OL Tromsø 2018?
|
Ivrig
|
OP
Ivrig
Er en diskusjon vedrørende ev OL i Tromsø 2018 noe som hører hjemme her på Fri Flyt? Spørsmålet kommer grunnet at jeg er engasjert i dette, men; har det noen hensikt at vi diskuterer dette her? Vil gi en liten "meningsytring": NTN-diskusjonen har over 200 innlegg :wink
|
|
|
 Re: OL Tromsø 2018?
|
Entusiast
|
Entusiast
Jeg syns forsåvidt at OL i Tromsø kan være en god ide så lenge noen premisser blir lagt til grunn: -Lav pris. Fokuset skal ligge på anleggenes funksjonalitet slik at idretten kommer i fokus, og det ikke ender opp som bare et sirkus. Jeg tror ikke det vil være en fordel for idrettsnorge dersom man bruker alt på et sted eller så mye at det blir vanskelig å gjøre noe med uforutsette utgifter som måtte dukke opp senere. -Energiforbruk. Om det er snakk om klima eller bare for å spare - lavt energiforbruk henger sammen med lav pris. Og konsekvensene for miljøet burde uansett være minimale. -Langsiktighet. Anleggene må ha en plan for hvordan de kan fortsettes å brukes når OL er over. Det er poengløst med "monumenter" som ikke vedlikeholdes. Tromsø 2018 sier nå selv at det skal være mulig å leve opp til slike premisser, og dersom man i dag finner ut at det er troverdig så gir jeg min støtte. Hvis det hadde vært snakk om å overgå OL i Kina hadde jeg flyttet vekk i noen års tid. Uansett så er jeg litt betenkt for hvor bra det egentlig er å kjøre på med enorme anlegg sånn at alt blir lett tilgjengelig for alle. Hva slags verdi får det når det blir så selvfølgelig?
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Jeg synes absolutt en diskusjon angående OL i Tromsø er passende. Personlig synes jeg det hadde vært fantastisk med et OL i Tromsø. Tenkt dere de nydelige bildene som ville gått verden rundt. Snødekte fjell som går rett ut i havet. Fantastisk!Økonomisk synes jeg at et rikt land som Norge må ta seg råd til dette, selv om det ut fra rapporten som kom frem i dag vil bli dyrt.
|
|
|
 synes vi skal støtte svenskene
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Ok, her mistet jeg troen på hele OL i Tromsø: "- Vi har for eksempel justert tilskuddet for reallønnsvekst fra 2007 til 2018 og en normalisering av konjuktur. Det har ikke Tromsø tatt hensyn til i sin søknad" Man skal ikke kunne mye om økonomi for å vite at reallønnsvekst og konjuktur betyr mye når det er snakk om slike tidsrammer og beløp. Samtidig skal det sies at når det korrigeres for dette så betyr det at 19 milliarder i 2018 er verdt langt mindre enn 19 milliarder er i dag! Og det er absolutt ikke å ille som det først ser ut som! Men allikevel. Det er amatørmessig å ikke kunne videregåendeøkonomi!
|
|
|
 Litt irritert:
|
Ivrig
|
OP
Ivrig
Og nå bygges det altså en ny hoppbakke i Holmenkollen der denne bakken er for liten før den blir bygget.
|
|
|
|
|
|
 for OL !?
|
Fersking
|
Fersking
Egentlig for OL i Tromsø,var i Lillehammer 94. Men, det er ett stort men og det er prisen som kom fram i dag. 28,5 milliarder er litt i overkant etter min mening, selv om vi har mye penger. Som det tidligere her er sagt vil det bli enda høyere.Galskap blir det da !
