Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Stranda og Sunnmørsalpene
#172569 25/09/2011 1:15 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg planlegger tur til Sunnmørsalpene sammen med gjengen en gang i mars/april. Er det noen som har gode tips til "base camp" sted og en 3 - 4 topper. Nivået vårt er alt fra middels erfarne til meget, så det hadde vært fint med fjell som har litt alternative nedfarter. Så langt har vi hørt at Stranda kanskje er et bra utgangspunkt. Hvis det er noen som vet om når forholdene er best så er vi også fleksible når det gjelder avreisetidsrom.

Re: Stranda og Sunnmørsalpene
Stonehill #172570 25/09/2011 5:08 PM
Entusiast
Entusiast

Prøv å hør på facebooksiden "Opplev Sunnmørsalpane" http://www.facebook.com/pages/Opplev-Sunnm%C3%B8rsalpane/210965025619451

Stonehill #172571 26/09/2011 6:48 AM
Fersking
Fersking

Da jeg bodde i Ålesund for noen år siden var tiden midten av februar til de første ukene i mars den beste tiden. Men det var før de siste to årene med "ekstrem vær"

Skulle jeg ha hatt basecamp for noen dager har jeg valgt Standaleidet, øst for Ørstad.Lett tilgjengelig for mange fjelltopper, og med bil med 30 min kjøring øker du betraktelig av muligheter!

Vinter åpent vei.

Ålesund skiklubb har si hytte der.

PS: Dette er et stykke unna Stranda, så det tar litt fergetid og kjøring om Stranda skisenter som er målet.

Stonehill #172572 26/09/2011 7:53 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for svar....Standalseidet hadde jeg ikke tenkt på. Ser på kartet at det ligger ganske så smart til.

Stonehill #172573 03/10/2011 9:41 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Held ein knapp på hjartet av Sunnmøre, Sykkylven (Hjarte i alle ordets betydningar - sjå berre på kartet...). Ålesund Turistforening si hytte på Vellesetra har 15 sengeplassar eller noko i den dur. Rundt Velleseterdalen har du nokon av dei flottaste fjella i verda. Brunstadhornet, Lisje Kløvheitind, og alle toppane tilgjengelig frå Storbreskaret som f.eks Bjønnatanna og Velleseterhornet...

Alternativet kan vere å leige hytte ved Sunnmørsalpane (Fjellsetra) Skisenter, eit meget bra heisanlegg med ca 10 minutt kjøring til Strandafjellet Skisenter. Sannsynligvis billigere å leige hytte der.

Stonehill #172574 07/10/2011 9:27 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Standalseidet, Stranda og Fjellsetra er flotte alternativ. Jeg kan anbefale Patchellhytta http://www.turistforeningen.no/alesund/cabin.php?ca_id=228&fo_id=5846 på det varmeste. Knall plassering, dog litt lang anmarsj (ca. 2 timers gange fra parkering nær Stranda). Når det gjelder tidspunkt ville jeg gått for månedsskiftet april/mai, ofte mer stabil snø og tryggere værmessig i disse ukene.

Et par fine sider med tips til turer i nærheten.http://www.hjorundfjord.no/?komponent=statisk&statisk_id=143http://fjellinordvest.net/content/view/268/527/

Stonehill #172575 08/11/2011 11:44 PM
Fersking
Fersking

En ting er sikkert. Dere har valgt et fantastisk turmål! (Bor selv i området :-))

Stranda (og evt Sykkylven) er et godt utgangspunkt for topper på østsiden av Hjørundfjorden, samt at stedet kan skilte med et skianlegg i sterk utvikling.

På andre siden av fjorden er Ørsta/Sæbø et godt utgangspunkt. Om dere ikke får plass på Standalhytta da. Det må være det optimale "Base Camp" for toppturer! (www.aask.no) Da har dere umiddelbar nærhet til mange flotte turer, bl.annet Kolåstind,

8.-11.Mars arrangeres det toppturhelg her (men det er nå fullbooket)

Lykke til med  turen!

Stonehill #172576 09/11/2011 8:41 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for fine tips. Det ble hytte i Stranda området. Vi har med noen som ikke er så glad i å gå på topptur så da kan det være greitt å bo i kort avstand til et skianlegg.

Har noen tips på hvilke topper (og nedfarter) vi bør få med oss rundt Strandaområdet....Jeg vil anta at Roaldshorn er en flott start...Vihar bil så det gjør oss ikke så mye å kjøre litt. Personlig har jeg lystpå en tur til Slogen, men ser at den er et stykke unna.