Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Ryggplate
#130050 20/11/2004 11:58 AM
More than words
OP Offline
More than words

Hei

Trenger litt tips om kjøp av ryggplate. Jeg er 191 cm høy og trenger en forholdsvis lang plate. Hva bør jeg velge og hvor kan jeg evt prøve/kjøpe dette?

More than words
OP Offline
More than words

Når du skal ha ryggplate, så er det Dainese som gjelder. Utrolig "behagelig" i forhold til andre.(Det er ingen ryggplater som er behagelig). Men de koster vel litt mer frown

OBS: NÅr du skal bruke den på vinteren, så kjøp den dyreste! Den er foret, så det varmer litt også smile

More than words
OP Offline
More than words

pro tec er billig og bra. lett å bevege seg i. drit i dainese... bikes and boards fører pro tec....

More than words
OP Offline
More than words

Dainese-agenten finner du på www.sportagile.no. Hvis du skal sjekke hvem som har greiene. Både Etto og Sweet har også ryggplater, for å få noen norske navn på lista. Bergans har forresten stiv rygg på sin Backcountry Guide, selv om den neppe er lang nok. Selv har jeg ingen erfaring med plater, fordi sekken er full av kamerastæsj.

More than words
OP Offline
More than words

har sjøl ei daineseplate som er bygd inn i mesh- (sånn "helsetrøyestoff") vest med litt padding på bl.a. ribbeina (godt fornøyd forresten). jeg synes det er mer enn varmt nok! jeg brukte den hele fjorårsesongen over store deler av nord-norge, riksgränsen, finland og geilo ++, men kan ikke komme på at jeg én eneste gang har brukt noe mer enn brynjeundertøy, ryggplate, gore-tex dress og hjelm og som oftest har det vært for varmt snarere enn akkurat passe..

nå kjører jeg ganske aktivt når jeg først kjører, og skal jeg sitte i ro kler jeg heller på meg. i tillegg har jeg en lav svetteterskel og kler på meg deretter. jeg vil allikevel ikke fraråde å kjøpe samme type plate som meg - som sagt svært nøgd - men ikke kjøp en med mest mulig padding for varmens skyld, det mener nå jeg! smile

ps: er 180 høy, så mi plate vil nok ikke passe høydemessig..

More than words
OP Offline
More than words

Er selv en 192 og har en dainese ryggplate med 8 ledd. Den sitter som støpt! Har prøvd noen kortere varianter, men opplever at de har en tendens til å "vandre" på ryggen. Varmt på ryggen blir det uansett! Lykke til!

More than words
OP Offline
More than words

Har hørt at sweet har enn ganske bra ryggplate, den skulle vist ikke ha "vandre" problemet.

More than words
OP Offline
More than words

Sweet gjør det igjen...Har hatt Dainness sin ryggplate, men var heldig og fikk prøve platen som sweet kommer med. Kanon passform. Litt dyr var den, men helt klart det beste jeg har hatt på ryggen.

More than words
OP Offline
More than words

Ikke kast bort penger på merkevarer.Reis til en motorsykkelbutikk og kjøp en dainesse-kopi for 7-800,-. Holder det på asfalt i 200 km/t holder det vel på ski og...Festlig også at dainesse sin motorsykkel og ski-kolleksjon er helt like unntatt fargen. Bare prisen er forskjellig i alpinistenes disfavør.

Motorsykkel ryggskinne på fjellet?
More than words
OP Offline
More than words

Kan ikke tenke meg at dette er en lur ide. Ryggskinner utviklet for ski/snowboard er bygget med tanke på at dem skal ha stor beveglighet. Andre ryggskinner vil ikke alltid tilfredsstille disse behov.

More than words
OP Offline
More than words

Her var det jaggu mange idiotiske innlegg av fjortiser som ikke har peiling på hva de snakker om. Selvfølgelig fungerer en MC ryggskinne utmerket til ski, den er jo designet for bevegelighet riktig vei, og for å hindre bevegelighet feil vei. I tillegg skal de jo ta imot støt.

Hvem er idioten her, aka?
More than words
OP Offline
More than words

Vet du så mye om ryggplater at du ikke nedlater deg til å dele kunnskapen med folk som ikke er like opplyste som deg?

Hvis du ikke skjønner det sjøl, så kan jeg fortelle deg at du ikke sier dritt om det egentlige temaet her. Og bare maser om noe som strengt tatt ikke er særlig interessant i sammenhengen.

For ordens skyld gjør jeg oppmerksom på at jeg allerede har delt på den lille kunnskapen jeg har om ryggplater. Og derfor tillater meg å si ifra når jeg blir irritert. Det var alt. Lykke til videre.

og i str small?? :)
More than words
OP Offline
More than words

170 her... hva burde jeg velge?

More than words
OP Offline
More than words

jeg er 190...bruker plate med 7 skall...den koster ca.1000 kr...meget behagelig + at den holder deg god og varm på ryggen..du får kjøp den nesten over alt

Ryggplater til motorsykkel...
More than words
OP Offline
More than words

....kan IKKE brukes til! grunne til dette er at de ikke er utviklet for å bli brukt i samme klima. Produsentene har testet dette og en ryggplate til motorsykkel ble pulverisert ved et lite slag når den ble brukt i vær kaldere enn -3 grader.

Så til alle som tror de kan stikke innom ei motorsykkelsjappe å få seg billig ryggplate! Tenk om igjen! Kjøp plate etter hva du skal bruke den til!!