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Kan knapt nok kalles "galskap"... For å sette ting litt i perspektiv så kostet OL i Torino 29 milliarder i 2006. Selvfølgelig blir det litt annerledes når det skal arrangeres i distriksnorge, men det blir også annerledes pga inflasjon. 29 milliarder i 2006 var altså BETYDELIG mer en 29 milliarder vil være i 2018! Normalt kan man si at den inflasjonen er på rundt 2% i året. Altså er årets hundrings "verdt" bare 98,- om et år... Gidder ikke regne på hva det betyr for OL-budsjettet i 2018, men poenget er at det er alldeles ikke så ille som man skal ha det til :P Det er litt klumsetet å uttale seg om at noe er "dyrt" når man ikke har sammenligningsgrunnlag eller egentlig vet hvor pengene skal komme fra. Jeg syns heller det er et problem at komiteen som jobber for OL i Tromsø ser ut til å ha såpass lite peil! Forferdelig synd, for hvis kompetansen hadde vært den rette så kunne et OL nok sikkert vært arrangert sånn at det ikke bare en hel masse fyrverkeri i noen dager, men at infrastruktur ble bygget ut og landsdelen presentert slik at den fortsatte å vokse etterpå. Men når klovnene ikke kan regne med reallønnsvekst så er det ikke mye annen makroøkonomi jeg stoler på at de skal greie å fikse!
|
|
|
|
Ivrig
|
OP
Ivrig
Ja nå blir det muligens snart avgjort. Jeg håper svaret fra idretten blir nei til OL i 2018. Her er jeg på linje med det "erik j." skriver. Jeg synes svenskene nå bør gå foran oss mht et sånt arrangement. Hvorfor kan vi ikke gå ut og støtte svenskene i neste omgang, ja-ja såfremt det nå blir nei fra Norge?
|
|
|
 befolkningsgrundlag?
|
Entusiast
|
Entusiast
Nu er jeg ikke så god til den Norske geografi, men hvor mange bor i Tromsø og det berørte område. Er befolkningsgrundlaget tilstæde, for at udnytte for 28,5 mia's indvesteringer??? Hvor mange bor i Tromsø??
|
|
|
 Ikke befolkning grunnlag
|
Medlem
|
Medlem
Det er ikke befolkningsgrunnlag for alle disse anleggene. Et av hallene skal bygges om til parkeringshus siden det ikke er behov for anlegget etter OL. Visste dere forresten at det er flere anlegg per innbygger i Finmark enn det er i Oslo fylke? Med tanke på fine bilder er det jo en ting, men det er ikke finere annet en at ingen av personene med hovedansvaret for OL bor på Østlandet. Vegard Ulvang som er en av hovedpersonene flyttet jo fra nord Norge til Oslo. Hvorfor det når det er så fint der og alt er så bra.
|
|
|
 Hmmm..
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det som jeg synes er merkelig i denne debatten, delvis her og ikke minst andre steder på nett m.m, er hvordan dette ser ut til å ta form av en nord/sør debatt. "Er det befolkningsgrunnlag nok langt der oppe i nord? hvorfor skal vi med våre skattekroner være med på å sponse distrikstutvikling når det er mye mer bruk for anleggene her på østlandet?" osv. Eller at pengene heller burde bli brukt til helse og omsorg, veibygging eller til å bygge anlegg over det ganske land i stedet for å konsentrere de rundt Tromsø. Det siste kunne jeg, som gammel hockeyspiller med et stort ønske om i alle fall en ishall nord for Trondheim (da først i Narvik, som er den eneste byen i nord med hockeytradisjoner), si meg delvis enig i, dog med "det ganske land" tror jeg mange debattanter igjen mener østlandet.... Men det jeg egentlig stusser mest over er at ingen ser ut til å stusse over det prinsipelt latterlige i at det hvert andre år (i.o.m alterneringen mellom sommer/vinter ol) blir arrangert ekstravagante og kostbare idrettsarrangement som si seg selv har fått et forkvaklet syn på hva sport og idrett skal være godt for langt unna den opprinnelige ideen om "det viktigste er å delta". Disse OL`ene gir også mijøet enorme påkjenninger. Tromsø OL skal liksom bli "miljø-OL`et", mens sannheten er den at hadde IOC bestemt at der skal de arrangere vinter-OL fra nå av, og her skal de arrangere sommer-OL (Athen anyone?!) hadde det vært det aller beste for miljøet. Man kan diskutere hva man kunne ha brukt pengene på i stedet her i Norge i all evighet, det jeg altså undrer meg over er at ingen diskuterer OL i seg selv? Bejing er verden over blitt kalt en fest. 300 milliarder kostet den. Samtidig nekter kinesiske myndigheter å bygge renseanlegg på sine kullkraftverk fordi det er for dyrt... Jeg er i mot OL, ikke i Tromsø, ikke i Nord, ikke i Norge men i seg selv. Og hvis det først skulle arrangeres OL her i landet så ser jeg på det som en selvfølgelighet at det skal skje i nord (dog jeg ikke forstår hvorfor en gammel plan som en gang i historien ble foreslått om et samarbeid over større deler av landsdelen ha gått i glemmeboken). Vi her i nord er med på å sponse ganske mye moro som vi ikke får ta del i sørpå med våre skattekroner....
