Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Dynafit FT eller Marker Tour?
#169695 14/03/2011 9:53 PM
Mingus Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei, jeg har impulskjøpt et par K2 Sidestash. Nå skal jeg velge turbindinger, jeg håper dere kan hjelpe meg i valget.

jeg kommer til å sette DIN < 10, kan jeg da like gjerne velge Tour 10?

Hva er erfaringene med Marker Tour 10/12 etter første sesong?

Hvordan fungerer utløsermekanismen på FT hvis man ønsker å kjøre med DIN stilt lavt på rundt 7? (jeg kjører i dag på Dynafit ST på den settingen og er meget fornøyd)

Marker-bindingene bygger mer enn Dynafit, hvordan påvirker det skienes egenskaper?

Hvor mye dårligere er Tour på vei opp og hvor mye bedre er de på vei ned?

Hvordan fungerer helløfteren på M Tour bindingene?

Er ski med midjemål på 108mm i yttergrensen av hva som fungerer med Dynafit bindinger?

jeg er 184/86, og begynt å stå på ski i fjor... Støvler: Dalbello Virus Tour

Skiene vil bli brukt 50% heisnært og 50% til tur.

Hvilken binding ville du valgt?

Re: Dynafit FT eller Marker Tour?
Mingus #169696 19/03/2011 8:32 AM
Fersking
Fersking

Jeg er ingen ekspert, men har følgende erfaringer:

Skal du kjøre DIN 10 bør du kjøpe Tour 12, fordi at fjæra ikke skal stå i fullt spenn. (Kilde: selger på Bratt i Sogndal)

En kompis av meg som har kjørt mye Dynafit ST, prøvde Tour 12 her en dag, og sa han opplevde at det var mer presist og bedre. Vet dette er vage ord, men det var da det han sa. Jeg tror også at når bindingen bygger mer vil du få mer kantpress på hardt drittføre.

Helløfteren på Tour er veldig fin. Du bestemmer lett posisjon med stavene. Ved vått før kan snø pakke seg under helen hvis du går med bindingen flat. Jeg tror generelt at Tour lider mer av snøpakking enn Dynafit.

Ski som er 108 funker fjell på Dynafit helt til du begynner å kjøre hardt på isete underlag. Skruefestene er smale. Med MTour trenger du ikke tenke på dette. Med 50/50 heis og gåing, tror jeg at jeg ville valgt Marker Tour. Den vil da funke kjempebra i bakken, og du vil føle at du bare kan gi gass. Dynafit er helt rå å gå med, men du vil kanskje føle at den er litt spinkel når skianlegget er klink is og du skal kante deg igjennom.

Mingus #169697 19/03/2011 6:29 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Kan egentlig bare svare på for Tour12.

Har brukt disse denne sesongen på alt mulig av føre, både på topptur og i heisnære omgivelser. Merker egentlig ingenting forskjell på kjøreegenskaper fra Marker Baron (som jeg kjørte på ifjor). Løser ut når den skal, og jeg synes iallefall den er bra nedover. Oppover er den oppgraderte helløfteren veldig bra, enkel å skifte med staven og merkbart høyere enn på Baron. Tour12 er dog litt "skranglete", særlig når man traverserer på litt hardt underlag. Jeg er generelt litt ambivalent til bindingen. Den fungerer bra oppover når terrenget er enkelt og føret er bra, men kan være litt trøblete på bratt og litt hardt...

Om du er fornøyd med Dynafit, lurer jeg egentlig på hvorfor du vil bytte? Oppover-egenskapene til Dynafit er jo bare nødt til å være bedre.

Mingus #169698 19/03/2011 8:12 PM
Mingus Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei, takk for svar!

Jeg var heldig og fikk kjøpt Tour12 på salg i går, det var mye plast i bevegelse... men bindingen er sikkert dønn solid når den er låst ned. Men jeg fant en lang tråd på tetongravity, med endeløse historier om folk som har ødelagt sine Marker Tour i fall med bindingen i gåmodus, Jeg satser på at dette er et fenomen som i første rekke rammer overvektige amerikanere som aldri tidligere har gått på ski!

jo, det stemmer at jeg har vært fornøyd med Dynafit ST på min K2 Wayback, og de vil fortsatt være mine pimære turski.

Mingus #169699 20/03/2011 1:45 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Den er dønn solid nedover for alle vanlig dødelige, tenker jeg også! Lest den tråden på Teton, og der var det noen utrolige historier ja. De verste sviktene i bindingen var jo i tilfeller der absolutt alt hadde gått galt på en gang.

Wayback-skia blir nok lagt igjen hjemme, når du har blitt alt for glad i de breie skia dine! :wink