lande på beina.
|
|
|
 Argh!
|
Avhengig
|
Avhengig
Sitat Peddyslate:Joda, enig med deg tb77. Derfor jeg vil understreke det subjektive elementet.Men slik jeg opplever det så er det en gråsone mellom "trygt" og "farlig" hvor ekstremsport utøves. Og vanlig praksis er å presse seg lengst mulig mot farlig. Men det er en udefinerbar grense hvor man slutter å utøve sport og i heller utsetter seg for nestenulykker. Denne grensen er flytende, og slik jeg opplever det så er ikke sånne enorme klippedropp strengt mer enn nestenulykker. Det blir litt som om kollisjon i betongvegg ved størst mulig hastighet skulle vært en sport. Sett på den måten så er jo det tøffeste man gjør å prøve å begå selvmord.Dro det litt langt nå, men i korte trekk så oppfatter jeg det slik at det som driver folk utenfor sånne klipper er heller en mangel eller noe de har mye av. Hmmm, vet du hva jeg misliker med deg! Du er pokkers flink til å argumentere...og det er litt vanskelig å være uenig med deg! :grin
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Hehehe Jeg får ta det som et kompliment... Noe fornuftig må jeg da ha fått ut av en halv mill i studiegjeld brukt på kranglefag. Men det er jo uansett subjektivt og opp til den enkelte samtidig som det er en sånn sak som er verdifull å diskutere på en fornuftig måte! Man risikerer jo bare å lære noe... Eller bli mos i bunn av et fjell.
|
|
|
|
|
|
 Kompliment
|
Avhengig
|
Avhengig
Det var ment som et kompliment, ja, Peddy. Hallo?? Du har vel sett nok av innleggene mine her inne til å vite hvis det var ment som noe annet!? :grin
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
jeg tror disse menneskene har kommet til et stadiet i livet hvor egentlig ikke noe annet gir mening med livet lenger, og jeg tror mange av oss vanlige dødelige også har det litt slik. hvis man ikke fullfører de målene man har satt seg, så gir ikke livet noe mening lenger. å når målet blir å droppe fra høyere og høyere klipper så gjør de jo selvfølgelig det. for mennesker som ikke har kjent det jaget eller presset på psyken etter å oppnå noe så stort og prestsjefylt for seg selv, har nok ikke så stor forståelse for hvorfor de gjør noe så voldsomt, for det kan faktisk se ut som de prøver å ta selvmord. og når man er på det stadiet som de er har man nok mistet litt fotfeste og forståelse for konsekvenser, men det betyr nok veldig lite i forhold hvordan de vil realisere seg selv og drømmene dems.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Sitat tb77:<blockquote><p>Sitat ohels:At Jamie Pierre bare er kjent for hopp fra store klipper er jo kanskje riktig for alt jeg vet, men at han ikke er blandt de beste ekstremskikjørerne er jeg uenig i. Jeg tror ikke Teton Gravity Research bl.a. hadde brukt tid på å filme hans skikjøring og presentert det på film hvis det ikke holdt mål. </p> Han kjører jo EKSTREMT! Så sånn sett har det han driver med sikkert underholdningsverdi når TGR gir ut skifilm. (Og sikkert for mange som ser disse filmene også) Men han er faktisk ikke spesielt anerkjent for skiKJØRING. Han er kjent for å droppe høye klipper. Hva forbinder folk når de hører navn som Seth Morrison, Hugo Harrison, Mike Douglas, og liknende kjørere...? Jo, de fleste vil si flotte, raske, agressive linjer ned bratte fjell, med eminent teknikk. Hva tenker folk når de hører navnet Jamie Pierre...? Er ikke det han som faller fra høye klipper med ski på beina, og så lander plask på ryggen?? Jeg har faktisk til gode å se Pierre kjøre en skikkelig linje! Hvis du søker på f.eks youtube, så er det kun snakk om drops, og noen hopp. Og han lander faktisk sjelden på beina...(Altså, ikke at han bør gjøre det fra 72 meter...Men, han lander sjelden på beina uansett...) Jeg så et klipp med J. Pierre fra Chads Gap i Utah (samme sted hvor Tanner Hall brakk begge anklene i '05) og idet hoppet vises, så kommenterer Pierre: "I stomped a backflip and landed it..." Hvordan lander han...? På ryggen, i mykt pudder. :cool </blockquote> Vi er enige om at disse "hoppene" ikke har noe med skikjøring å gjøre og det stemmer sikkert at han ikke er anerkjent for skiskjøring. Men jeg tror ikke f.eks. TGR hadde sluppet han til hvis han ikke var blandt de beste. At TGR senere viser disse idiotiske "hoppene" gjør jo ikke han til en dårligere skiskjører. Det kan jo tenkes at det er i TGR ( og sikkert Jamie Pierre) sin interesse å få han til å framstå som denne tullingen. At han ikke tilhører klassen til Seth, Hugo og Mike Douglas er jo helt riktig. Men det er veldig mange gode skikjørere som aldri får delta i filmer som Soul Purpose og penger for å kjøre på Salomon. Så kanskje det blir et spørsmål om hva hver enkelt definerer som en veldig god skikjører?
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Gurkers: Jeg har mer enn en sterk mistanke om at hos folk hvis behov for å "realisere drømmer" eller "føle seg levende" betyr å faktisk utsette seg for fare, og indirekte oppmuntre andre til det samme, uten å minimere de subjektive farene, er hva jeg vil betegne som direkte uintelligent og uforsvarlige unger som nok heller lar seg utnytte som reklameplakater eller scapegoats. Alt etter hva anledningen er. Ikke en brøkdel av et sekund vil jeg vie til respekt eller forståelse for at å risikere livet er det eneste som "gir livet mening". Det kan være et element, men hvis det er alt, så er det å regne som bevis på at vedkommende er SÆRDELES trang i toppen. Jeg elsker alle de aktivitetene jeg driver på med, men vil anse meg selv for å være en snilepikk av en semifjomp om jeg ikke skulle kunne funnet noen mening eller utfordring dersom jeg ikke lenger kunne skremme meg selv på vei opp en vegg eller ned ei fjellside. Det er en gammeldags forenkling av ei romantisk misforståelse at noen kan være så ubegripelig simple. Og hvis de virkelig er det, så skal jeg fremdeles ikke hindre de, men i størst mulig likegydlighet la meg underholde av deres tragedie når det går galt. Det er en gråsone. Og et tilfelle på noen som befant seg på hva jeg fremdeles oppfatter som "rett" side var Rolf Bae. Merk hvordan han tok avstand fra for store objektive farer og søkte beherskelse og ikke risiko selv om det elementet alltid var sterkt til stede. Det handler om å ikke leve i frykt for å kunne være fri, men man blir også fanget og redusert til en viljeløs vattnisse om alt blir et jag etter størst mulig risiko. Men det er greit for meg. Det er en variant av naturlig seleksjon at de som ikke klarer balansegangen ryker. Jeg lar meg imponere av folk som behersker sine egne evner og grenser. Å kaste seg ut i et tilstand hvor du knapt en forbanna døyt er ikke imponerende men bare latterlig. De mest talentfulle vil ikke finne på noe sånt, men jo mer evneveike folk blir jo lettere er det å lure de uttafor. Fred Syversen sa det best selv: Bare tilfeldigheter gjorde han til den største av alle idiotene.
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
Her jobber dere noe fælt "tb77" og "Peddyslate" :winkNå skal dere IKKE ta denne kommentaren negativt! Jeg har stor glede av det dere to bidrar med på forumet!
|
|
|
|
Avhengig
|
Avhengig
Sitat Peddyslate:Jeg lar meg imponere av folk som behersker sine egne evner og grenser. Å kaste seg ut i et tilstand hvor du knapt en forbanna døyt er ikke imponerende men bare latterlig. De mest talentfulle vil ikke finne på noe sånt, men jo mer evneveike folk blir jo lettere er det å lure de uttafor.Fred Syversen sa det best selv: Bare tilfeldigheter gjorde han til den største av alle idiotene. Kan jo bare istemme her. Hvis folk som kaster seg utfor enorme klipper, hvor ingen kunnskap eller teknikk lenger har noen betydning for utfallet, da kan man jo begynne å berømme folk som spiller russisk rulett på lik måte. "Han er bare så rå! Så dere hvordan han satte inn patronen, spant patrontønnen, og så trakk av!" Peddyslate trekker frem intelligens (og mangel på sådan) hos folk som driver med denne type ekstrem"skikjøring" som diskuteres her, og jeg må ærlig innrømme at han har et godt poeng. Selv om man ikke skal dømme folk ut ifra et par-tre intervjuer, så har jeg sett noen slike med Jamie Pierre (siden han først har blitt trukket frem i denne tråden) og fyren fremstår jo helt ærlig ikke som han står først på listen over potensielle Mensa-medlemmer... Når man ser tilsvarende intervjuer med andre verdensberømte skikjørere, så viser de en helt annen nøkternhet og reflektert holdning i forhold til hva de driver med på fjellet. Jeg har sagt tidligere i denne tråden, at disse folkene har baller/guts, og det står jeg fremdeles for. Men det er når ballene er større enn inteligensen hos den enkelte at man ser slike "våghalser" som kaster seg utenfor. Og jeg kjøper heller ikke argumentet om at man har nådd et stadium i livet hvor det eneste som fremdeles gir mening er å drive tilnærmede selvmordsforsøk. Hvis all annen glede er vekk, og man ikke kan finne den noe sted, da bør man kanskje vurdere å hoppe som Jamie men kanskje satse på å lande med hodet først...? For jeg mener, hvis man har en SÅ smal mental horisont, hva er poenget med å leve da? Og til deg, Ohels, så mener jeg ikke å si at Pierre IKKE kan kjøre på ski. Han kan så klart det. Og han er sikkert ganske god. Men, jeg har som sagt aldri sett ham kjøre en eneste linje. Man ser ham på ski noen sekunder før han fyker ut klipper, og så POFF, lander han i pudder gud vet hvor mange meter lenger ned; skiene spredd i alle kanter. Det at han gjør slike ekstreme fall, er faktisk en grunn alene til at han blir signet til å delta i skifilmproduksjoner. I mange skifilmer er basehopping-segmenter med (eller vingedrakt-segmenter)Og dette har jo heller ingenting med skikjøring å gjøre. Det er ikke sikkert de som driver med verken BASE eller vingedraktflyving i skifilmer er i nærheten av gode til å kjøre ski...
