Håper noen kan bidra her.
Jeg gikk for tre uker siden på trynet i grov steinur i nedfart i et skianlegg i Norge. Det hadde snødd mye og ingen bakker var preparert. Det var kveld og jeg kjørte i bakken der det var best belysning. I etterkant fikk jeg vite at området jeg kjørte i vanligvis ikke prepareres og at det ER mye stein der.
Pga snøfallet var det umulig å se hvor det vanligvis ble preparert og i og med at området jeg kjørte i IKKE var faremerket, hadde jeg ingen idé om at det innebar noen form for risiko å kjøre der (det var dessuten nærmest lysmastene, ergo ikke langt ute i periferien).
Det endte med at jeg i relativt stor fart kjørte rett ut i en grov steinur. Jeg hadde flaks at det ikke gikk verre enn det gikk, men det endte med et komplisert brudd i tommelen. Fire timer operasjon og 5 pinner som stabiliserer leddet. Minst 6 uker i gips.
I mine øyne skulle dette ALDRI ha skjedd. Jeg kan ikke fatte at alpinanlegg ikke er pålagt å faremerke områder som er direkte livsfarlige å kjøre i. For da er det jo fritt frem for alle anlegg - røtter og stein kan befinne seg overalt... Det virker som ingenting skjer før det ender med en dødsulykke i dette aktuelle anlegget. Jeg har selv bedt om at det settes opp faremerking (gjorde dette rett etter at det skjedde), men nå tre uker senere er INGENTING gjort.
Er det noen som har liknende erfaringer? På forhånd takk for innlegg og tilbakemeldinger!