Olympus er veldig kjent blant de gode gamle brukerne, og mange faller for dette kameraet pga følelser. Canon har tilhengere i alle grupper.
Jeg ville klart kjøpt Canon om du er villig til å evt. invistere i nytt objektiv i fremtiden. Canon finner du absolutt flest objektiver til, både fra Sigma og Tamron, samt at brukt markedet florerer av objektiver. Mindre utvalg til Olympus.
Canon 450D har i samtlige tester fått topp karakter og er et sikkert kjøp. Selv er jeg kjent med forløperen 400D, men invistert i bedre objektiv. 450D kittet inkluderer objektiv med IS (bildestabilisator) og har bedre linseelementer enn før, mao blitt 100ganger bedre enn gamle 18-50 linsa.
Olympus har fordel med et bra kit objektiv, normalt bedre enn Canon, og bildestabilisator innebygd i kamera. Fremtidige objektv invisteringer blir normalt billigere enn hos Canon.
Det er masse mer å fortelle, men les gjerne noen kameratester før du bestemmer deg. Akam.no og foto.no kan hjelpe.
Har du lyst og råd til å invistere i bedre objektiv i fremtiden, velg Canon. Ønsker du å ikke gjøre dette, bør du sterkt vurdere Olympus.
Mitt personlige valg ville vært/er Canon. Bedre utvalg av tilbehørutstyr, flere som bruker det --> flere gode brukertips. Fantastisk kvalitet på ettermarkeds objektiv samt stort utvalg nytt som brukt. Flust av blader tilegnet 450D, med lære CD'er og bøker. Såkalt referansekamera i sin klasse.