|
|
|
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har muligens ikke lest alle innleggene godt nok!? Har dere noen tanker om hvorfor Jamie Pierre utfører disse hoppene/fallene? - Egen stimulans? - For å få PR og gjennom det stimulans? - Kun for å få PR? - Annet?
|
|
|
|
Avhengig
|
Avhengig
Sitat Animal:Jeg har muligens ikke lest alle innleggene godt nok!?Har dere noen tanker om hvorfor Jamie Pierre utfører disse hoppene/fallene?- Egen stimulans?- For å få PR og gjennom det stimulans?- Kun for å få PR?- Annet? Han skjønner ikke at det er farlig?? :grin Nei, si det...det er vel for å oppnå en slags stimulans... Adrenalinrus...
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
Hehe! Ja; en form for adrenalinrus er det nok trolig! Men her beveger vi oss muligens over på psykologiske problemstillinger  Må tillegge at jeg har veldig liten tro på psykologer og psykiatere :grin
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
OG sexterapauter :grin :grin :grin
|
|
|
|
Avhengig
|
Avhengig
Sitat Animal:OG sexterapauter :grin :grin :grin Sexterapeuter, det er vel ikke de damene som man finner langs bestemte gater i Oslo, med høyhælte sko og veldig dype utringninger...? "Me sooo horny!" :razz
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
Mener du jeg bør bekrefte eller avkrefte? :cool
|
|
|
|
|
|
 ja, her jobber dere fælt!
|
Fersking
|
Fersking
Sitat Animal:Her jobber dere noe fælt "tb77" og "Peddyslate" :winkNå skal dere IKKE ta denne kommentaren negativt! Jeg har stor glede av det dere to bidrar med på forumet! </p>
dere når faktisk nye høyder på diskusjon her, noen finner mening med livet med å hoppe ned fjellsider, noe ved å diskutere mest mulig høylytt og ordrikt på Fri Flyt! :wink neida<p>jeg har faktisk vært gjennom en periode i livet mitt selv, hvor det eneste om betydde noe var og sprenge grenser og utsette meg selv for større og mere farligere utfordringer, ingenting betydde mer! og den adrenalinen som man opplever er en så stor og så kraftig avhengighetsskapende og ikke minst deilig rus. den er nesten mer avhengighets skapende en sukker, røyk og alkohol. og veldig mange bakenforliggende psykologiske forutsetninger slik som familiforhold osv, er avgjørende når det gjelderå gjøre denne rusen avhengighets skapende.PR og penger er også en slags "rus" i denne sammenheng, selvfølgelig gjør jo folk alt mulig rart for penger i dagens samfunn.men det er forskjell på folk ja, og nå har ikke jeg noe rett til å dømme noen som helst, men noen er gærne, mens andre klarer å se konsekvenser av det de gjør. Noen er uheldige. Stor respekt ovenfor Rolf Bae, han visste faktisk hva han drev med.
|
|
|
|
Avhengig
|
Avhengig
Sitat Animal:Mener du jeg bør bekrefte eller avkrefte? :cool Jeg både håper og tror at du ikke har en anelse! he he
|
|
|
 Frusterende
|
Avhengig
|
Avhengig
Hmmmm, jeg er litt enig med Gurkers sine synspunkter også, enda de går på tvers av både mine egne, og det Peddyslate skrev. Er dette en sykdom? Det at jeg ikke klarer å bestemme meg? Er det JEG som er Vingle-Petter fra Fjordland-reklamen??? Hvor bekymret bør jeg være? Kanskje jeg lider av sykdommen som kalles politisk korrekthet? :grin Nei, jeg gjør ikke det heller. (Har vel noen innlegg her på FF som beviser det siste!) Men, det er vel ikke så galt å kunne se de ulike sidene i en situasjon. PS! Gurkers, det beste av alt er å finne meningen med livet ved å både hoppe ned fjellskrenter OG diskutere høylydt og ordrikt her på FriFlyt!!! Å droppe et par-tre meter det regnes som fjellskrent, gjør det ikke?? Vel, jeg landet i det minste på bena... :grin
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
"tb77": Jeg gleder meg over å være uvitende :razz "Gurkers": Nå snakker du virkelig alvor! Jeg har selv vært med i starten på noe som VAR en ekstremsport, dog ikke til sammenlikning med det Rolf Bae drev med. Jeg kan med hånden på hjertet si at dette var noe jeg gjorde kun for meg selv. Det er dette jeg er litt usikker på når det gjelder Jamie Pierre. Takk for ditt innlegg!
|
|
|
 Jamie Pierre stomps it.
|
Fersking
|
Fersking
Jamie Pierre kan faktisk å kjøre på ski. http://www.powdermag.com/media/av/waiting-game-4/ Han har også ei pen linje i "Under the influence" fra TGR.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Gurkers: Som jeg sa i sted er det imponerende og inspirerende når folk presser sine egne grenser for beherskelse. Jamie Pierres hopp overbeviser meg ikke om noe som helst, med unntak av kanskje et oppmerksomhetsbehov... Å presse sine egne grenser er knall og det burde alle gjøre! Og sorry mac, men folk HAR rett til å dømme. Det har etiske konsekvenser å godta ekstrem risiko. Ikke i et enkelttilfelle, men gjøres sånne fall til en "sport" som flere skal "konkurrere" i så har du faenmeg Lemmings RL... Så lenge Jamie lar seg lokke uttafor ei klippe så lenge han blir forsynt med sjokkis og klær i sterke farger så greit for meg... Men når han blir rollemodell for en haug trangsynte tenåringer så er ikke folk nok med i svingene til at jeg tør stole på demokratiet...
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
men det er jo ingen som kan forby han å gjøre det han gjør, eller straffe han fordi han er en rollemodell for trangsynte tenåringer. dagens ungdom får klare å være såpass kritiske til hva de blir påvirket av. eventuelt får foreldre begynne å bry seg litt mer. (nå høres jeg veldig gammal og kjedelig ut) ellers så må de som sponser sånne skikjørere eller de som produserer slike filmstunts begynne å sette grenser, men helt ærlig: det kommer aldri til å skje, de tjener vel såpass mye på det at det blir ganske uaktuelt.i dagens samfunn er det mye rart man påvirkes av. Finanskrisen har fått folk til å ta livet av seg, "crazy" skikjørere sender tenåringer utenfor stup.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Nei jeg nekter ham ikke. Men jeg påpeker at han, som ingen andre kan nekte for å bli kritisert. Verken ham eller andre skal nektes for det de gjør! Men de skal med rette stå for konsekvensene av det. Det innebærer både at de står ansvarlige som "idol" (selv om det er industrien som har gjort de til det) som gir et feilaktig inntrykk av hvor EKSTREMT risikofylt det er å falle ned mot, eller over hundre meter. De kan prøve å nekte for å ta et slikt ansvar og skylde på andre faktorer, men det er bare BS. Fred har i klare vendinger sagt at det er ikke et drop eller et hopp med mindre du setter landinga og kjører videre. Noe annet er et fall eller en nesten ulykke. Så enkelt er det å ta ansvar og ta vare på miljøet som elsker den samme aktiviteten... Den andre konsekvensen som disse folka HELDIGVIS ikke kan dra seg unna, er den som kommer den dagen det går galt. Og jeg er ikke snillere enn at min grunn til å ikke stoppe disse folka er nettopp for å få anledningen å si til alle som blir så jævla overraska når det går galt: "Hva sa jeg?" og så le godt med popcornet mitt. Det som ER strengt personlig og ingen kan tra fra deg er valget om du selv vil utsette deg for sånne overveldende risikomomenter. Den dagen utstyret blir godt nok så er det noe annet, men per i dag er nok ikke Jamie lurere enn folk som prøver å kjøre om kapp med snøras.
|
|
|
 Jeg skjønner ikke
|
Entusiast
|
Entusiast
En ting jeg ikke kan forstå med det ufrivillige droppet til Fred Syversen er at når han skjønner at han har kjørt feil linje, hvorfor stopper han ikke? Man skulle tro at han var klar over at han faktisk er oppe i et fjell, og det er stor sannsynelighet for at det er slike dropp rundt han, slik som han uheldigvis kjørte utfor. At det er såppas mye snø der hvor han lander, og ikke stein, er jo bare sykt flaks! Men hvorfor i helvete stopper han ikke bare med en eneste gang han skjønner at han har kjørt feil!?
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Fordi han holdt ca 80km/t og det var for nært til å stoppe opp. Et stoppforsøk ville sendt ham sidelengs ut over kanten...
|
|
|
|
|