|
|
|
|
|
|
 Og vi sponser mye i nord
|
Medlem
|
Medlem
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
ble det ikke fastsatt i går at et OL i Tromsø ikke var igjennomførbart?
|
|
|
 Jeg er temmelig enig i det "trekuk" skriver
|
Ivrig
|
OP
Ivrig
Samtidig vil jeg gjenta det jeg skrev på et annet forum: Jeg er selv sørfra og slapp å reise lenger enn 40 mil til Oslo for å få arbeide som 17-åring. Ser på meg selv som heldig grunnet dette. Jeg har stor respekt for at mange i Nord-Norge sitter i en helt annen situasjon. Hadde diskusjonen dreid seg om infrastruktur i nord hadde jeg virkelig engasjert meg. Men et OL i Tromsø eller Oslo er hipp som happ for meg, like dårlig mht pengebruk begge to. Samtidig tror jeg ikke Oslo er betre enn Tromsø mht klima for OL. Ta ikke dette med OL så tungt! Selv har jeg aldri vært i syden og skulle jeg noengang få råd og tid ville jeg benyttet tiden og pengene til å oppleve hele Norge nord for ca Bodø.
|
|
|
|
Ivrig
|
OP
Ivrig
Nei "Håkon Barane", bare et "tilbakeslag".
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Rimelig enig med Trekuk. Et OL bringer med seg større problemer enn kjekling om nord-norge vs sør-norge om kroner og øre. Jeg må riktignok få lov til å påpeke at selv om det er flere anlegg pr inbygger her i nord enn det er i sør, så er kvaliteten helt forjævlig dårlig og mange ligger i brakk fordi de er skippertaksverk hvor ingen har tenkt på hva vedlikehold koster. Jeje.. Nok om det. Er ikke skuffa eller grinete Driver på med klatring og ski så jeg er velberga her i Tromsø! Men poenget mitt er at prislappen på et digert idrettsarrangement er i seg selv ikke noe stort problem. Men at man greier å leve opp til alle andre mål man har satt seg ellers er like viktig!!
|
|
|
 Nei til OL
|
Fersking
|
Fersking
Ras: Det bor nærmere 70.000 i tromsø, så hva du mener med "befolkningsgrunnlag" skjønner jeg ikke. Det bor betydelig flere mennesker i Tromsø i 2018 enn det gjorde i Lillehammer i 1994!! MEN, jeg er selv aktiv nei-til-ol-bekjemper, men synes mange av dere nevner helt feile grunner (i følge mine øyne) til at et OL ikke skal bli arrangert i Tromsø. Selv er jeg født og oppvokst i Tromsø, har bodd her hele livet mitt med unntak ett par år på vgs da jeg faktisk bodde på Lillehammer. Det at det skrives om at "avstandene er så store i Nord Norge" er noe jeg sitter å småhumrer for meg selv når jeg leser. Javist er det store avstander i Nord-Norge, men et Tromsø OL hadde blitt (legg merke til hadde..) ett av tidenes mest kompakte olympiske leker noensinne. At det ikke er nok folk her til etterbruk av annleggene er også helt på jordet. I Tromsø har vi 6-7 innendørshaller, hvorav tre av de er reine fotballhaller. Handball, volleyball, basket, innebandy m.m. må faktisk ha bra mange treningstimer utendørs på vinteren fordi det er hallmangel! GRUNNEN TIL AT VI IKKE VIL HA OL I TROMSØ er derimot; halvparten av annleggene skal flys bort fra byen etter ett endt OL, budsjetteringen, som vi har sett de siste dagene er helt feil, selv om Tromsø gjerne skulle hatt bedre infrastruktur har vi ikke behov for åttefelts motorvei ++, det vil bli omprioriteringer i idretten rundt i landsdelen, og om det skal ett OL til for at det skal bygges nye og flere flerbrukshaller/idrettsanlegg, da er det noe som er riv ruskende galt. FOR ikke å snakke om miljøpåkjenningene, men de orker jeg ikke gå inn på engang, da innlegget er kjempelangt allerede!