More than words
OP Offline
More than words

Offe,Har konkurert i både Road-racing og Trial de siste 15 årene, og alltid med ryggskinne. De siste årene har jeg i tillegg brukt ryggskinne ved skikjøring. En ryggskinne er hovedsaklig designet for å ankre opp ryggen (spesielt i korsryggen) for å unngå for store utslag i ledd og muskler som igjen fører til skade. I tillegg skal den beskytte mot direkte "slag" og som nyrebelte. Om du velger en lang eller kort skinne må du nok tenke på hva som er behagelig for deg, en kort skinne dekker de mest utsatte kroppsdelene i ryggen, en lang dekker lengre opp og stiver av mere. Det spørs egentlig hvor sikkert du ønsker å ha det. Jeg bruker Dainese med 7 ledd og dobbelt magebelte, jeg er 189cm

Fornøyd simen? beklager at jeg må mate det in med te-skje til deg!

More than words
OP Offline
More than words

Dersom temperaturen på ryggen din ligg på -3 grader så hjelper det nok ikkje med ryggplate heller. Då er du sannsynlegvis dau allerede...

Motorsykkel ryggskinne på fjellet - igjen...
More than words
OP Offline
More than words

Jeg er ingen ekspert, men la meg bruke feks flaggskipet til mc-ryggskinne produsentene, som i de fleste tilfeller er utviklet til banebruk - les Racing. På en R-sykkel ligger man over tanken, mens på ski/brett står man oppreist. Problemet med mc-skinne oppstår da de ofte har en for lang skinne, den vil gnage på rompa. På R-sykkel har man ikke dette problemetda man sitter framover bøyd.

More than words
OP Offline
More than words

Aka - jeg beklager ikke at du måtte fram med teskjea. Tvert imot er jeg stolt av å provosert deg til å gi info som er til nytte for folk.

Vi får se om plastforskerne kommer på banen, slik at vi får vite litt mer om det er forskjeller på egenskapene (som er av betydning) i denne sammenhengen. Jeg vil tro at kroppsvarmen sørger for at ryggplata er ganske varm. Sweet holder seg til karbon og omgår problematikken.

More than words
OP Offline
More than words

for alle svar og innlegg!!Ser ut so om jeg må ut og prøve litt.

More than words
OP Offline
More than words

Hva er egentlig poenget med det?Knekker ikke ryggen like lett?Kan man kjøre dobbelt så fort når man har ei plate på ryggen og likevel føle seg trygg?Eller er det produsentene som har laget noe alle MÅ ha men som ingen har bruk for?

More than words
OP Offline
More than words

Har kun brukt ryggplate i visse tilfeller ( da har jeg lånt ), aldri brukt det fast og jeg har kjørt på ski lenge uten at jeg har hatt nytte av en ryggplate selv med endel hissige tryn. MEN...man vet jo heller aldri. Gir det falsk tryggehet, så bør du la være for din egens helses skyld.

More than words
OP Offline
More than words

Ryggplate er veldig greit å ha. Den beskytter ribbeina og korsryggen om du skulle lande på ryggen... Det er ingen falsk trygghet!

Ryggskinne igjen.......!!!
More than words
OP Offline
More than words

Viser til mange artikler om anbefalinger av ryggskinne til person på 192 cm. Ja, det finnes mange ulike produsenter av dette. Alt fra Giro til Bergans....ja ja....mange flere! Har prøvd flere varianter selv - og alt duger. Men jeg vil likevel anbefale ryggskinnene som Felleskjøpet selger til kr. 198,- Billigere får du ikke. Produsent er Massey Fergusson - og er egentlig lagt til traktorer uten kapell. Passformen er utmerket - og finnes i ulike varianter (fra 2 til 13-leddet). John Deer har også en ryggskinne som sikkert er like god under freeride til det den er laget til: Kjøring av traktor med forhauster. Varmer også godt i ryggen - også i minusgrader. 9 volts batteri kan kjøpes som ekstrautstyr!!

Det enkle er ofte det beste!!!

Til sakens kjerne:At folk - kan involvere seg i denne RYGGSKINNEDEBATTEN med så mye energi, innlevelse og voldsom jeg-vet-bedre-enn-deg-holdning - er for meg helt UBEGRIPELIG.

Get a life................. go skiing......med og uten ryggskinne!!!!!

Skihelsing Kjell Ragnar, Lyngen

Massy Ferguson selges på EIK
More than words
OP Offline
More than words

Skjønner at innlegget ditt var ment som en spøk, men vil bare minne om at det er EIK og ikke FK som selger MF.

Men det er nok ikke lenge før du finner ryggskinner i en FK butikk. Finnes jo allerede et bra utvalg av friluftsbekledning.

Og jeg tror ikke prisen hadde blitt særlig lav, traktormerker som jo ut til å være en slager blant blærumssosser og andre pappagutter. Skal man bære en John Deere cap, skal man bære den med respekt. Det ser så latterlig ut når folk som skal framstå som coole og trendy skal ha en traktorcap på "skeiva", gjerne i kombinasjon med lyse femi klær og en "fag-bag". Skal man være bonde skal man være det fullt ut, og ikke en sånn ekstremt dårlig blanding enkelte ser ut til å ha. Traktorcaps hører sammen med et maskulint antrekk, f.eks. pilotjakke, trang olabukse og et par slitte cowboy boots!

(Dette var var ikke ment å være topic-relatert)

Jeg mente MASSEY, ikke MASSY
More than words
OP Offline
More than words

Beklager dette på det sterkeste.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå