jo, såklart noen blir fortere dårlige enn andre, men nå snakker jeg ikke om generell slitasje. har røket to sånne hovedglidlåser på produkter som blir ansett som top-notch på kvalitet, og den ene røk jeg en uke etter at jeg var blitt sittende fast på fjellet i drittvær med tåke, vind og snø i slutten av mai. jeg er glad det ikke skjedde en uke før for å si det sånn!det skal sies at den aktuelle jakka hadde hatt god brukstid, men konklusjonen min blir fortsatt at man ikke burde stole på disse glidlåsene i høyfjellet uten at man har med et ekstra skallplagg i sekken. man skal også være ganske lat hvis man påstår at det er tungvint å betjene stormklaff. det er synd at man nesten ikke får tak i jakker med gore-tex membran eller tilsvarende som både har stormklaffer og snølås. kjedelig at hype skal måtte gå utover egenskaper og sikkerhet...
synes forøvrig det ikke er ytterst sjelden jeg møter drittvær i løpet av en skisesong, der en type trelags gore-tex kommer til sin fulle rett. men jeg kan også være enig i at vi kanskje bruker hardshell for ofte i værsituasjoner der andre stoffer som f eks nevnte windstopper egner seg bedre, spesielt når aktivitetsnivået blir høyt og pusting blir viktigere...