|
|
|
|
|
|
 Nei til OL
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Når man feilbudsjetterer med over 10 milliarder kroner, er det grunn nok til ikke å la Tromsø 2018-komitéen få lov til å arrangere. Det er spinnvilt mye!
|
|
|
 Det jeg mener er
|
Entusiast
|
Entusiast
Med befolkningsgrundlag mener jeg netop om der er grundlag for brug af anlæg i efterkant, og jeg vil mene der ikke er med kun små 100.000 indbygger. Det er anlæg m.m. for ca. 4 mill norske dollars pr. indbygger... fint nok at hallerne bliver brugt, men hvad med resten... I Frankrig har jeg set den ene ubrugte bygning efter den anden på diverse skisportssteder efter OL '92 i Albertville, alle gabende tomme om meget lidt brugt, så mener jeg OL har været en fiasko for landet. Tror mangel på indendøres træningsmulligheder er et problem i hele landet...
|
|
|
 Vel...
|
Fersking
|
Fersking
Resten av annleggene er ment til etterbruk av f.eks nyoppstartede NTG her i Tromsø. På Lillehammer står NTG for store deler av gjenbruken av alle annleggene. Som noen har nevt før meg, det finnes ikke ishaller i Tromsø, svømmehallene er råtne og stengt store deler av året, den eneste skibakken vi har ei ei steinur som knapt er åpen tre mnd vinterhalvåret. - SÅ gjenbruk er ikke det største problemet.
|
|
|
 Bruk av pengene
|
Medlem
|
Medlem
Ser Trekuk savner ishaller nord for Trondheim, og der jeg sakten enig i. Har spilt hockey sjøl, i en billig men bra hall. Jeg synes personlig man kan kunne brukt penger på ishaller, fotballhaller, svømmehaller eller hva enn som trengs oppover. Det er ikke gratis det heller, men jeg tipper at man skulle fått ganske mange haller ganske mange steder for en del av pengene man ønsker å bruke på ett OL. Det er ikke tvil om at relativt store deler av landsdelen sliter med befolkningsgrunnlaget, men jeg klarer ikke se at mange anlegg i Tromsø by skal hjelpe steder kanskje 20-30 mil unna.
|
|
|
 Ti "Thess"
|
Ivrig
|
OP
Ivrig
Først: Jeg er mot OL i Norge uansett plassering :wink1) Er det ikke bare et normalt spørsmål "RAS" stiller :wink 2) Du småhumrer når du leser om at mange mener avstandene er så store i nord. Mener du at bruk og etterbruk av anlegg skal måles opp mot befolkningen i Tromsø og på Lillehammer? (Her bruker vi alltid "på" Lillehammer noe en del "i" Lillehammer ikke føler fint nokk; jeg må bare le!). Er det ikke her viktigere å se på befolkningsgrunnlaget i en større omgangskrets? 3) Mener du at flere store idrettshaller av den kvalitet og størrelse OL krever er en enkel sak å hanskes med både mht etterbruk og vedlikehold? Jeg vil til slutt si at f.eks. alpinanleggene rundt OL på Lillehammer i ettertid har et nedslagsfelt på ca 2.000.000 mennesker:wink
|
|
|
 Sorry Thess
|
Medlem
|
Medlem
Blir ikke mange svømmehaller of fortballhaller av å arrangere et vinter OL. NTG er nok ikke stort nok til at det forsvarer anleggsbygning for 4 milliarder. Hvis det er så stort behov og inntjeningspotensiale i et skisenter, hvorfor er det ingen som bygger det. Må ikke ha et OL for å bygge skisenter. Har aldri hatt OL i Homsedal.
|
|
|
|
|
|
 Haha
|
Fersking
|
Fersking
For dere som ikke fikk det med dere; jeg er faktisk MOT OL, om det blir OL i Oslo eller Tr.heim bryr jeg meg fint lite om, men ett OL i Tromsø er dumskap. Animal; Mulig det var et "normalt" spm for dere som bor sørpå, men vi nordpå er grundig lei av at de fleste sør for Tr.heim tror vi bor i lavvu og at det ikke finnes mennesker her oppe. :wink Som sagt, jeg er IMOT OL, det som jeg har skrevet tidligere er det Tromsø 2018 mener annleggene skal brukes til. Selvfølgelig kommer noen av annleggene til å bli brukt, men når Tromsø kommune fra før av ikke klarer å vedlikeholde de få hallene vi har, tviler jeg sterkt på at de klarer å vedlikeholde noe OL annlegg.Ironi Animal, det er en fin ting. :wink
|
|
|
 Men helledustn da "Tess"
|
Ivrig
|
OP
Ivrig
Vi har da alle forlengst forstått at du er mot OL :grinHar du mindreverdihetskomplekser, eller tror du alle søringer er noen jævla fe :wink
|
|
|
 ???
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Egentlig helt på siden av saken, og sikkert feiltolket av meg, men synes den var for festlig til å la gli forbi: RAS, 100 000 mennesker x 4 milioner $ pr pers = en kostnad på dette OL`et på over 2 billioner kroner... DET var mye penger det...:razz
|
|
|
|
Ivrig
|
OP
Ivrig
Synes jeg bør kommentere dette, rett og slett fordi jeg selv er ganske "stensil" og kan skrive mye rart her på forumet. Det du "trekuk" kommenterer så jeg faktisk ikke. Men: du skjønner det at jeg er helt sikker på at "RAS" mente gamle Norske "Daler"! Litt morsomt må vi vel kunne ha det her razz
|
|
|
 Skjønte...
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
...at RAS nok mener noen annet her. Men som jeg sa, den var litt for festlig til å la gli forbi i denne halv-seriøse debatten:winkAnywaysen, igod kverulantisk ånd kan jeg påpeke at en kostad på 100 000 mennesker x 4millioner kr (og ikke dollar) pr. pers. blir 400 milliarder kroner i anleggskostnader. Og det er fortsatt mye penger, joho! grin
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Sitat Animal:Vi har da alle forlengst forstått at du er mot OL :grinHar du mindreverdihetskomplekser, eller tror du alle søringer er noen jævla fe :wink Når du føler du må stille det spørsmålet der heller jeg nok mer mot det siste alternativet ditt. Og forresten kan du være helledusten selv. :wink
|
|
|
|
|
|
|
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg er nok for gammel til å innlede et forhold til deg "Tss" :grin
|
|
|
 ...
|
Fersking
|
Fersking
Og det er kanskje like greit. :wink
|
|
|
 Ikke noe moro å diskutere her
|
Medlem
|
Medlem
Kjipt å diskutere OL i Tromsø når alle er i mot
|
|
|
|
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg har hatt en kjæreste fra Bodø "Thess". Der satt intet på tvers. Er det annerledes når man kommer til Tromsø :grin
|
|
|
|
Ivrig
|
OP
Ivrig
Dette er jo like seriøst som selve OL-søknaden :razz
|
|
|
 Sorry
|
Entusiast
|
Entusiast
Ser jeg har udeladt en vigtig detalje... min pointe var at med 28,5 mia, det give 4 mill pr. 10. indbygger i Tromsø (70.000). Jeg har tidligere været involveret i byggeri af en hall i Danmark - størrelse handball hall - og den kostede ca. 4 mill... OL i Danmark er også jævnligt på tale (sommer OL), og er altid (min tolkning) blevet droppet pga. manglende befolkningsgrunglag - altså brugere til anlægene i efterkant, for det skal være "forsvarlig". Vi er ca. en mill flere end Jer, fordelt på ca. 1/5 landmasse.
|
|
|
 OG!!!
|
Entusiast
|
Entusiast
OG så har vi ikke pengene :surprised
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
RAS, gjør oss en tjeneste og dropp matten er du snill... Det er ikke et beskrivende regnestykke å dele prisen på et OL-anlegg på antall innbyggere i Tromsø kommune. Et poeng er jeg helt enig i: grunnlaget for videre bruk er ekstremt tvilsomt! Uten tvil... Et anlegg av OL-kaliber finnes det ikke nok folk til å bruke eller vilje og penger til å vedlikeholde! Men det som du nesten bare må akseptere er at prislappen på hver innbygger i disktriktet ER mye høyere enn hva den er i store sentra! Det er ikke urettferdig at det koster langt mer pr hode å tilby velferd, kultur og idrett til folk i nord-norge enn i sør. Sånn er det med distrikene! Pris på logistikk øker eksponensielt med avstanden! I tillegg må det på selv små anlegg gjøres rede for en langt større infrastruktur sånn at det er grunnlag for noen å både jobbe der og bruke det. I Oslo kan kanskje et profflag la mindre klubber bruke hallen sin til trening. I distriktet finnes det kanskje ikke et profflag, men derimot en haug med unger som bor over et stort område og som veldig gjerne vil spille fotball! I alt dette snakket om penger, så er en sikker måte å gjøre med skikkelig forbanna å antyde at vi ikke har penger til å la ungene spille ball. Eller gjøre noe annet - jeg gir meg beng i fotball men bryr meg om unger Uansett, når ungene får seg en NY hall siden det ikke finnes noe fra før av, så koster det. Så skal vedlikehold og alt mulig rart av både materiale og kompetanse fram og tilbake hver gang noe skal flikkes på. Alle ungene bor spredt, og det er en hel masse veier som skal kjøres og slites på etc etc etc - DISTRIKTET ER DYRT, get over with it... Også er det slik at innenfor primærnæringer som f.eks olje og fisk så er også statlige inntekter pr innbygger i nord-norge mye større! Penger som går til sentraliserte prosjekter som vi ikke får nyte godt av. Hva så? Ingenting... Bortsett fra at du må akseptere at levekostnadene er differensiert på samme måte som inntektene. Sorry om jeg er litt krass, men nå er det engang slik at Norge er litt spesielt siden såpass mange bor i distriktene. Og et veldig spesielt trekk med det norske distriktet - som skiller seg fra resten av Norden - er hvordan vi ikke har klynget oss sammen i en håndfull byer. Men vi har spredt oss ut for alle vinder, og man har knapt nok tettsteder så mye som fem hus som ligger litt nærmere hverandre enn fire kilometer! Det betyr en hel helvetes masse vei pr pers, et statistisk absurd grunnlag for velferd etc. Men neverthefuckingless bor det folk der som har lov til å kreve visse ting fra en stat som faen skjære meg har lov til det. SÅH - Nå har jeg tatt ut litt aggresjon fordi jeg må sitte ut over kvelden og jobbe med regnskap som ikke vil gå opp... 
|
|
|
 Hei thss
|
Fersking
|
Fersking
Jeg er student her i Tromsø, og jeg lurte på om du skulle ut i morgen thss? I så fall så får du poste noe her eller på private wallen min, så kan vi ta en øl og prate militant om OL..
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Hehehehe... :grin Du vet at intensjonene dine blir ikke bedre skjult bare fordi du tar sånt i full offentlighet 
|
|
|
|
|