Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Sikkerhetsbrudd ifm faremerking i nedfart??
#171582 23/03/2005 1:51 PM
oistein Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Håper noen kan bidra her.

Jeg gikk for tre uker siden på trynet i grov steinur i nedfart i et skianlegg i Norge. Det hadde snødd mye og ingen bakker var preparert. Det var kveld og jeg kjørte i bakken der det var best belysning. I etterkant fikk jeg vite at området jeg kjørte i vanligvis ikke prepareres og at det ER mye stein der.

Pga snøfallet var det umulig å se hvor det vanligvis ble preparert og i og med at området jeg kjørte i IKKE var faremerket, hadde jeg ingen idé om at det innebar noen form for risiko å kjøre der (det var dessuten nærmest lysmastene, ergo ikke langt ute i periferien).

Det endte med at jeg i relativt stor fart kjørte rett ut i en grov steinur. Jeg hadde flaks at det ikke gikk verre enn det gikk, men det endte med et komplisert brudd i tommelen. Fire timer operasjon og 5 pinner som stabiliserer leddet. Minst 6 uker i gips.

I mine øyne skulle dette ALDRI ha skjedd. Jeg kan ikke fatte at alpinanlegg ikke er pålagt å faremerke områder som er direkte livsfarlige å kjøre i. For da er det jo fritt frem for alle anlegg - røtter og stein kan befinne seg overalt... Det virker som ingenting skjer før det ender med en dødsulykke i dette aktuelle anlegget. Jeg har selv bedt om at det settes opp faremerking (gjorde dette rett etter at det skjedde), men nå tre uker senere er INGENTING gjort.

Er det noen som har liknende erfaringer? På forhånd takk for innlegg og tilbakemeldinger!

dvs Kroken i Tromsø!
oistein #171583 27/03/2005 8:17 PM
Fersking
Fersking

kom igjen! få det frem at Kroken-anlegget i tromsø (der dette skjedde) er værstinger på sikkerhet og merking! vet ikke mye om de folka som styrer i steinura men de er ihvertfall ikke godt skikka til å drive alpinanlegg! hadde min første tur i anlegget i fjor og la merke til en pudder-øy som preppemaskinen hadde lagt igjen mist i løypa. han hadde altså preppa området rundt. ingen merking noe sted. første innskytelse er jo sef å flyte gjennom godsakene, men det freste i stålkantene og jeg skjønte det var mye stein der. noen uker senere brakk en snowborder ryggen på samme plass - også han intetanende. det sto om det i nordlys- så der har du noe å søke på. kjør anmeldelse på kroken-skurkene, de bør bli fratatt retten til drift siden de ikke viser interesse for å bedre sikkerheten. de skuler seg bak argumentet om at ingen skal kjøre utafor løypa og at de forskjellige steinbruddene i løypa ikke er løype fordi det ikke er preppa! få opp et gjerde da for helvete! (unnskyld, men den gjengen gjør meg forbanna). PS: hvor mange kunder har kroken hvis de som kjører utafor løypa ikke er velkommen?