Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Marker duke spørsmål
#131550 07/11/2008 10:07 AM
Hysa Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Begrenser denne bindingen deg noe serlig i preppa bakke? Den passer til vanlige alpint sko, ikke noe rando dritt? Tenkte å sette bindingen på armada JJ for eks.

Nope
Hysa #131551 07/11/2008 10:33 AM
Avhengig
Avhengig

Duke er ingen rando-binding.

Det er en alpin freeridebinding med gå-funksjon, og primært beregnet for de som kjører med alpinstøvler.

Så, tanken er heller ikke at man skal delta i lange rando-løp (til det er bindingen for tung), men kortere toppturer.

Den vil ikke hemme deg i preppet bakke!

(Vel, jeg kjører Jester på begge mine ski, som er broren til Duke, uten gå-funksjonen, så et lite forbehold om at Duke'n er litt svakere til bakkekjøring må tas. Men tror jeg har mitt på det tørre.)

Jeg er i alle fall strålende fornøyd!

Hodepine
Hysa #131552 07/11/2008 4:26 PM
Entusiast
Entusiast

Siden tråden heter "Marker Duke spørsmål" og ikke er mer presisert enn som så, slenger jeg meg på her.

Duke er ingen randobinding. Neivel. Så spør jeg om man kan gå rando med den allikevel? Noen som har kjempet seg opp ei fjellside på kanskje 1000moh? Tilogmed opp mot 2000?...

Greia er at jeg skal fleske til og kjøpe noe dyrt snart. Jeg vil at det skal fungere litt overalt, men definitivt best utenfor anleggene selv om jeg for det meste nok kommer til å kjøre i anlegg. I den grad det skal gå an, så skal ikke kjøreegenskaper ofres. Men dersom bindinga er så tung og ekkel å gå med at jeg gir opp topptur, så kan det være det samme...

INGEN ser ut til å like Fritschi Diamir, men tas det høyde for at den kommer i to utgaver? Er også Freeride Plus for slapp for en som er glad i å dra på? De tre skiene jeg ser mest på nå om dagene er Black Crows Corvus og Navis og K2 Coomba. Coomba er det lette alternativet, Corvus det råe og Navis det lekne. Men disse bindingene driver meg til vannvidd...

Kan noen enten si "Slapp av! Jeg går topptur med Duke, og det er kanskje tungt, men det er barskt!" eller "Slapp av! Jeg kjører med Freeride Plus, og det er bare hvis du heter Fred Syversen at du trenger Duke"? Men ikke si begge, for da blir jeg like gal!

Plis?

slapp av!
Hysa #131553 07/11/2008 4:39 PM
Medlem
Medlem

"Slapp av! Jeg går topptur med Duke, og det er kanskje tungt, men det er barskt!"Toppturar på sunnmøre er ingen problem iallefall. Berre stå opp litt før.

Re: Marker duke spørsmål
Hysa #131554 07/11/2008 4:52 PM
Entusiast
Entusiast

Takkskalduhadablirdetduke!nåerdetbareåbestemmesegforenavtofranskeski!

:)
Hysa #131555 08/11/2008 2:22 AM
vmh Offline
Fersking
Fersking

Jeg kjører med freeride plus, og kjenner ikke at det hemmer meg.. den er god til toppturer spes. mye bedre for traversering og slikt etter at jeg monterte på fjær.

Vel..
Hysa #131556 08/11/2008 2:46 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg hadde diamir freeride i 3 sesonger. En helt grei binding. Funket flott å gå med og grei å kjøre med. Den var dog langt fra så stabil som en alpinbinding, og jeg likte ikke at man kommer så høyt. Mista noe av feelingen med skia på den måten. Men jeg brukte bindingen mye, også i bakke, og var egentlig godt fornøyd. Kjøpte meg marker duke i fjor. Den er merkbart bedre å kjøre med, mer stabil. Man kommer dog fortsatt litt for høyt i forhold til en alpinbinding, så feelingen er ikke like god som en vanlig alpinbidnig. Gåmessig synes jeg de er svært like. Hæløfterne er klart bedre hos diamiren, men eller svært så like i presasjonen. Duken er jo åpenbart tyngre, men jeg har gått turer på godt over 1000 høydemter med de uten å dø og jeg er ingen motbakkemester.Jeg har forøvrig også kjørt med dynafit i et par sesonger, og som randonnèbinding synes jeg den slår både duke og diamir. Den er selvsagt mye lettere, men har også det beste hælløftersystemet etter mitt syn. Men de er ikke bare suverene å gå med, de er veldig bra til å kjøre med. Her kommer man lavrer enn på de to andre og soden den ikke har noe stag eller midstykke så er de også veldig stabile. Aberet her er jo hvor mye de tåler. Mitt valg har i alle fall blitt duke til dager og turer der man føler seg tøff og vil dra litt ppå, dynafit til det meste annet. Men egentlig ikke noe galt med diamiren heller etter min egenerfaring, dog jeg kjenner flere der den har gått i oppløsning i større eller mindre biter ved bruk.. vel, det var mine fem cent...:wink

Hysa #131557 08/11/2008 9:55 AM
Hysa Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Jeg hadde tenkt å kjøpe marker duke(på armada jj) fordi det er kjekt å ha gå funksjon, men når jeg summerer bakdelene med bindingen og hvor mye jeg kommer til å gå med den så tror jeg faktisk jeg dropper den.

Vil bindingen stive opp skien? Kommer du virkelig merkbart høyere med bindingen?

Hysa #131558 08/11/2008 8:02 PM
Fersking
Fersking

Bare slenger inn en kjapp kommentar jeg også.

Jeg har Marker Duke plassert på et par Blizzard Titan Argos IQ, og de fungerer helt supert både i slapsete sommersnø, nypreppa bakker og selvsagt i fin flyt utenfor løypene.

Som det er nevt tidligere, de er relativt tunge, men ikke noe problem å komme seg oppover fjellsiden allikevel. En knallalpin binding, med gå-funksjon.

Jeg er ihvertfall superfornøyd!

Hysa #131559 08/11/2008 11:22 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

legger til at det er veldig greit å selge ski med duke/baron, da slipper nestemann å borre på nytt!

Hysa #131560 09/11/2008 12:05 AM
Entusiast
Entusiast

Godt poeng. Nå må jeg bare bestemme meg for om jeg vil at det skal gå fort på Corvus eller lekent på Navis...

Hysa #131561 09/11/2008 6:59 PM
Fersking
Fersking

Jeg har The Duke på Völkl Mantra, helt konge :cool Barskt, også har jeg de mest stabile ned igjen :grin

Duken
Hysa #131562 20/11/2008 9:40 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Har kjørt med Marker Duke-binding på et par Völkl Gotama siden i fjor. Helt suveren binding. Gått toppturer i mange år, også flere år med Dynafit. Dynafit er som alle vet veldig lett, og svært vridningsstiv. Likevel gikk over til Duke siden jeg drar stadig hardere på nedover og vil ha noe som garantert holder på vei ned. Gikk bla annet 4 toppturer på 4 dager, fra 1000 til 1600 høydemetre i Åndalsnesområdet i vår. Det var ganske tungt, men funker helt ok. Man venner seg til vekta, og jeg synes det er verdt det med tanke på nedkjøringa:-) Duke er en kanonbinding:-)Så kan samme riggen brukes til å dundre på i alpinanlegg også:-) Men mer enn 3-4 dager på rad med over 1000 høydemetre på hver topptur så tror jeg at jeg likevel vil anbefale Dynafit.

Allround
Hysa #131563 20/11/2008 11:41 PM
Fersking
Fersking

Har nå fått høre at Duke duger bra til det meste, men hva om en liker å hoppe og styre på litt i parken også?Ikke noe sånn megajibber jeg asså, men liker meg litt overalt og lurer derfor på om den blir helt feil, eller om det går brukbart å hoppe litt også?

diamir
Hysa #131564 21/11/2008 9:53 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

jeg har både merker duke (på hellbent)og diamir freeride plus (på gamle K2 Nancy og nå på K2 obsethed). synes at duke er elendig å gå med: tung! noe sånt på lange toppturer? Aldri! Funker bra hvis man trenger å gå 100-200meter opp. Hæløfterne er MYE bedre hos diamir. Duke er mer stabil enn diamir i å kjøre med - men man kjenner ikke stor forskjell så lenge man ikke "carver" i preparerte løyper. diamir er for mykt for skikkelig carving (i hvert fall for meg - kjører litt på raceski, er vant til veldig stiv "hardware";-). Duke er heller ikke så stabil som vanlige slalom bindinger. Både Diamir og Duke er ganske høye men dette hjelper på hard snø - bedre kantgrep på is. Diamir er ingen bra binding for snowpark - men ingen problem med å hoppe litt i pudder;-)

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå