Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Valg av topptur ski til forskjellig bruk?
#173621 16/11/2011 9:23 AM
nPulz Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Heisann, er rimelig ny i dette ski-gamet da jeg kun har kjørt snowboard tidligere.

Skal invistere i nytt komplett sett, så lurte på tips til binding, ski og sko til følgende bruk:

- Topptur- Freeride- Kite samt litt speedride/fly.

Prisnivå mitt ligger på rundt ca 10-15k

Har hørt at noen mener jeg burde gå for ski med titaniums kjerne pga kiteing, med tanke slitasje fra alle mulig vinkler, stemmer dette?

Takker!

Re: Valg av topptur ski til forskjellig bruk?
nPulz #173622 16/11/2011 11:21 AM
Entusiast
Entusiast

Tror ikke det har noe å si. Titanal (mange kaller det Titan, jug) er en aluminiumslegering som brukes i mange ski, det gjør skiene generelt sett noe mer stabile og mer "dempet", men legger til en del vekt. Det har ingenting å si for holdbarhet, heller tvert imot da ski med mye metall i seg har en tendens til å bli bøyd (ikke at det gjør noe).

For toppturbruk må du vurdere hvor viktig dette er i forhold til de andre bruksområdene, da ski for topptur gjerne er noe mindre bra i slagete og vanskelige forhold pga lav vekt.

Generell anbefaling for allround freerideski vil jeg si ligger på ca 110-115mm på midten, radie rundt 20-30m og minimum tiprocker (selv foretrekker jeg rocker både i tip og tail).

Bindinger: Dersom topptur er viktig, dynafitkompatible (dynafit radical/ft12, plum guide) med tilhørende støvler.

Støvler: Bestem bruksområde først, dra så i en bra butikk og prøv alt de har i din kategori. Prøv uten innerstøvel og prøv å finne et skall som passer best mulig til konturene av din fot. 1-1,5cm glippe bak hælen dersom du har tåa helt i front er passe. Støvler er det viktigste, bruk tid og krefter på å finne de som er de rette for din fot, ikke hør på folk som sier at den eller den støvelen er bra...

nPulz #173623 16/11/2011 12:45 PM
nPulz Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for fyldig tilbakemelding.

Så da kan jeg kort sakt velge uansett ski, både med eller uten Titanal som kjerne.

Når det gjelder høyde for meg, er 191 cm og veier ca 68-70 kg. Hva burde jeg gå for da? Er det slik at jo kortere ski, desto høyere vanskelighetsgrad/mindre flyt oppå snyen?

Når det gjelder bindinger, har jeg hørt noen anbefaler marker bindinger framfor dynafit grunnet at disse tåler mere. Vil dynafit binder i samme sjanger tåle like mye eller er det forskjell her?

nPulz #173624 16/11/2011 12:52 PM
Ringrev
Ringrev

110-115cm under foten er bredt for en toppturski...og jeg ville nok i dag ikke ha valgt dynafit til en så bred ski. Til kite er det kjekt med ski med lang svingradie, da du kjører på kant hele tiden uten at du vil svinge for mye. Dynafit Stoke kan passe den beskrivelsen.Hvis det i hovedsak er en toppturski du ser etter ville jeg valgt stoke eller mustagh ata. Jeg har mustagh ata og er fornøyd med de - men må kjøre litt raskere enn om jeg hadde hatt brede ski. Fordelen er at de er lettere å gå med, og mer responsive når det hardt.Jeg ville ha valgt en tyngre ski dersom hovedvekten lå på freeride og kite. 4frnt ehp tror jeg er bra kite-ski.

nPulz #173625 16/11/2011 12:53 PM
Ringrev
Ringrev

Dynafit tåler vel mer enn marker på visse ting, og mindre på annet. Til brede ski hadde jeg valgt noe annet enn dynafit i dag....

nPulz #173626 16/11/2011 1:04 PM
nPulz Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei

Ja en kan vel si at primært vil skiene bli brukt som freeride og kite ski, men dog må en jo også opp på fjellet så toppturski vil de også bli brukt som. Da det høres ut som jeg må velge noen områder framfor andre områder.

nPulz #173627 16/11/2011 1:44 PM
Entusiast
Entusiast

Om primært fokus er kite og freeride ville jeg valgt ski etter det, men med bindinger og støvler som og har gåfunksjon. Det kommer til å gjøre toppturene tyngre, men da gjør du samtidig ikke for store kompromisser på det som er primærfokuset ditt.

Velg ski mellom 100-115mm med rocker, med egenskapene SiSt nevner (f.eks. EHP, Salomon Czar, Dynastar Legend Pro Rider, Faction 3.Zero). Enten Marker Duke eller kanskje MFD Alltime med bindinger etter eget ønske (dyrt, men definitivt bedre mtp. kjøregenskaper, ising og slark ut i fra tester jeg har sett).

nPulz #173628 16/11/2011 1:58 PM
Ringrev
Ringrev

Da ville jeg ha valgt fritschi freeride pro. Hovedgrunnen er at det er veldig enkelt å skifte mellom gå og ski-mode - noe ihvertfall jeg setter pris på når jeg skal legge ut kite i dyp snø. Bindingen er også bedre å gå med enn marker-alternativene. Jeg bruker selv dynafit til kite og topptur (mustagh ata) og salomon til bakke og freeride. Er det veldig løst bruker jeg line sfb (115mm) + onyx til topptur, freeride og kite, men de er nye av året, så jeg skal ikke uttale meg for mye om de.

nPulz #173629 17/11/2011 9:34 PM
Medlem
Medlem

Da ville jeg ha valgt fritschi freeride pro. Hovedgrunnen er at det er veldig enkelt å skifte mellom gå og ski-mode - noe ihvertfall jeg setter pris på når jeg skal legge ut kite i dyp snø. Bindingen er også bedre å gå med enn marker-alternativene. Jeg bruker selv dynafit til kite og topptur (mustagh ata) og salomon til bakke og freeride. Er det veldig løst bruker jeg line sfb (115mm) + onyx til topptur, freeride og kite, men de er nye av året, så jeg skal ikke uttale meg for mye om de.

Dette er kombinasjoner jeg selv også bruker og kan god for. Spesielt er fornøyd med Diamir Fritschi Freeride Pro bindinger på Black Crows Corvus ski til kite, noe jeg liker veldig godt selv. Jeg har kjørt en god del Onyx og Stoke også, noe jeg likte veldig godt da dette er litt lettere enn den førstnevnte kombinasjonen. Både Onyx og Freeride Pro er lett å håndtere, uten noen store problemer eller svakheter og som nevnt ovenfor, lette å endre mellom ski/gåmodus. Jeg er faktisk ganske lei av å ta av og på ski for å kunne endre modus i en kite-situasjon. Kanskje noe av det nevnte kan fungere for deg også?